مشارکت 60 درصدى عراقى‌ها در انتخابات

تروريست‌ها باختند، عراقى‌ها بردند

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۵ کد : ۷۱۵۳ اخبار اصلی
عراقى ها با مشارکت حداکثرى در انتخابات شرکت کردند. نيازى به واگويى رقم ها نيست ...
تروريست‌ها باختند، عراقى‌ها بردند

عراقى ها با مشارکت حداکثرى در انتخابات شرکت کردند. نيازى به واگويى رقم ها نيست زمانى که صف طويل عراقى هاى ايستاده در صف توجه تمامى عکاسان را به خود جلب کرده بود و همه از دوست و دشمن دموکراسى در عراق از اين همه شجاعت راى‌دهندگان انگشت به دهان مانده بودند. با اين وجود سنت است که تا چهل و هشت ساعت پس از برگزارى انتخابات جهانيان بدانند که چه تعداد از واجدين شرايط در انتخابات شرکت کردند و بر اين اساس معلوم شود که مشروعيت و مقبوليت اين دولت چقدر است. بر همين اساس عضو شوراى کميسيونرها در کميسيون عالى مستقل انتخابات در تازه‌ترين خبرها از عراق نوشت: 62 درصد از واجدين شرايط در اين انتحخابات آراى خود را به صندوق انداختند.

نکته جالب توجه اينجاست که اين‌بار اين پايتخت عراق نبود که بالاترين ميزان مشارکت را به خود اختصاص داده بود. ساکنان استان‌هاى دهوک با رقم هشتاد درصد بالاترين ميزان مشارکت را به خود اختصاص دادند. بعد از اين استان‌ها، ساکنان اربيل بودند با 76 درصد مشارکت و استان سليمانيه با 73 درصد. الجزيره انگليسى با اعلام دقيقه به دقيقه نتيجه اين انتخابات ، ريز مشارکت مردمى در استان‌هاى متفاوت را اعلام کرد: ميزان راى دهندگان در استان نينوا ‌٦٦ درصد، ‌کرکوک ‌٧٣ درصد، ‌ديالى ‌٦٢ درصد، الانبار‌٦١ درصد،‌ بغداد ‌٥٣ درصد، ‌بابل ‌٦٣ درصد، کربلا ‌٦٢ درصد، ‌واسط ‌٦٠ درصد، ‌صلاح‌الدين ‌٧٣ درصد، ‌نجف ‌٦١ درصد، ‌القادسيه ‌٦٢درصد، ‌المثنى ‌٦١ درصد، ‌ذى قار ‌٦٠ درصد،‌ميسان‌٥٠ درصد و‌بصره ‌٥٧ درصد بوده است.

اما تمام پيش‌بينى ها در خصوص صدرنشينى ائتلاف "دولت قانون " درست از کار درآمد . ائتلافى که رهبرى آن را نورى مالکى بر عهده دارد همچنان صدرنشين است. اين بدان معناست که نورى مالکى با وجود تمام انتقادها و تلاطم‌هاى پيش از انتخابات در خصوص روند بعثى‌زدايى هنوز هم اعتماد هموطنان را در دست دارد. ائتلاف دولت قانون که در پانزده استان مجموعا 400 نامزد را به خود اختصاص داده بود در استان‌هاى شيعه‌نشين نجف، ‌واسط، ‌ذى قار، ‌ديوانيه، ‌بصره، کربلا، ‌المثنى، ‌ميسان و بابل و در رتبه سوم در استان کرکوک قرار دارد. اين استان‌ها ‌١١٩ کرسى پارلمان را در اختيار دارند.

ليست العراقيه يا فراکسيون ملى العراقيه به رياست اياد علاوى، نخست وزير اسبق عراق (‌٥٣٠ نامزد در ‌١٥ استان) در راس ‌٤ استان سنى نشين عرب يعنى الانبار، ‌صلاح الدين،‌ديالى و نينوا قرار دارد.استان‌هاى عرب سنى نشين ‌٧٠ کرسى را در پارلمان دارند و در رتبه دوم در سه استان شيعه نشين بابل، ‌المثنى، ‌بصره و نيز کرکوک هستند.ائتلاف ملى عراق (‌٥٤٧ نامزد در ‌١٥ استان) در رتبه دوم در شش استان جنوبى يعنى نجف، واسط، ذى قار، ديوانيه، ‌کربلا و ميسان و در رتبه سوم در سه استان بصره، ‌المثنى و بابل قرار دارد.نتايج در انتخابات کرکوک نشان داد که ائتلاف کردستان عراق (‌٣٦٥ نامزد در ‌١١ استان) در اين استان در راس قرار دارد و سه استان کردنشين يعنى اربيل، سليمانيه و دهوک، ‌٤١ کرسى پارلمان را از آن خود دارند.
 
ميزان مشارکت در اين استان‌ها ‌٥٥ تا ‌٦٠ درصد بوده است.

کميسيون انتخاباتى عراق اعلام کرده است که روز پنجشنبه نتايج اوليه شمارش آرا را اعلام خواهد کرد. نتيجه نهايى اما بيست روز بعد و در تاريخ هجدهم مارس اعلام خواهد شد. اما واکنش‌ها به برگزارى باشکوه انتخابات در عراق همچنان ادامه دارد. اکمل الدين احسان اوغلو، دبيرکل سازمان کنفرانس اسلامى در بيانيه‌اى نسبت به روند برگزارى انتخابات سراسرى عراق که بر اساس احترام به شروط تعيين شده و بسيار قانونمند برگزار شده بود، ابراز خرسندى کرد.اوغلو از تمامى گروه‌هاى عراقى خواست تلاش‌هاى مناسبى در جهت تحکيم ثبات و امنيت کشور داشته باشند.

بان کى مون، دبير کل سازمان کنفرانس اسلامى در بيانيه‌اى نسبت به حضور گسترده مردم عراق در انتخابات ابراز خرسندى کرد و گفت: اين انتخابات جزئى از تحولات دموکراتيک در کشور است.من به تمامى عراقى‌ها که حقوق خود براساس قانون اساسى را به اثبات رساندند، تبريک مى‌گويم .

مقتدى صدر، از روحانيون شيعه عراق نيز در بيانيه‌اى گفت: ‌کسانى که در انتخابات پارلمانى شرکت کردند از طرفداران مقاومت سياسى هستند. ‌من به تمامى راى دهندگان که شجاعانه در پاى صندوق‌هاى راى حاضر شدند تبريک مى‌گويم و معتقدم که آنها بدون هيچ ترسى براى آزادسازى کشورشان از اشغال و ورود افراد مخلص به پارلمان در پاى صندوق‌هاى راى حاضر شدند.  


نظر شما :