ادعاى تقلب در انتخابات پارلمانى تاجيسکتان

۱۰ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۵ کد : ۷۰۹۱ آسیا و آفریقا
انتخابات پارلمانی تاجیکستان یکشنبه ۲۸ فوریه برگزار شد. برخی از مقامات تاجیک مدعی شدند که بیش از ۸۵ درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند. احزاب مخالف می‌گویند که در انتخابات به شکل وسیعی تقلب شده است.
ادعاى تقلب در انتخابات پارلمانى تاجيسکتان

دیپلماسی ایرانی: انتخابات پارلمانی تاجیکستان یکشنبه ۲۸ فوریه برگزار شد. برخی از مقامات تاجیک مدعی شدند که بیش از ۸۵ درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند. احزاب مخالف می‌گویند که در انتخابات به شکل وسیعی تقلب شده است.

برخی از مقامات رسمی تاجیک اعلام می‌کنند، بیش از ۸۵ درصد واجدین شرایط در انتخابات پارلمانی و مجالس محلی شرکت کردند.

روز یکشنبه در بسیاری از مناطق تاجیکستان برف سنگین و باران شدیدی باریده بود و تعداد رای‌دهندگان به باور کارشناسان محلی کمتر از میزانی است که دولت تاجیکستان اعلام کرده است.

هرچند نتایج قطعی انتخابات پارلمانی از سوی کمسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی تاجیکستان رسما اعلام نشده، اما اغلب کارشناسان اعلام پیروزی نامزدهای انتخاباتی حزب حاکم خلق دمکرات را حتمی می‌دانند.

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان پس از انداختن رای خود در صندوق در گفت و گو با نمایندگان رسانه‌های گروهی دوشنبه گفت: «هرچقدر انتخابات آزاد، شفاف و دمکراتیک باشد، برای مردم و دولت تاجیکستان بیشتر اهمیت دارد.»

اما از دید ناظران بین‌المللی در مورد شفافیت این انتخابات بر خلاف آنچه رهبر تاجیکستان ابراز داشته، تردید وجود دارد. احزاب مخالف دولت از جمله حزب نهضت اسلامی و حزب سوسیال دمکرات تاجیکستان با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی به روند غیرشفاف این انتخابات اعتراض کردند.

میرزا ‌نبی خالق زاد، روزنامه‌نگار مقیم دوشنبه به دویچه وله در این رابطه گفت: «تقلب در این انتخابات زیاد بوده و یک نفر به جای چندین نفر رای داده یا چندین نفر با هم وارد غرفه های رأی‌دهی شدند.»

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری شانگهای و همچنین گروه کشورهای مشتر ک المنافع بر این انتخابات نظارت کردند. تاجیکستان در هر سه این سازمان ها عضویت دارد.

مقامات رسمی اعلام می‌کنند علاوه بر ۵۲۰ ناظر بین‌المللی بیش از ۲۰ هزار ناظر محلی تاجیک نیز بر این انتخابات نظارت داشتند. آنان در بیانیه رسمی خود این گونه نظارت‌ها را برای ارتقای مشروعیت انتخابات پارلمانی ضروری می‌دانند.

هیئت سازمان امنیت و همکاری اروپا که کشورهای اروپائی، امریکا و کانادا نیز در آن عضویت دارند، خبر می‌دهند تعداد زیادی از شکایات به آنها رسیده که بایستی مورد بررسی جدی قرارگیرند.

رهبران بزرگترین احزاب مخالف تاجیکستان برای مقابله با تقلب در انتخابات از راه های قانونی استفاده خواهند کرد. دولت برای اعتراض راه چاره‌های قانونی را باز گذاشته است و ظاهرا مانع اعتراض های مدنی نمی‌شود.

ولی میرزا نبی خالق زاد، روزنامه نگار مقیم شهر دوشنبه می‌گوید: «پس از جنگ داخلی تاجیکستان براساس قانون هرگونه تظاهرات ممنوع اعلام شده است. از این رو این اعتراض های احزاب مخالف در محدوده‌های حزبی آنها انجام خواهد گرفت.»

علی‌رغم این مسئله به گفته این روزنامه نگار اگر مخالفین و معترضین در خیابان‌ها هم به شکل جدی اعتراض کنند، کسی مانع آنها نخواهد شد.

نتایج رسمی و قطعی انتخابات روز دوشنبه اول مارس در راس ساعت ۱۵ به وقت محلی برابر با ساعت ۱۲ به وقت اروپا از سوی کمسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان اعلام خواهد شد.

 


نظر شما :