ديدار جنجالى دالايى لاما با اوباما

۰۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۱ کد : ۷۰۱۸ اخبار اصلی
دیدار باراک اوباما با دالایی لاما خشم دولت چین را برانگیخت و با احضار سفیر امریکا به وزارت امور خارجه چین همراه شد.
ديدار جنجالى دالايى لاما با اوباما

دیدار باراک اوباما با دالایی لاما خشم دولت چین را برانگیخت و با احضار سفیر امریکا به وزارت امور خارجه چین همراه شد. این دیدار بحث‌برانگیز در شرایطی رخ داد که امریکا درصدد همراه کردن چین برای اعمال تحریم علیه ایران است.

هر چند دیدار باراک اوباما با دالایی لاما، دیداری غیررسمی به شمار می‌آمد و رئیس ‌جمهوری امریکا نه در اتاق معروف بیضی‌شکل‌، بلکه در فضایی خصوصی در کاخ سفید به استقبال دالایی لاما رفت، اما همین دیدار یک ساعته موجب شد تا مقامات چینی امریکا را بار دیگر مورد انتقادهای تند و تیز خود قرار دهند و خاطر نشان کنند که رفتار امریکا موجب خدشه‌دار کردن شدید روابط دو کشور شده است.

سخنگوی دولت چین در همین راستا اظهار داشت، واشنگتن بایستی دست از حمایت و پذیرش نیروهای جدایی‌طلب و ضد چینی بردارد. از همین رو نیز چین به نشانه‌ اعتراض، سفیر امریکا در این کشور را برای پاسخگویی به وزرات امور خارجه چین احضار کرد.

این خبر از سوی سفارت امریکا در چین تایید شده، اما در مورد جزئیات دقیق آن سخنی به میان نیامده است.

طبق برنامه از پیش تعیین شده‌، قرار نبود باراک اوباما و دالایی لاما در برابر خبرنگاران قرار بگیرند؛ امری که به باور کارشناسان سیاسی، بیش از هر چیز ناشی از آن بود که امریکا مایل نیست پکن را بیش از پیش خشمگین سازد و روابط خود با چین را دستخوش تنش بیشتر کند. گواه این امر نیز گفته‌های سخنگوی وزارت امورخارجه امریکاست که روابط این کشور با چین را روابطی پیچیده خواند.

تنها پس از پایان این دیدار، دالایی لاما در مقابل کاخ سفید خطاب به خبرنگاران اظهار داشت که بسیار احساس خوشحالی می‌کند از اینکه باراک اوباما قول همکاری داده است.

دالایی لاما پس از دیدار با باراک اوباما از قول همکاری امریکا خبر داد. دالایی لاما محور اصلی دیدار خود با اوباما را صحبت پیرامون دستیابی به صلح‌، ارزش‌های انسانی و سازگاری‌های مذهبی عنوان کرد و اوباما نیز پیش‌تر برای گفت‌وگویی سازنده با مدافع حقوق بشر برای مردم تبت اظهار امیدواری کرده بود.

پس از این دیدار، کاخ سفید تنها به انتشار یک بیانیه و یک عکس بسنده کرد. در این بیانیه آمده بود که رئیس ‌جمهوری امریکا حمایت خود را از تلاش‌های تبتی‌ها برای احقاق هویت مذهبی، فرهنگی و زبانی خود اعلام کرده است. این بیانیه در ادامه آورده است، اوباما همچنین از امنیت فعالان حقوق بشر تبت ساکن چین حمایت می‌کند.

از سال ۱۹۹۱ تا کنون، تمام رؤسای جمهوری امریکا با دالایی لاما دیدار کرده‌اند. تنها در ماه نوامبر سال گذشته‌ میلادی، زمانی که دالایی لاما در امریکا به سر می‌برد، باراک اوباما ترجیح داد تا دیداری با وی نداشته باشد، زیرا در آن زمان وی در نظر داشت راهی سفر به برخی از کشورهای آسیایی از جمله چین شود و از همین رو قصد نداشت با این حرکت، پیشاپیش حساسیت دولت چین را، آن‌هم کمی پیش از آغاز سفر، برانگیزد.

از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما، سطح انتقادها از سیاست‌های حقوق بشری در چین به طرز آشکاری کاهش یافته و در توجیه این رویکرد نیز علاقه‌مندی‌های دو کشور برای حل مسائلی همچون بحران مالی جهانی و نیز گرمایش زمین عنوان شده است.

در همین حال، روزنامه‌ی ایندیپندنت چاپ لندن، روز جمعه (۱۹ فوریه) نوشت، به نظر می‌رسد واشنگتن رفتار سختگیرانه‌تری برابر چین در پیش گرفته است.


نظر شما :