اسرائيل بر دو راهى انتخاب: حمله به ايران يا دوستى با آمريکا

۰۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۵ کد : ۷۰۰۶ اخبار اصلی
روزنامه آسيا تايمز در تازه‌ترين مطلب خود در باب فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران مى‌نويسد: اکنون بر همگان روشن است که دولت باراک اوباما قرار نيست هيچ‌گاه از گزينه نظامى عليه ايران استفاده کند.
اسرائيل بر  دو راهى انتخاب: حمله به ايران يا دوستى با آمريکا

روزنامه ها‌آرتص چاپ اسرائيل که به چپ‌گراهاى اين رژيم نزديک است در شماره هفدهم فوريه خود به دولت بنيامين نتانياهو نسبت به حمله به ايران هشدار داد. اين حرکت به خودى خود نشان‌دهنده اين است که گزينه حمله به ايران همچنان بر روى ميز کار دولت تندروى اسرائيل قرار دارد. روزنامه آسيا تايمز در تازه‌ترين مطلب خود در باب فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران مى‌نويسد: اکنون بر همگان روشن است که دولت باراک اوباما قرار نيست هيچ‌گاه از گزينه نظامى عليه ايران استفاده کند.
 
هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده چند روز پيش به صراحت اعلام کرد که گزينه نظامى از روى ميز کار دولتش در برابر ايران خارج شده‌است. شانزدهمين روز از ماه فوريه بود که هيلارى کلينتون در خاک عربستان سعودى زمانى که خبرنگارى از او پرسيد: اگر مطمئن شويد که ايران برنامه هسته‌اى خود را در راستاى توليد تسليحات هسته‌اى ادامه مى‌دهد، چه حرکتى انجام مى‌دهيد؟ پاسخ داد: در حال حاضر مدرکى وجود ندارد که نشان دهنده تلاش ايران در راستاى برنامه‌هاى صلح‌آميز هسته‌اى باشد. در حال حاضر اسرائيل دغدغه‌هاى ديگرى به غير از برنامه هسته‌اى ايران دارد: اسرائيل در حالى متحد ايالات متحده است که امريکا خود دست از رهبرى استراتژيک جهان برداشته است. اکنون اسرائيل بر سر دوراهى قرار گرفته‌است. اسرائيل يا مى‌تواند مانند موکل ايالات متحده عمل کند و يا خود در جامه رهبرى منطقه‌اى ظاهر شود . توسل به هر‌کدام از اين دو رويکرد تبعات خاص خود را براى اسرائيلى‌ها دارد.

باقى‌ماندن در جامه موکل ايالات متحده اسرائيل را در موضع ضعف قرار مى‌دهد. از سوى ديگر در شرايطى که اسرائيل مسير خود را از امريکا جدا کند، متحد مالى و البته تامين کننده تسليحاتى خود را از دست خواهد داد.

هاآرتص در اين خصوص مى‌نويسد: رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده دريادار مايک مولن در تل‌آويو نسبت به تبعات حمله نظامى اسرائيل به ايران هشدار داد. او اين سخنان را در دوران رياست جمهورى جورج بوش هم گوشزد کرده بود. هيلارى کلينتون در دوحه  قطر نيز اعلام کرد که کشورهاى عربى که نگران فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران هستند بايد خود را زير چتر حمايتى تهران فرض کنند. هفته آينده جو بايدن معاون باراک اوباما نيز راهى اسرائيل مى‌شود تا پيامى مشابه را به اسرائيلى‌ها گوشزد کند.

هاآرتص در ادامه اين مطلب مى‌نويسد: هنوز مشخص نيست که آيا راهبرد ايالات متحده در برابر ايران پاسخ خواهد داد يا خیر؟ اما اکنون اسرائيل بايد به اوباما فرصت دهد . دليل اين فرصت‌دهى هم بسيار ساده است: اسرائيل براى هر حرکتى عليه ايران به حمايت کامل واشنگتن نياز دارد. اگر اسرائيل وارد اين ماجرا شود هم به کمک‌هاى اطلاعاتى و هم به همراهى نظامى آمريکا نياز دارد.

از سوى ديگر حتى اگر فکر کنيم که اسرائيل مى‌تواند بدون کمک هاى نظامى و اطلاعاتى ايالات متحده هم کار خود را پيش ببرد اما جنگنده‌هاى اين رژيم نمى‌توانند تاسياست هسته‌اى ايران را هدف قرار دهند. اگر اسرائيل از‌ هم اکنون برنامه ريزى براى اين ماجرا را آغاز کند، حداقل تا يک سال ديگر اين روند به طول خواهد انجاميد. اسرائيل براى هدف قرار دادن ايران به تسليحات هسته‌اى که موشک‌هاى بالستيک آن را حمل کنند نياز دارد. البته هزينه‌هاى نخستين کشور منطقه بودن که تسليحات هسته‌اى را مورد استفاده قرار مى‌دهد چندان ناچيز نيست.

اسرائيل در حال حاضر در شرايطى قرار ندارد که اين هزينه‌هاى اقتصادى و سياسى را پرداخت کند. البته اين رژيم به اينچنين هزينه‌اى نياز هم ندارد . ايران تنها زمانى مى‌تواند براى اسرائيلى‌ها خطرناک باشد که به تسليحات هسته‌اى دسترسى يافته باشد و از اين تسليحات عليه اسرائيل استفاده کند. با چنين پيش‌فرضى اسرائيل بايد هم‌اکنون اين خطر را در نطفه خفه کند. در اينچنين حالتى از بين بردن تهديد هسته‌اى ايران در شش تا هجده ماه ارزش تبعات آن را ندارد.

مشکل فعلى اسرائيل اين است که مردى در کاخ سفيد قدرت را در اختيار دارد که نسبت به جهان سوم احساس عطوفت خاصى دارد و چندان مايل به برخورد نظامى با اين کشورها نيست. اگر واشنگتن همچنان به وظايف خود به عنوان يک ابر قدرت عمل کرده بود ايران تا اين اندازه در پرونده هسته‌اى خود پيشرفت نکرده و البته اکنون هم برنامه تسليحاتى اين کشور متوقف شده بود.

آسيا تايمر در ادامه اين گزارش مى‌نويسد: کشورهاى عربى تمايل بسيارى به حمله اسرائيل به ايران دارند. اسرائيل در هر حال دويست سلاح هسته‌اى آماده به کار در اختيار دارد. اين رژيم در جايگاه حذف ايران از نقشه قرار گرفته است! اما هيج‌کدام از رقباى عرب اسرائيل چنين توانايى در چنته ندارند.

عربستان سعودى اخيرا تمام تلاش خود را به کار گرفت تا دولت باراک اوباما را تشويق به حمله نظامى به ايران کند. وزير امور خارجه عربستان سعودى در ديدار با هيلارى کلينتون تاکيد کرد که تحريم‌ها راهى طولانى مدت براى حذف تسليحات هسته‌اى ايران است و اين در حالى ست که برنامه هسته‌اى ايران به راهکارى کوتاه‌مدت‌تر نياز دارد. مصر نيز تا‌کنون بارها به ايالات متحده براى استفاده از حريم هوايى و زمينى خود براى تدارک حمله به ايران چراغ سبز نشان داده است .  


نظر شما :