تشديد تحريم‌ها عليه ايران، همين حالا، همين امروز

۰۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۵ کد : ۶۹۸۰ اخبار اصلی
ايران هر روز در حال به آزمايش گذاشتن صبر جامعه جهانى است. پرونده هسته‌اى اين کشور و ...
 تشديد تحريم‌ها عليه ايران، همين حالا، همين امروز

ايران هر روز در حال به آزمايش گذاشتن صبر جامعه جهانى است. پرونده هسته‌اى اين کشور و جنجال‌هاى آن تبديل به ابزارى شده است براى سرريز شدن صبر مخالفان. ديزرت نيوز در تازه‌ترين گزارش روز خود در باب پرونده هسته‌اى ايران مى‌نويسد: تهران هفته گذشته اعلام کرد که غنى سازى بيست درصدى اورانيوم براى استفاده در رآکتورهاى پزشکى را آغاز مى‌کند.

همين خبر کافى بود تا انتقادهاى بين‌المللى از تهران باز از سر گرفته شود. در راس اين کشورهاى انتقادى هم ايالات متحده و آقاى باراک اوباما رئيس جمهورى اين کشور قرار دارند. مردى که قرار بود با توسل به ديپلماسى پرونده هسته‌اى ايران را حل و فصل کند. کاخ سفيد عزم خود را براى اعمال تحريم‌هاى جدى و هدفمند عليه ايران جزم کرده است. تحريم‌هايى که در راس انها سپاه پاسداران هدف قرار مى‌گيرد و شرکت‌هاى و کمپانى‌هاى وابسته به اين نهاد نظامي. هدف از اين تحريم‌ها هم بالابردن هزينه تجارت در ايران است. بدين ترتيب کمپانى‌هاى خارجى به خودى خود معادلات تجارى خود با ايران را بر هم خواهند زد.

در ميانه اين تحريم‌ها دو کشور هستند که در جامه مخالفت قد علم کرده‌اند: چين و روسيه. دو کشورى که بيشترين حد تبادل‌هاى تجارى با ايران را در چند سال اخير به نام خود سند زده ‌اند. روسيه البته با توجه به مقاومت‌هاى ايران در برابر طرح‌هاى بين‌المللى و اختفاى نيروگاه قم حتى از رهبران مسکو، چندان موضع حمايتى خود از ايران را حفظ نکرده است و مشکل اصلى با چين است. چين همچنان بر شيپور همکارى مسالمت‌آميز با ايران براى برون‌رفت از بحران مى‌دمد.

در اين ميان و درست در روزهايى که واشنگتن و پکن بايد به هم نزديک شوند، عوامل مختلفى در رابطه ميان دو کشور تاثير گذار شده است. البته تاثيرات منفى و نه مثبت. ايالات متحده در حال حاضر علاوه بر پرونده ايران درگير پرونده هسته‌اى کره‌شمالى هم است. پکن و پيونگ‌يانگ رابطه حسنه فوق ‌العاده‌اى با هم دارند. اين دقيقا همان چيزى است که ايالات متحده به آن نياز دارد. چين در حقيقت نقش کليد کنترل کننده کره‌شمالى را در جامعه جهانى بازى مى‌کند.
 
ايالات متحده و چين خارج از دعواهاى سياسى دو شريک اقتصادى فوق العاده قوى هستند. اما بحث‌هايى نظير انتقاد ايالات متحده از چين به واسطه محدود کردن سايت‌هاى اينترنتى در اختيار شهروندان و البته ديدار ميان دالايى لاما رهبر در تبعيد مبارزان تبت با باراک اوباما بر حجم اختلاف‌ها افزوده است. گوگل که پيشرفته‌ترين سيستم جستجوى بين‌المللى را در اختيار دارد همين چند وقت پيش اعلام کرد که هکرهاى چينى سيستم جستجو اين سايت را به راحتى هک کرده‌اند. در اين ميان چين که خاورميانه و البته ايران يکى از اصلى‌ترين تامين کنندگان نفت اين کشور هستند چندان تمايلى به اعمال اين تحريم‌ها عليه ايران ندارد. البته چينى‌ها بايد توجه داشته باشند که اگر اسرائيل به تاسيسات هسته‌اى ايران حمله کند، قيمت نفت سير صعودى خود را طى خواهد کرد.

در ادامه اين گزارش نويسنده افزوده است: همزمان با برگزارى مراسم پيروزى انقلاب اسلامى، عملکرد دولت در ايجاد خفقان و خاموش کردن صداى مخالفان در داخل بر نگاه مشکوک غربى‌ها به ايران افزود. در چند ساعت منتهى به برگزارى اين مراسم ، سيستم‌هاى مخابراتى از کار افتاد، امکان ارسال پيامک از ميان رفت و البته ارتباط‌هاى اينترنتى هم به کلى مسدود شد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده در اين باره گفت: ايران نشان داد که از مردم خود وحشت دارد. ايالات متحده تا‌کنون بارها تاکيد کرده است که در تحريم‌هاى جديد قرار نيست به روند تلاش‌هاى درونى مخالفات دولت صدمه اى وارد شود. وزرات امور خارجه در بيانيه خود تاکيد کرده است که آنچه دولت ايران در آستانه پيروزى انقلاب اسلامى به تصوير کشيد در حقيقت نشان دهنده مدود کردن انواع آزادى ‌هاى مدنى در اين کشور است.
 
در حال حاضر جامعه جهانى به رهبرى ايالات متحده خواهان اعمال تحريم‌هاى جدى‌تر عليه ايران است. اين سايت خبرى در ادامه مى‌نويسد: برنامه هسته‌اى ايران هم کشورهاى منطقه و هم مردم اين کشور را در معرض خطر قرار داده است. همگان اميدوارند که چين در نهايت به ساير اعضاى جامعه جهانى براى تشديد تحريم‌هاى ايران بپيوندد.


نظر شما :