شرکت زيمنس به فکر تحريم اقتصادى ايران

۰۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۳ کد : ۶۸۳۸ اروپا
شرکت زيمنس اعلام کرده که درصدد کاهش مبادلات تجارى خود با ايران است و براى اين کار از ماه اکتبر ۲۰۰۹ ديگر کار جديد با ايران را نمى پذيرد.
شرکت زيمنس به فکر تحريم اقتصادى ايران

دیپلماسی ایرانی» پیتر لوشر رئیس هیئت مدیره زیمنس روز سه‌شنبه ۲۶ ژانویه در نشست سهامداران این شرکت در پاسخ پرسش یکی از سهامداران درباره چگونگی تعامل با ایران گفت: «ما به حساسیت معاملات خود با ایران واقف هستیم و به آن به نگاهی انتقادی می‌نگریم. به همین دلیل هم فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران را کاهش داده‌ایم. هیات مدیره در اوائل ماه اکتبر سال۲۰۰۹ تصمیم گرفت که دیگر قرارداد تجاری با ایران را قبول نکند. معاملات ما با ایران ماهیتی غیرنظامی داشته و بیشتر در زمینه زیرساخت‌ها، ترابری و تکنولوژی پزشکی بوده است.»

به گزارش دویچه وله، شرکت زیمنس اعلام کرد، معاملات تجاری این شرکت با ایران نیم میلیارد یورو است که کمتر از یک درصد کل فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد.

پیش از این شبکه دوم تلویزیون آلمان در برنامه Frontal ۲۱ مدعی شده بود که از دستگاه‌های شنود مخابراتی شرکت زیمنس - نوکیا برای کنترل نیروهای مخالف دولت ایران استفاده شده است.

این در حالی است که نزدیک به سه ماه پیش شرکت زیمنس بر سر همکاری با ایران به شدت تحت فشار دولت‌های غربی به خصوص ایالات متحده امریکا و اسرائیل بود و دائما گوشزد می‌کرد، فعالیتش با ایران به هیچ وجه نظامی نیست و به همین دلیل حاضر نیست به معاملات گسترده‌اش با ایران جنبه سیاسی بدهد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز سه‌شنبه در برلین گفت: «همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های آلمانی با ایران بسیار کاهش یافته است.»

دولت اسرائیل به دولت آلمان بسیار خورده می‌گرفت، که این کشور در معمالات اقتصادی خود با ایران به فشارهای بین‌المللی و مقاصد آن توجه نمی‌کند و به معاملات تجاری خود با ایران همچنان ادامه می‌دهد. اظهارات صدر اعظم آلمان با سفر شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل که نزدیک به یک هفته پس از سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیرش به آلمان سفر کرده، هم‌زمان شده است.

پیش از این شرکت خدمات بندری هامبورگ نیز اعلام کرده بود که برنامه خود را تغییر داده و قصد شرکت در طرح توسعه و مدرنیزه کردن ترمینال بندر عباس را ندارد.

این خبر از سوی شرکت تاید واتر طرف قرار داد با شرکت خدمات بندری هامبورگ تکذیب شده و آن را زاییده شایعات منابع اسرائیلی دانسته است.

با این حال منابع خبری می‌گویند، اکسل گداشکو مسئول امور اقتصادی شهر هامبورگ گفته است که در شرایط کنونی هر گونه رابطه تجاری با ایران ما را زیر سئوال می‌برد. از اینکه شرکت خدمات بندری هامبورگ در ارتباط با ایران محتاطانه برخورد کرد، خوشحالیم.

 


نظر شما :