تشديد تحريم بنزين ايران و فشار بيشتر به گلوگاه اقتصادى کشور

۳۰ دی ۱۳۸۸ | ۲۳:۵۴ کد : ۶۷۵۹ اخبار اصلی
با این که هنوز بحث تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران به جایی ...
تشديد تحريم بنزين ايران و فشار بيشتر به گلوگاه اقتصادى کشور

دیپلماسی ایرانی: با این که هنوز بحث تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران به جایی نرسیده، فشارهای امریکا به شرکت‌های طرف معامله با ایران روز به روز بیشتر می‌شود و موانع تازه‌ای را در برابر آنها قرار می‌دهد. اکنون این فشارها به صورت هدفمند شرکت‌های تجاری سوئیسی فروشنده مواد خام صنعتی به ایران را در بر ‌گرفته است. دلیل این تصمیم عدم موفقیت تلاش‌های اوباما در یک سال گذشته برای پیشبرد مذاکرات با ایران بر پرونده هسته‌ای این کشور است.

اکنون تجارت بنزین با ایران بسیار مورد توجه امریکایی‌ها است. چرا که اخیرا قانون تحریم صادرات بنزین به ایران در مجلس سنای امریکا به تصویب رسیده و این باعث شده تا امریکایی‌ها فشارهای مضاعفی را به شرکت‌های خارجی‌ای که به ایران بنزین می‌فروشند، وارد آورند.

در همین رابطه چند روز پیش اعلام شد، شرکت تجاری مواد خام صنعتی گلنکور (Glencore) مدتی است که معاملات خود با ایران را متوقف کرده است. شرکت گلنکور تا پیش از این روزانه ۱۷ هزار بشکه بنزین به ایران می‌فروخت. این میزان یک ششم نیاز بنزین ایران را تامین می‌کرد.

در گزارش پایگاه اینترنتی نویه تسورشه تسایتونگ آمده است، ایران با وجود این که عضو سازمان اوپک و از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است اما به دلیل کمبود تصفیه‌خانه‌های مناسب یکی از واردکنندگان بنزین محسوب می‌شود. این بزرگترین نقطه ضعف سیاسی ایران است که مشکلات آن روز به روز بیشتر دامنگیر آن می‌شود. عدم تحقق اهداف دولت در ساخت پالایشگاه‌های جدید نیز بر مشکلات افزوده است. دولت پیش‌بینی کرده بود تا سال 1391 هفت پالایشگاه بنزین در جنوب کشور راه‌اندازی کند که تا کنون مهمترین بخش از این پروژه که پالایشگاه ستاره خلیج فارس است تنها 17 درصد رشد ساخت داشته است.

این در حالی است که موضوع فلج شدن شرکت‌ها و پالایشگاه‌های نفتی کشور به دلیل بحران‌های اقتصادی‌ای که روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد نیز کشور را تهدید می‌کند.

ایران در حال حاضر 60 درصد بنزین مورد نیازش را خود تامین می‌کند و 40 درصد دیگر را از طریق واردات تامین می‌کند.

توسعه ابعاد تحریم اقتصادی ایران می‌تواند در مبادلات شرکت‌های سوئیسی اثرات منفی بگذارد چرا که شرکت بزرگ تجاری گلنکور به همراه سایر شرکت‌های فروشنده مواد صنعتی خام در مجموع بیش از یک سوم بنزین مورد نیاز ایران را تامین می‌کردند.

پیش از این یک شرکت هندی نیز به دلیل صادرات بنزین به ایران مورد تحریم امریکا قرار گرفته بود.

شرکت ویتول در ژنو که بزرگترین شرکت‌های تجاری مستقل مواد خام صنعتی جهان به‌ شمار می‌رود تا به ‌حال از محدودیت‌های ایجاد شده از سوی واشنگتن در امان مانده است. ویتول روی این مسئله حساب باز کرده است که دولت اوباما برای مصون ماندن مردم ایران از فشارهای تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های تجاری بیشتر علیه ایران را عملی نمی‌کند.

اگر تحریم‌های بیشتر علیه ایران به ‌طور رسمی به اجرا در آیند، فشارهای واشنگتن بر همه شرکت‌های تجاری طرف معامله با ایران نیز به شدت افزایش خواهد یافت. آن موقع ممکن است بحران‌های اقتصادی – سیاسی‌ای برای ایران به وجود آید که نتوان عواقب آن را از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد.


نظر شما :