نتانیاهو به دنبال جلب رضایت مرکل برای مواجهه با ایران

۰۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۱ کد : ۶۷۵۵ اخبار اصلی
درست دو روز پس از حضور نمایندگان کشورهای 1+5 در نیویورک و پایان بی‌نتیجه ...
نتانیاهو به دنبال جلب رضایت مرکل برای مواجهه با ایران

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل امروز را در خاک آلمان شب می‌کند. دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هدف این سفر اعلام شده است. پرونده‌هسته‌ای ایران و مناقشه میان اسرائیل و فلسطین هم محور این مذاکرات است. درست دو روز پس از حضور نمایندگان کشورهای 1+5 در نیویورک و پایان بی‌نتیجه این نشست‌ها برای اعمال فشار بیشتر بر ایران، مردی که در یک سال گذشته بیشترین اغراق‌ها را در خصوص تلاش‌های هسته‌ای ایران به نام خود سند زده است، در آلمان با مرکل به گفتگو می‌نشیند. نیمی از اعضای کابینه اسرائیل هم نتانیاهو را در این سفر همراهی می‌کنند. در برلین اعضای کابینه مرکل با همتاهای اسرائیلی خود برای نخستین بار به بحث و تبادل نظر خواهند نشست. مقام‌های رسمی دو طرف اعلام کرده‌اند که بحث در خصوص همکاری‌های علمی و انرژی نیز در محور این دیدارها وجود دارد.

نتانیاهو پیش از آغاز این سفر در دیدار با خبرنگاران در این خصوص گفت: دیدار اعضای کابینه اسرائیل با مقام‌های آلمانی در ارتباط میان دو طرف بسیار حائز اهمیت است چرا که این همکاری در تامین امنیت اسرائیل بسیار تاثیر گذار است.

در شرایطی که در آلمان منتقدان اسرائیل اعتقاد دارند که این رژیم بیش از اندازه با بزرگنمایی هولوکاست به امتیازگیری برداخته است، در عمل آلمانی‌ها بسیار بیش از سایر کشورها به اسرائیل کمک مالی و سیاسی کرده‌اند. پس از هولوکاست، آلمان که از سایه نازی‌ها رهایی یافته بود بیشترین کمک‌ها را به شکل‌گیری اسرائیل کرد. حمله اسرائیل به نوار غزه و کشتار 1400 شهروند غیرنظامی در این منطقه اما مجالی برای آلمانی‌ها نگذاشت جز همراهی با سایر کشورهای اروپایی در نقد اسرائیل.

ایران اما اصلی ترین محور مذاکرات میان نتانیاهو و مرکل خواهد بود. اسرائیل مدت‌هاست که ادعا می‌کند ایران جدی‌ترین تهدید برای امنیت خاورمیانه است. ادعایی که بسیاری آن را در حقیقت ترفندی می‌دانند برای خرید زمان توسط اسرائیل و البته به تعویق انداختن مذاکرات. تل‌آویو از آغاز سال جدید میلادی بارها از ایالات متحده خواسته است که ایران را با شدید‌ترین تحریم‌ها مواجه سازد.

اسرائیل در حالی بر طبل جنگ با ایران می‌کوید و حتی بارها ادعای حمله به تاسیسات هسته‌ای این کشور را مطرح کرده است که تل‌آویو تنها دارنده انحصاری تسلیحات هسته‌ای در منطقه بوده و حتی معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای را هم امضا نکرده است. تل‌اویو بارها اعلام کرده است که دیپلماسی در پرونده هسته‌ای ایران جواب نمی‌دهد و امریکا باید گزینه نظامی را فعال سازد. یک مقام اسرائیلی پیش از سفر به برلین در این خصوص گفت: اکنون زمان برای تشدید تحریم‌ها فرا رسیده است. هر چه بر حجم تحریم‌ها بیفزائیم بی‌شک دیپلماسی بیشتر به چشم ایرانی‌ها خواهد آمد!

معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطین هم از جمله محورهای مورد مذاکره دو طرف خواهد بود. جورج میچل نماینده باراک اوباما در امور خاورمیانه به زودی برای نخستین بار در سال جاری میلادی به منطقه سفر خواهد کرد. مرکل پیش از حمله اسرائیل به نوار غزه در دسامبر 2008 و ژانویه 2009 در نزدیکی اسرائیل و فلسطین نقش چشمگیری بازی کرده بود. صدر اعظم آلمان از جمله منتقدان ساخت و سازهای اسرائیل در کرانه باختری هم است. در جریان تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس برای آزادی گلعاد شلیط سرباز اسرائیلی در بند جنبش مقاومت نیز میانجی‌گرهای آلمانی به خوبی و بسیار بهتر از مصر وارد عمل شدند.


نظر شما :