دفاع مشاور نخست وزير سابق بريتانيا از تونى

۲۸ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۸ کد : ۶۷۱۴ اخبار اصلی
در نشست پرتنش پنج ساعته با پنج عضو کميته چيلکات، کمپبل، ‌گوردون براون، وزير دارايى پيشين و...
 دفاع مشاور نخست وزير سابق بريتانيا از تونى

دیپلماسی ایرانی: صدام حسين چند سال پس از مرگش همچنان دست از سر مردانى برنمى‌دارد که در سال 2003 به بهانه برخوردارى اين رژيم از تسليحات کشتار جمعى به کشورش حمله کردند و البته دو سال بعد هم او را به مجازات سالها ديکتاتورى رساندند.

طراح اين جمله جورج بوش جمهورى‌خواه بود که در مقام رئيس‌جمهورى وقت ايالات متحده با خيال راحت و با استدلال به برخوردارى صدام از تسليحات کشتار جمعى و البته هسته‌اى مسير بغداد را در پيش گرفت. تونى‌بلر هم در قامت نخست‌وزيرى بريتانيا نتواسنت پشت دوست خود را خالى کند. در ده روز مانده به حمله به عراق تونى و جورج روزى چند بار با هم تماس تلفنى داشتند. بوش به بلر اطمينان داد که صدام حسين از تسليحات کشتار جمعى برخوردار است. حمله در نهايت در همان سال 2003 اتفاق افتاد. ماه‌ها گذشت اما نه از تسليحات کشتار جمعى خبرى بود و نه حتى از يک نيروگاه هسته‌اى در حال ساخت. رسوايى آغاز شد. ذات اين جنگ که زير سوال رفت و البته سربازان انگليسى و امريکايى هم در زندان‌هاى ابوغريب و ديگر بازداشتگاه‌هاى متهمان عراقى دست به شکنجه و آزار و اذيت روحى و فيزيکى زندانيان زدند.

اکنون درست در شرايطى که عراقى‌ها خود را براى بازپس‌گيرى قدرت و زندگى در جامعه‌اى مدرن و عارى از ديکتاتورى مهيا مى‌کنند؛ تونى بلر متهم رديف اول آغاز جنگى است که خود نيز در آن فريب خورده بود. انگليسى‌ها به واسطه تاريخ استعمارگرى که از خود در جهان به جا گذاشته‌اتد، بسيار بيش از امريکايى‌ها نسبت به آغاز نبردهاى بى‌دليل حساسيت دارند.

کميته تحقيقاتى در خصوص جنگ عراق در لندن از زمان تقريبى دو ماه پيش کار خود را آغاز کرده است. کميته‌اى که اعضاى آن ادعا مى‌کنند تنها رسالتش شفاف‌سازى حوادث منتهى به جنگ عراق است اما چه‌کسى است که بتواند اتهام‌هاى وارد بر بلر در اين کميته را تکذيب کند. در شرايطى که بسيارى از کارمندان وزارت امور خارجه و دفاع وقت تا‌کنون در برابر اين کميته از تعجيل بلر در همراهى با بوش خبر داده‌اند، مفسر و ماشور نزديک تونى‌بلر يکى از نخستين افرادى است که ادعا مى‌کند بلر در حقيقت بايد به واسطه حمله به عراق نشان شجاعت دريافت کند.

آليستر کمپبل که در آن زمان سمت مشاور تونى بلر را در اختيار داشت در تازه‌ترين اظهارات خود، اغراق و بزرگنمايى در پرونده‌اى که براساس آن ادعا شده "عراق ظرف 45 دقيقه قبل از جنگ عراق در سال 2003 تسليحات شيميايى و بيولوژيکى خود را فعال خواهد کرد" رد کرد.

اين مقام انگليسى با حضور در جلسه‌ تحقيقات دولت انگليس درباره جنگ عراق در اين خصوص گفت: اگر چه اين سند جنجالى مى‌توانست شفاف‌تر باشد ولى وى از تک تک جملات آن و خود حمله به عراق دفاع مى‌کند.

کمپبل که يکى از متحدان نزديک نخست وزير سابق انگليس بود، گفت: فکر مى‌کنم انگليس به عنوان يک کشور بايد بى‌نهايت نسبت به نقشى که در سرنگونى يکى از وحشى‌ترين رژيم‌هاى تاريخ ايفا کرد، به خود افتخار کند.

کمپبل علاوه بر دفاع سرسختانه از پرونده نه چندان خوشنام توجيه جنگ عراق در اين جلسه گفت: علاوه بر اين که انگليس روى آمريکا فشار مى‌آورد تا راهکارى ديپلماتيک اتخاذ کند، بلر در سال 2002 طى نامه‌اى به جورج بوش، گفت که اگر اين راهکار جواب ندهد از اقدام نظامى حمايت خواهد کرد.

بخش اعظمى از اسناد کمپبل روى پرونده سپتامبر 2002 که دولت انگليس براى تشريح نگرانى‌هاى روزافزون خود درباره عراق و 6 ماه قبل از پيوستن انگليس به حمله عليه اين کشور صادر کرد، متمرکز بود.

کمپبل مجددا در کميته چيلکات تاکيد کرد که وى هرگز سعى نکرده گزارشى را که از سوى جان اسکارلت، رييس وقت کميته‌ رده بالاى مشاوره دولت در زمينه اطلاعات نوشته شد، بزرگنمايى کند.

در نشست پرتنش پنج ساعته با پنج عضو کميته چيلکات، کمپبل، ‌گوردون براون، وزير دارايى پيشين و نخست وزير کنونى انگليس را در مرکز محفل وزراى کليدى و مشاورانى که با آنها به طور خصوصى درباره عراق مشورت شده، قرار داد.

وى هم‌چنين افشا ساخت که بلر قبل از ديدار با جورج بوش در آوريل 2002 از سران نظامى و ارتش خواسته بود احتمال حمله آمريکا به عراق را مورد نظر قرار داشته باشند.

کمپبل هرگونه اقدام بلر در گمراه ساختن پارلمان با اين ادعا که صدام برنامه فزاينده‌اى از تسليحات کشتار جمعى در اختيار دارد را رد کرد.

کمپبل تاکيد کرد: در اين مساله که سلاح‌هاى کشتار جمعى عراق بالاخره پيدا خواهند شد ترديدى ندارد اما اذعان داشت که بعد از حمله به اين نتيجه رسيده است که صدام هيچگونه تسليحات شيميايى و يا ميکروبى فعالى در اختيار نداشته و همين امر براى وى بسيار مشکل بوده است.

تونى بلر نيز تا پايان ماه جارى ميلادى يا حداکثر ماه آينده در برابر اين کميته حاضر خواهد شد. هم چنين گوردون براون، نخست وزير کنونى انگليس که به گفته کمپبل يکى از کليدى‌ترين وزيران مورد مشاوره بلر در آستانه جنگ بود، پس از انتخابات سراسرى امسال که احتمالا در ماه مى برگزار خواهد شد در اين جلسه شرکت خواهد کرد.


نظر شما :