چین و گزینه نظامی در مورد ایران

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۱ کد : ۶۶۴۴ گفتگو
گفتارى از محمد حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران.
چین و گزینه نظامی در مورد ایران

در حالى که امريکا اعلام کرده است مذاکره براى اعمال تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران را آغاز کرده است، چين مى‌گويد در دوران رياست ماه ژانویه خود بر شوراى امنيت سازمان ملل برنامه‌اى براى گفت و گو در اين زمينه ندارد.

گفتاری از محمد حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:

این موضع اصولی چین است که همواره از مواضعی که میزان خشونت را افزایش داده و موجب وخیم شدن اوضاع می‌شود حمایت نمی‌کند با این حال اگر شرایط وخیم و سطح خشونت افزایش یابد چینی‌ها تنها تاکید دارند که مداخله‌ای در ایجاد این شرایط نداشته باشند و با شرایط ایجاد شده مشکلی نخواهند داشت.

چین تاکنون از کلیه تحریم‌ها و قطع نامه‌های علیه ایران حمایت کرده است اما موضع همیشگی پکن ادامه مسیر مذاکره و دیپلماسی در مورد ایران است چراکه در مقابل این تاکید چین بر خلاف ایران احتمال استفاه از گزینه نظامی علیه ایران از سوی امریکا یا اسرائیل را جدی تلقی می‌کنند.

در تحلیل چینی‌ها گزینه نظامی علیه ایران به عنوان یک آلترناتیو جدی سیاسی در نظر گرفته می‌شود. در دید پکن هر زمان احتمال دارد که با تغییر شرایط یا وقوع یک تحول، مسیر مذاکره به نبرد تبدیل شود و از این لحاظ موضع اصولی چین همواره حمایت از گزینه‌های تقلیل دهنده خشونت است.

موضع فعلی چین که بر سیاست صبر و زمان بیشتر در مورد ایرن تاکید دارند و اعمال تحریم را مناسب نمی‌بینند هیچ تفاوتی با موضع دو سال پیش چین در مورد ایران ندارد با این حال اقدامات جدیدی را از سوی پکن در قبال ایران شاهدیم.

در تازه‌ترین اقدام‌ها شاهدیم که چین در حال باز کردن اعتبارات جدید برای ایران است که نکته مثبتی در مقابله تهران با تحریم‌هاست؛ این اقدامات در بعد بانکی مد نظر است چراکه جهت گیری برخی تحریم‌های ایران متوجه تحریم‌های بانکی است.

همچنین اقدام دیگر چین این بود که بدون ارائه دلیل پرواز هوایی به ایران را قطع کردند، این کار از حدود یک ماه پیش در خط هوایی تهران- ارومچی- پکن اعمال شد. در زمان اتخاذ این تصمیم پیش بینی می‌شد که ایران مورد تحریم هوایی قرار گیرد.

به این ترتیب مجموعه‌ای از رفتارها را از سوی چین در مورد ایران شاهدیم که شاید در ظاهر متناقض به نظر برسد اما در واقع منافع چین را فارغ از هرگونه خدشه‌ای حفظ می‌کند. به تعبیری دیگر از دید چین اعمال این اقدامات به شکل رفتارهای یکدست و همگون در راستای منافع ملی کشور مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد.


نظر شما :