نانکینگ

۱۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۸ کد : ۶۶۰۸ کتابخانه
کتابی درباره هولوکاست آسیایی که توسط ژاپنی‌ها در چین در جنگ جهانی دوم رخ داد.
نانکینگ

نام کتاب: نانکینگ
نویسنده: آیریس چانگ
مترجم: دکتر غلامحسین میرزا صالح
تعداد صفحه: 366
ناشر: نگاه معاصر
تاریخ نشر: 29 دی 1387
قیمت: 52000 ریال
 


نانکینگ عنوان کتاب معروفی ست به قلم آیریس چانگ که ابعاد جنایات ژاپن را در حمله به کشور چین شرح می‌دهد. ابعاد جنایتی که در این کتاب شرح داده شده به گونه‌ای است که به گفته بسیاری از منتقدان مو به تن انسان راست می‌کند.

به روایتی ژاپنی‌ها پس از فتح نانکینگ به خاطر محدود بودن منابع آذوقه‌شان سیصد هزار نفر از ساکنان نانکینگ و اسرای چینی را قتل عام کردند و میلیون‌ها نفر را مورد تجاوزهای دسته جمعی قرار دادند.

ژاپنی‌ها برای کشتار مردم شهر با توجه به محدود بودن نفراتشان از شیوه‌های ابداعی عجیب و غریب و تکان دهنده‌ای استفاده می‌کردند.

چیزی که از همه عجیب تر و قابل تامل تراست این که هیچ کدام از قربانیان چینی چه در مرحله اسارت و چه در مرحله اعدام‌های دسته جمعی از خود مقاومتی نشان نمی‌دادند. هیچ میل به همدلی و اراده به یکی شدن و اتحاد در آنها برای مقاومت در برابر این دشمن متجاوز و خشن وجود نداشت. انگار همه آنها مسخ شده بودند. در جایی از کتاب چند خطی از یادداشت‌های یک سرباز ژاپنی در زمان اشغال نانکینگ نقل می‌شود که به وضوح این روحیه چینی‌ها را که باعث قتل عام گسترده شان شد نقل می کند:

"شگفت‌آور و حتی رقت‌بار آن بود که می‌دیدم چینی‌ها هر جا تکه‌ای پارچه سفید پیدا می‌کردند آن را سر چوبی گره می‌زدند و به سوی اسارتگاه می‌رفتند. با خود می‌گفتم با قدرت جنگیدنی که این‌ها داشتند چرا از خود کوچکترین مقاومتی نشان ندادند...با این که ما دو گردان در اختیار داشتیم و آن هفت هزار چینی را هم خلع سلاح کرده بودیم باز اگر دست به شورش می‌زدند می‌توانستند همه ما را نابود کنند.

...گله گله راه می پیمودند، مثل مورچه هایی که روی زمین می‌خزند. به یک مشت آدم بی‌همه چیز شباهت داشتند و حماقت از ریختشان می بارید..."

جنایات نانکینگ می‌توانست با آن ابعاد در تاریخ بشر ثبت نشود اگر چینی‌ها همدلی و جرئت بیشتری برای مقاومت از خود نشان می‌دادند. اگر وقتی آنها را در مسابقات گردن زنی به صف می‌کردند با چنگ و دندان به سمت سربازهای مسلح ژاپنی حمله ور می‌شدند.

تاریخ می‌گوید که چینی هایی که اسیر و کشته شدند آن قدر زیاد بودند که بتوانند حتی با دست خالی ارتش محدود ولی مسلح ژاپن را به زانو در بیاورند...ولی ترس و سستی و نداشتن اتحاد و همدلی باعث شد که امروز نامشان فقط به عنوان قربانیان بزرگترین نسل کشی طول تاریخ ثبت شود!

کتاب نانکینگ را  سندی برای هولوکاست آسیایی نامیده‌اند.


( ۵ )

نظر شما :