روزنامه واشنگتن پست:

اوباما در تحولات داخلى ايران دخالت نمى‌کند!

۱۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۳ کد : ۶۵۸۸ اخبار اصلی
ايالات متحده در حال پيش‌رفتن در هر سه کانال پيش‌رو است و البته ترجيح مى‌دهد نظر مساعد شوراى امنيت را جلب کند. نکته جالب اينجاست که فرانسه که خواهان اعمال فشار بيشتر بر ايران است، رياست دوره‌اى شوراى امنيت را اين ماه بر عهده خواهد گرفت.
اوباما در تحولات داخلى ايران دخالت نمى‌کند!
  ايران اين روزها در صدر اخبار بين‌المللى قرار دارد. اگر تا ديروز اين پرونده هسته‌اى اين کشور بود که توجه همگان را به سمت خود جلب کرده بود، اکنون تحولات سياسى در داخل هم بر دامنه تحليل‌ها از اوضاع اين کشور افزوده است. روزنامه واشنگتن پست در تازه‌ترين گزارش خود به تلاش‌هاى براى تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر ايران سخن گفته است.

اين روزنامه در اين خصوص مى‌نويسد: دولت باراک اوباما اکنون به دنبال اعمال تحريم‌هاى شخصى عليه برخى دولتمردان ايرانى است. اين‌بار سياستمدارانى در حلقه تحريم قرار خواهند گرفت که به ادعاى اين روزنامه امريکايى در ناآرامى‌هاى اخير در ايران جانب دولت را گرفته‌اند!

ده ماه پيش بود که باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده ضرب‌الاجل زمانى يک ساله‌اى را براى ايران معين کرد. قرار بود ايران در طول دوازده ماه به برنامه هسته‌اى خود پايان دهد. تهران همواره هر‌گونه تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى را تکذيب کرده است. اين در حالى است که کشورهاى غربى تلاش اين کشور براى برخوردارى از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى را تبديل به بهانه‌اى براى اعمال فشار بر اين کشور کرده‌اند.

در حال حاضر پرونده هسته‌اى دو کشور کره‌شمالى و ايران بر روى ميز کار اوباما قرار دارد. پيونگ‌يانگ در حال حاضر به اين تسليحات دسترسى پيدا کرده و تا‌کنون دو بمب هسته‌اى را هم آزمايش کرده است. اين در حالى است که آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى در پرونده ايران چنين تخلفى را ثبت نکرده است. با اين‌همه واشنگتن به دنبال برخورد يکسان با هر دو کشور است.

روزنامه واشنگتن پست در بخش‌هايى از گزارش خود مى‌نويسد: واشنگتن به دنبال تحريم‌هايى است که جامعه ايران را درگير نکند و محدوده عملياتى آن دولت باشد. هدف از اين تحريم‌ها هم بازگرداندن ايران به پاى ميز مذاکره است.

اين روزنامه امريکايى ادعا مى‌کند که قرار نيست تحريم‌ها تبديل به ابزارى براى دخالت در تحولات داخلى ايران شود. همزمان البته در بخش‌هايى از آن هم ادعا شده است که ايرانى‌ها خود بايد دليل انزواى اين کشور را در ک کنند و براى رهايى از آن به دولت فشار بياورند!

يک ديپلمات ديگر که خواست نامش فاش نشود در اين خصوص به واشنگتن پست گفت: تحريم‌ها جايگزينى براى مذاکره نيستند. گزينه مذاکره همواره بر روى ميز باز است.

نزديکان به باراک اوباما ادعا مى‌کنند که او در يک سال گذشته بارها به شکل مستقيم و غيرمستقيم پيام‌هايى را براى عادى سازى رابطه ميان دو کشور رد و بدل کرده است. تهران – واشنگتن از سال 1979 تا‌کنون روزهاى پرتنشى را در تاريخ روابط دو کشور ثبت کرده اند. اوباما در زمان آغاز اختلاف‌هاى سياسى در ايران بيش از ديگر روساى جمهور ايالات متحده سکوت اختيار کرد و سعى کرد فاصله ميان خود و اختلاف‌هاى داخلى در اين کشور را حفظ کند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه به کانال‌هاى موجود براى تحريم ايران اشاره مى‌کند. اين روزنامه سه مجراى قانونى براى اعمال اين تحريم‌ها لحاظ کرده است: شوراى امنيت سازمان ملل، همراهى کشورهاى همفکر مانند امريکا، فرانسه و برخى کشورهاى اروپايى و بالاخره حرکت انفرادى واشنگتن.

به باور نويسنده اين گزارش، ايالات متحده در حال پيش‌رفتن در هر سه کانال پيش‌رو است و البته ترجيح مى‌دهد نظر مساعد شوراى امنيت را جلب کند. نکته جالب اينجاست که فرانسه که خواهان اعمال فشار بيشتر بر ايران است، رياست دوره‌اى شوراى امنيت را اين ماه بر عهده خواهد گرفت.

 روزنامه واشنگتن پست در ادامه اين گزارش با واگويى تاريخ تحريم‌هاى ايران مى‌نويسد: در زمان رياست‌جمهورى جورج بوش اوضاع متفاوت بود. دامنه تحريم‌ها مى‌توانست عموم مردم ايران را هم در بر بگيرد. اکنون اما اوضاع داخلى ايران به گونه‌اى ست که نمى‌توان براى دولت و مردم يک نسخه پيچيد!

واشنگتن پست در ادامه ادعا مى‌کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در راس تحريم‌هاى مد نظر ايالات متحده قرار خواهد داشت.

مقام‌هاى امريکايى ادعا مى‌کنند که دامنه اين تحريم‌ها اندک ارتباطى به بحث‌هاى داخلى ايران ندارد و تنها نوعى همزمانى در اين خصوص مطرح است!

در اين ميانه ميزان موفقيت ايالات متحده به همراهى ديگر کشورهاى عضو شوراى امنيت بستگى دارد. چين در حال حاضر اصلى‌ترين مانع بر سر راه تحقق تحريم ها عليه تهران است.

منبع : واشنگتن پست   


نظر شما :