پاى امريکا به يمن هم باز شد

۰۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۹ کد : ۶۵۷۴ اخبار اصلی
دولت اوباما کمک‌های نظامی خود به یمن برای مبارزه با تروریسم را افزایش داده است. امریکا در نظر دارد که در آینده بودجه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون دلار را برای نابودی ‌القاعده در اختیار دولت یمن قرار دهد.
پاى امريکا به يمن هم باز شد

دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما کمک‌های نظامی خود به یمن برای مبارزه با تروریسم را افزایش داده است. امریکا در نظر دارد که در آینده بودجه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون دلار را برای نابودی ‌القاعده در اختیار دولت یمن قرار دهد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، نیروهای ویژه ارتش و ماموران امنیتی امریکا از یک سال پیش در یمن مستقر شده و مشغول مبارزه با تروریسم هستند. به گفته یک مقام بلندپایه سازمان امنیت ملی امریکا تا کنون نیروهای ویژه این کشور در چندین عملیات ضدتروریستی در یمن مشارکت داشته‌اند. واحدهای ویژه امریکا همچنین وظیفه آموزش نیروهای امنیتی و انتظامی یمن در مبارزه علیه تروریسم را برعهده داشته‌اند.

بنا به این گزارش دولت اوباما دست به سرمایه‌گذاری نظامی هنگفتی در یمن زده است. پنتاگون درصدد است که در ۱۸ ماه آینده بودجه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون دلار را صرف مبارزه با تروریسم جهانی در یمن کند. این پول همچنین شامل آموزش نیروهای نظامی، امنیتی و همچنین گارد ساحلی یمن خواهد شد.

در پی بازداشت عمر فاروق عبدالمطلب که در جریان حمله تروریستی به یک هواپیمای مسافربری به مقصد دیترویت امریکا بازداشت شد، وی اعتراف کرد که در قرارگاه القاعده در یمن آموزش‌های اولیه را دیده است. به گفته عبدالمطلب مواد منفجره نیز توسط فرد رابطی از شبکه القاعده در یمن به وی داده شده بود.

یمن یکی از پشت‌ جهبه‌های مهم تروریسم جهانی به ویژه پناهگاهی برای ستیزه‌جویان القاعده به شمار می‌آید. در سال ۲۰۰۰ نیز نیروهای القاعده با حمله به یک ناو جنگی امریکایی نشان دادند که از امکانات قابل ‌توجهی در یمن برخوردارند. در این حمله تروریستی ۱۷ ملوان امریکایی کشته شدند.

در ۲۴ دسامبر امسال ارتش یمن اعلام کرد به مواضع القاعده در منطقه شبوان در جنوب‌ شرقی این کشور حمله‌ای هوایی داشته که در جریان آن حداقل ۳۰ تن از اعضای القاعده کشته شدند. به گفته منابع غیررسمی دو تن از رهبران القاعده نیز از جمله کشته‌شدگان این حمله هوایی هستند.

بدین ترتیب پای امریکا به یمن نیز کشیده شد. دولت یمن اکنون در بوغ و کرنا کرده که در دو منطقه کشور در حال جنگ با ستیزه‌جویان است. در شمال و در استان الصعده با شبه نظامیان حوثی و در جنوب با شورشیان القاعده. در ابتدا دولت یمن تلاش کرد که این دو جبهه را به یکدیگر متصل کرده و این گونه وانمود کند که حوثی‌ها با القاعده همکاری دارند تا به این ترتیب پای نظامیان امریکا را در مبارزه با حوثی‌ها باز کند. اما ظاهرا در این سیاست موفق نشد و چناچه رهبران حوثی‌ها در بیانیه‌های متعدد خود تاکید کرده‌اند، هیچ ارتباطی با شبکه القاعده ندارند. همه می‌دانند که القاعده و حوثی‌ها در هیچ حالتی نمی‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. چرا که هم از لحاظ ایدئولوژیک و هم از لحاظ مبارزه تفاوت‌های شگرفی با یکدیگر دارند که حتی می‌تواند آنها را رو در روی هم قرار دهد.

با این حال دولت یمن موفق شد نیروهای امریکایی را در خاک کشورش فعال کند. پرسشی که بسیاری می‌پرسند این است که اگر القاعده از دیر باز در یمن فعال بوده، چرا دولت امریکا اکنون مبارزه خود را با آنها علنی کرده و طی سال‌های گذشته حرفی از مبارزه با آنان در خاک یمن نزده است؟


نظر شما :