گاردین: عاشورايى متفاوت با هر سال در تقويم ايرانيان

۰۸ دی ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۰ کد : ۶۵۵۹ اخبار اصلی
عاشورای امسال با تمام عاشورای سال‌های گذشته تفاوت داشت. این تفاوت را تمام رسانه‌های جهان اذعان کردند. این موضوع باعث شد تا عاشورای امسال بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته باشد.
گاردین: عاشورايى متفاوت با هر سال در تقويم ايرانيان

دیپلماسی ایرانی: عاشورای امسال با تمام عاشورای سال‌های گذشته تفاوت داشت. این تفاوت را تمام رسانه‌های جهان اذعان کردند. این موضوع باعث شد تا عاشورای امسال بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته باشد.

شبکه خبری الجزیره روز یک‌شنبه 27 دسامبر روز عاشورای تهران را متفاوت با سال‌های دیگر دانست اما در گزارش خود یادآوری کرد، آن طور که رسانه‌ها و مخالفان دولت در بوغ و کرنا می‌کنند، درگیری‌های چندانی میان نیروهای انتظامی و تظاهرکنندگان رخ نداد. این شبکه در گزارش ساعت 3:30 دقیقه خود کشته شدن عده‌ای از تظاهرکنندگان را تکذیب کرد و با استناد به گزارش نیروی انتظامی ایران گزارش داد که کسی در این تظاهرات کشته نشده و ما هم ندیدیم خونی از کسی ریخته شود. به خصوص این که نیروی انتظامی به نیروهای خود دستور داده بوده که به هیچ وجه سلاح گرم حمل نکنند.

این شبکه در روز دوشنبه 28 دسامبر یعنی یک روز پس از عاشورا، خبر از تجمع طرفداران میر حسین موسوی و مخالفان دولت در بیمارستانی که خواهرزاده میر حسین موسوی در آن نگهداری می‌شد، داد و در سایت خود نوشت که این تجمع که برای تسلیت گفتن به موسوی صورت گرفته بود به خشونت انجامید و پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد. این شبکه از این که رسانه‌های غربی برخورد دیروز پلیس با تظاهرکنندگان را قلع و قمع نامید نیز انتقاد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز، تحولات روز عاشورا را از دو زاویه مهم دانست. این روزنامه با اشاره به زود و خورد شدید پلیس با تظاهرکنندگان مخالف دولت در روز شنبه 28 دسامبر آن را تحولی تازه دانست و نوشت، این برخورد شدید با بازداشت شبانه شماری از مخالفان دولت از جمله نزدیکان میر حسین موسوی، محمد خاتمی و ابراهیم یزدی اولین وزیر امور خارجه ایران پس از انقلاب اسلامی ادامه یافت.

این روزنامه سپس به بیانیه مهدی کروبی اشاره می‌کند و می‌نویسد، این بیانیه بیان کننده احساسات یک مرد دینی از آنچه دولت دینی ایران روز عاشورا با مردم کرد، است.

نیویورک تایمز کشته شدن خواهر زاده میر حسین موسوی که به گفته این روزنامه 43 سال سن داشت را از دیگر تحولات مهم روز عاشورای امسال دانسته است.

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن نیز به انتقاد از آنچه روز گذشته در ایران اتفاق افتاد، پرداخت و در یادداشتی در همین زمینه از سیاست کاخ سفید در برابر ایران انتقاد کرد. این روزنامه نوشت، تا کی اوباما می‌خواهد نسبت به آنچه در ایران می‌گذرد بی تفاوت باشد و سکوت اختیار کند؟ آیا این سکوت برای دولت اوباما عیب نیست؟ آیا قرار نیست دولت اوباما از استراتژی نامناسب خود در برابر ایران که سکوت در برابر تحولات ایران پس از انتخابات و هم‌زمان نهایت تهدید است، دست بردارد؟ مردم ایران برای آزادی کشته می‌شوند و اوباما و مقامات کاخ سفید در برابر آن سکوت کرده‌اند.

این روزنامه سپس یادآور می‌شود که پلیس در روز عاشورا نتوانست به طور کامل با خشم تظاهرکنندگان در سراسر ایران مقابله کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشت، تحولات روز عاشورای امسال ایران به اندازه‌‌ای متفاوت و شگفت‌انگیز بود که شگفتی آن تا روز شنبه نیز ادامه داشت. برخورد شدید پلیس با تظاهرکنندگان تا پاسی از شب ادامه یافت و صبح دوشنبه نیز با دستگیری شماری از فعالان سیاسی مخالف دولت ادامه پیدا کرد.

این روزنامه در انتهای گزارش خود می‌نویسد، پرسشی که برای بسیاری به وجود آمد و خبرگزاری آسوشیتد پرس آن را تیتر خود کرد، برای ما نیز مطرح است. آیا آنچه روز یک‌شنبه اتفاق افتاد، حقیقت داشت؟ دولتمردان ایران روز عاشورا که یکی از روزهای مقدس ایرانی‌ها است خون مردم را ریختند؟

روزنامه گاردین نیز در این باره نوشت، بحران ایران روز به روز گسترده‌تر می‌شود. در حالی که روز یکشنبه در ایران یک روز مذهبی مهم بود، تظاهراتی از سوی مخالفان دولت برگزار شد که با برخورد شدید پلیس مواجه شد. برخوردی که به کشته شدن حداقل 9 نفر انجامید که در میان آنها خواهرزاده یکی از رهبران مخالفان دولت نیز بود. تظاهرات دیروز با تمام تظاهرات گذشته مخالفان دولت تفاوت داشت. نخست این که در یک روز مذهبی مهم برای شیعیان یعنی روز عاشورا رخ داد که تبدیل به یک روز خونین در تقویم آنان شد و دیگر این که شعارهایی که این بار تظاهرکنندگان می‌دادند رادیکال‌تر و شدیدتر از تظاهرات گذشته بود. پلیس به برخورد با تظاهرکنندگان پرداخت و تصاویر نشان می‌دهد که شورشیان به پرتاب سنگ به سمت پلیس و متعاقبا واکنش پلیس با همین شیوه پرداختند.      


نظر شما :