انتقاد شديد ديلى تلگراف از اوباما به خاطر حوادث عاشورا

۰۸ دی ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۹ کد : ۶۵۵۸ اخبار اصلی
روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن، درباره دلایل سکوت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در برابر زد و خورد پلیس با عوامل خیابانی اتفاقات پس از انتخابات می‌نویسد، اوباما چرا در برابر این اتفاقات سکوت کرده است؟ آیا این سکوت که کاخ سفید از ماه ژوئن تا کنون اتخاذ کرده، برای اوباما عیب نیست؟
انتقاد شديد ديلى تلگراف از اوباما به خاطر حوادث عاشورا

دیپلماسی ایرانی: نایل گاردنر نویسنده و روزنامه نگار امور بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن، درباره دلایل سکوت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در برابر زد و خورد پلیس با عوامل خیابانی اتفاقات پس از انتخابات می‌نویسد، اوباما چرا در برابر این اتفاقات سکوت کرده است؟ آیا این سکوت که کاخ سفید از ماه ژوئن تا کنون اتخاذ کرده، برای اوباما عیب نیست؟

وی در یادداشت خود به واکنش تعجب‌برانگیز برخی از مقامات کاخ سفید از جمله ژوزف بایدن معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد، اظهار نظر بایدن بسیار تعجب برانگیز است. وی به عنوان یکی از مقام‌های عالی‌رتبه امریکا گفت: «ما از هر گونه اظهار نظری خودداری می‌کنیم. ما ترجیح می‌دهیم منتظر بمانیم و نظاره‌گر باشیم.»

گاردنر سپس به انتقاد از سیاست اوباما در برابر ایران می‌پردازد و مدعی می‌شود، زمان پیروی از استراتژی نرمش با حفظ شدیدترین تهدیدها دیگر گذشته است. این استراتژی که اوباما نزدیک به شش ماه است آن را در برابر ایران اتخاذ کرده و به حفظ آن پایبند است باعث شده تا برخورد دولت با عوامل تحولات پس از انتخابات شدیدتر شود و هم‌زمان عصیان ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش نیز افزایش یابد.

وی در ادامه یادداشت خود به تحولات پس از انتخابات ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد، درگیری‌ها در بسیاری از خیابان‌های اصلی شهرهای مختلف ایران جریان دارد و کشته‌های بسیاری بر جای گذاشته است. یکی از این کشته‌ها خواهرزاده میر حسین موسوی است که در روز عاشورا کشته شد. ما با تمام این احوال و اتفاقات پیش آمده شاهد سکوت مقام‌های عالی امریکا و وزیر امور خارجه این کشور هستیم.

اشاره مستقیم وی به باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور است.

گاردنر در انتهای یادداشت خود از اوباما می‌خواهد تسلیم خواست‌های بین‌المللی شود و آنچه وی سرکوب طرفداران دموکراسی در ایران توصیف کرده را محکوم کند. اوباما باید از دولت سرسخت ایران بخواهد که زندانیان سیاسی را آزاد کند.

گاردنر همچنین می‌نویسد، ایالات متحده نقشی مهم در تلاش ایرانی‌ها برای رسیدن به آزادی ایفا می‌کند. به ادعای وی اوباما باید در کنار ملت شجاع ایران که برای رسیدن به آزادی خود را به کشتن می‌دهد، بایستد.   


نظر شما :