انتقاد پنتاگون از ولخرجى‌هاى نظامى امريکا در افغانستان

۳۰ آذر ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۹ کد : ۶۵۱۷ آمریکا
در تحقیق جدید پنتاگون به دولت امریکا برای میلیاردها دلار هزینه نظامی که قرار است در افغانستان انجام شود، هشدار داده شده است.
انتقاد پنتاگون از ولخرجى‌هاى نظامى امريکا در افغانستان

دیپلماسی ایرانی: در جنگ عراق نظامیان امریکایی میلیاردها دلار به عنوان هزینه استفاده از خدمات بخش خصوصی خرج کردند. در تحقیق جدید پنتاگون نسبت به ولخرجی‌های مشابه و حتی بسیار بیشتری در افغانستان هشدار داده شده است.

به ولت آن‌لاین استفاده از نیروهای موجود در بخش خصوصی در تاریخ امریکا به بیشترین میزان خود رسیده است. در این بخش از هر ده نفر یک نفر نظامی است.

این تحقیق هم‌زمان با اعلام بودجه نظامی امریکا که هفته پیش توسط باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در اختیار کنگره قرار داده شده، انجام شده است.

در تحقیق جدید پنتاگون به دولت امریکا برای میلیاردها دلار هزینه نظامی که قرار است در افغانستان انجام شود، هشدار داده شده است.

بنا به گزارش تحقیقی پنتاگون، بیشتر کارکنان وزارت دفاع امریکا در افغانستان را کارکنانی تشکیل می‌دهند که از بخش خدمات خصوصی به کار گرفته شده‌اند؛ به این معنی که بیش از ۶۰ درصد امریکایی‌های مستقر در افغانستان استخدام شده توسط بخش خصوصی هستند.

بنا به این گزارش هزینه جنگ افغانستان برای امریکا به ۳۰۰ میلیار دلار می‌رسد.

در جنگ عراق هم دولت امریکا تعداد زیادی از کارکنان خود را از بخش خصوصی تامین کرده بود. دلیل اصلی تحقیق جدید پنتاگون در افغانستان میزان هزینه بسیار بالایی بوده که به بخش خصوصی کارکنان امریکایی در عراق پرداخت شده است. هزینه‌ای که بعدها در بحران شدید اقتصادی امریکا تاثیر مستقیم گذاشت.

طبق نتایج تحقیق پنتاگون، بر تعداد کارکنان امریکایی بخش خصوصی مستقر در افغانستان از ماه ژوئن تا سپتامبر ۲۰۰۹ حدود ۴۰ درصد افزوده شده است. تا پیش از این گفته می‌شد که حداکثر به کارگیری کارکنان بخش خصوصی توسط نیروهای امریکایی، در دسامبر ۲۰۰۸ میلادی بوده است، اما اکنون با توجه به اعلام نظر اوباما نسبت به افزایش ۳۰ هزار سرباز دیگر امریکایی در افغانستان به نظر می‌آید که این رقم باز هم بالاتر خواهد رفت.

تهیه کنندگات تحقیق یاد شده ذکر می‌کنند که به این ترتیب بر تعداد کارکنان بخش خصوصی امریکا حدود ۲۶ تا ۵۶ هزار نفر افزوده می‌شود.

در حال حاضر ۱۰۴ هزار نفر در افغانستان با قراردادهایی از سوی پنتاگون کار می‌کنند. در میان این افراد شمار نیروهای مسلح بخش خصوصی مانند سربازانی که به بلک واتر مشهور هستند، در مدت کمتر از چند ماه از حدود ۵ هزار به ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که در ازای هر یک نفر از ۶۴ هزار سرباز امریکایی مستقر در افغانستان، دو تن از کارکنان بخش خصوصی وجود دارند که با قرارداد پنتاگون کار می‌کنند.

در عین حال کمیته کارشناسان این موضوع را مشخص کرده که جنگ افغانستان تا به حال ۲۳۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. دولت این کشور افزایش بودجه‌ای ۷۰ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۱۰ درخواست کرده است. در این تحقیق آمده است که به این ترتیب مجموع هزینه جنگ افغانستان به ۳۰۰ میلیار دلار می‌رسد. وزارت دفاع امریکا تنها برای هزینه‌های جاری در افغانستان به ماهانه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد.


نظر شما :