تولد ماندلا روز جهانی شد

۳۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۴ کد : ۶۵۱۲ اخبار اصلی
سازمان ملل متحد روز 18 جولای را روز جهانی نلسون ماندلا رئیس جمهوری اسبق افریقای جنوبی و رهبر ضد نژادپرستی این کشور نامید.
تولد ماندلا روز جهانی شد

سازمان ملل متحد روز 18 جولای را روز جهانی نلسون ماندلا رئیس جمهوری اسبق افریقای جنوبی و رهبر ضد نژادپرستی این کشور نامید. این روز مصادف است با سال‌روز تولد نلسون ماندلا.

نلسون ماندلا نخستین رئیس جمهوری افریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی انتخاب شد. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته مخالف آپارتاید در افریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود.

او به خاطر دخالت در فعالیت‌های مقاومت مسلحانه مخفی محاکمه و زندانی شد. مبارزه مسلحانه برای ماندلا آخرین راه چاره بود؛ او همواره پایبند به عدم توسل به خشونت بود.

ماندلا در طول ۲۷ سال زندان که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهورترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در افریقای جنوبی شد. گرچه رژیم آپارتاید و ملت‌های طرفدار آن وی و کنگره ملی آفریقا را کمونیست و تروریست می‌دانستند. مبارزه مسلحانه بخشی جدایی‌ناپذیر از مبارزه علیه آپارتاید بود.

ماندلا پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۰ سیاست صلح‌طلبی را در پیش گرفت و این امر منجر به تسهیل انتقال افریقای جنوبی به سمت دموکراسی‌ای شد که نماینده تمامی اقشار مردم باشد.

ماندلا پس از دریافت جوایزی در طول چهار دهه از جمله جایزه صلح نوبل هم اکنون یک چهره سرشناس دولتمرد است که همچنان در مورد مسائل مهم عقاید خود را ابراز می‌دارد.

او را در افریقای جنوبی بیشتر تحت عنوان مادیبا می‌شناسند. این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند. این عنوان مترادف با نام نلسون ماندلاست. بسیاری از مردم افریقای جنوبی نیز به نشانه احترام وی را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زنند.

 


نظر شما :