تسلیت یک سخنگوی کاخ‌سفید به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری

۳۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۱ کد : ۶۵۱۰ سرخط اخبار
مایک همر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای کوتاه درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری را تسلیت گفت.
تسلیت یک سخنگوی کاخ‌سفید به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری

مایک همر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای کوتاه درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری را تسلیت گفت.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از آینده در این بیانیه آمده است: "ما درگذشت آیت لله العظمی حسینعلی منتظری را تسلیت می گوییم. او چهره شناخته شده ای بود و تعهد راسخش در دفاع از حقوق جهانشمول، برای وی احترامی بین المللی به همراه آورد."

وی افزود "خانواده او (آیت الله منتظری) و همه جویندگان حقوق جهانشمول و آزادی هایی که او پیوسته مدافع آنها بود در یادها و نیایش ما خواهند بود."

احمدی‌نژاد ادعای روزنامه تايمز را رد کرد

رئيس جمهور ايران در مصاحبه با يک شبکه خبرى آمريکايى ادعاى روزنامه "تايمز " انگليس درباره برنامه هسته‌اى ايران را رد کرد.
به گزارش فارس "محمود احمدى‌نژاد "، رئيس جمهور ايران در مصاحبه با شبکه تلويزيونى آمريکايى "اى‌بى‌سى نيوز " ادعاى روزنامه انگليسى تايمز مبنى بر اينکه ايران بر روى يک چاشنى بمب هسته‌اى کار مى‌کند، را رد کرد و مدارک ادعايى آن روزنامه را "ساختگى " خواند.
قرار است اين مصاحبه روز دوشنبه از طريق اين تلويزيون آمريکايى پخش شود، اما در بخش‌هايى از مصاحبه که پيش از پخش منتشر شد، "دايان سوير "، مجرى شبکه اى‌بى‌سى نيوز يک نسخه از مدرک ادعايى روزنامه تايمز را به احمدى‌نژاد داد که رئيس جمهور ايران در پاسخ به او گفت: من نمى‌خواهم اينگونه مدارک را ببينم. آنها برگه‌هاى ساختگى هستند که توسط دولت آمريکا منتشر شده‌اند.
همزمان با تلاش واشنگتن براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران، روزنامه تايمز اخيرا در گزارشى با اشاره به يک سند اطلاعاتى محرمانه مدعى شد که ايران بر روى آزمايش يکى از اجزاى مهم نهايى يک بمب هسته‌اى کار مى‌کند.
تايمز بدون اشاره به منبع دقيق اين سند ادعا کرد: آژانس‌هاى اطلاعاتى خارجى آنها را مربوط به تاريخ اوايل 2007 مى‌دانند. يک منبع اطلاعاتى آسيايى هفته گذشته در گفت‌وگو با تايمز تاييد کرد که کشورش معتقد است که کار تسليحات به ويژه کار بر روى چاشنى نوترون در سال 2007 انجام مى‌شد.
اين گزارش ادامه داد: اين مدارک توسط آژانس‌هاى اطلاعاتى چندين کشور غربى از جمله انگليس مشاهده شده است. يک منبع ارشد در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تاييد کرد که اين مدارک در اختيار آژانس اتمى نيز قرار گرفته‌اند.
انتشار اين گزارش در زمانى صورت مى‌گيرد که کشورهاى غربى به ويژه آمريکا از تشديد تحريم‌ها عليه ايران سخن به ميان مى‌آورند. چنين گزارش‌هايى را که احتمالا با اهداف خاص براى ايجاد فضايى مطلوب براى جهان غرب در برابر ايران منتشر مى‌شوند، مى‌توان در راستاى جو روانى واشنگتن و متحدان آن عليه تهران ارزيابى کرد.
ايران براى اثبات حسن نيت خود چندى پيش طى نامه‌اى محرمانه به آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، وجود دومين سايت غنى‌سازى اورانيوم خود را در "فردو " اعلام کرد. در صورتى که بر اساس قوانين آژانس، هر کشور بايد تنها حدودا 6 ماه قبل از تزريق گاز در سانتريفيوژ‌ها، وجود سايت غنى‌سازى خود را به آژانس اعلام کند، جمهورى اسلامى ايران در راستاى اثبات حسن نيت خود حدود 18 ماه قبل اقدام به اين کار کرده است.



آغاز به کار نشست کميته مشترک عراق- ترکيه و آمريکا

وزير کشور ترکيه براى مشارکت در نشست امنيتى آمريکا، عراق و ترکيه وارد بغداد شد.
به گزارش ايسنا، بشير آتالاى، وزير کشور ترکيه به منظور بررسى مساله حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) وارد بغداد شد. آتالاى گفت: ما مى‌خواهيم پايان حضور اين حزب را در عراق شاهد باشيم و ببينيم که مقرهاى نظامى آنها‌ بسته شده و رهبرانشان به ترکيه منتقل شده‌اند.

آتالاى افزود: به مسئولان عراقى و آمريکايى تعهد ترکيه در ادامه‌ى تلاش‌هايش جهت گسترش حقوق دموکراتيک و آزادى‌ را ابلاغ خواهيم کرد. کميته‌ى مشترک عراق، ترکيه و آمريکا جهت هماهنگى تلاش‌ها ميان اين سه کشور با هدف رويارويى با پ.ک.ک آغاز به کار کرد.
در اين نشست شيروان وائلى، وزير امنيت ملى عراق؛ بشير آتالاى و مسئولان سفارت آمريکا در بغداد حضور داشتند. در اين نشست پنج ساعته راههاى رويارويى با گروه‌هاى تروريستى و حزب پ.ک.ک بررسى شد. اين کميته فعاليت‌ تيم‌هاى امنيتى ميدانى و اطلاعاتى را بررسى کرد.
براساس گزارش پايگاه اينترنتى ايلاف، الوائلى بعد از اين نشست گفت: کميته‌ به ارزيابى فعاليت بغداد و اربيل طى سه ماه گذشته پرداخت و گزارش‌هاى مربوط به کنترل فعاليت پ.ک ک را مورد ارزيابى قرار داد.
آتالاى نيز گفت: کميته بر لزوم ادامه تلاش‌هاى مشترک عراق - ترکيه و آمريکا جهت مبارزه با پ.ک.ک و توسعه اين تلاش‌ها تاکيد کرد.
آتالاى دو پيشنهاد بستن پايگاه‌هاى نظامى پ.ک.ک و اجراى عمليات نظامى ارتش در داخل عراق با حمايت نظامى آمريکا و عراق را مطرح کرد.

بسته پيشنهادى ايران مبناى سازنده همکارى‌هاست

دبير شوراى عالى امنيت ملى، خلع سلاح جهانى را ضرورتى جدى دانست که از بروز دوباره‌ جنايت‌هايى مانند هيروشيما جلوگيرى مى‌کند.
به گزارش ايلنا، سعيد جليلى صبح امروز در نخستين برنامه‌ سفر چهار روزه‌ خود به ژاپن در ديدار وزير امور خارجه‌ اين کشور هم‌چنين به آثار و پيامدهاى جبران‌ناپذير استفاده از سلاح اتمى بر ضد مردم ژاپن اشاره و ابراز اميدوارى کرد با اجراى طرح خلع سلاح جهانى جنايت هيروشيما در هيچ زمانى تکرار نشود.
نماينده‌ مقام معظم رهبرى در شوراى عالى امنيت ملى با تشريح گفتمان سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران حول سه محور صلح، عدالت و سعادت تاکيد کرد: بسته‌ پيشنهادى ايران مى‌تواند مبناى سازنده‌اى براى سازمان‌دهى همکارى‌هاى منطقه‌اى و بين‌المللى تهران و توکيو باشد.
جليلى با برشمردن محورهاى همکارى دو کشور در عرصه مناسبات دوجانبه، منطقه‌اى و بين‌المللى تصريح کرد: ايران و ژاپن مى‌توانند همکارى خود را در سه محور امنيت، ثبات و پيشرفت گسترش دهند.
دبير شوراى عالى امنيت ملى با استقبال از انتخاب دولت جديد ژاپن ابراز اميدوارى کرد در دوره‌ جديد عرصه‌هاى جديد براى همکارى‌هاى دوجانبه ايجاد شود.
در اين ديدار وزير امور خارجه‌ ژاپن نيز جايگاه جمهورى اسلامى ايران را براى ژاپن داراى اهميت ويژه خواند و خواستار نقش‌آفرينى ايران در تثبيت امنيت منطقه‌ى شرق آسيا شد.
کاتسويا اوکادا عرصه‌هاى همکارى دو کشور را گسترده توصيف کرد و با تاکيد بر ضرورت استمرار و توسعه‌ى همکارى‌ها افزود: ايران و ژاپن در بازسازى افغانستان همکارى خوب و نزديکى دارند و اين‌گونه همکارى‌ها در ديگر عرصه‌ها نيز مى‌تواند انجام شود.
وزير امور خارجه‌ ژاپن انرژى هسته‌اى را در تامين انرژى بسيار مهم دانست و از دبير شوراى عالى امنيت ملى خواست در سفرش به ژاپن از نيروگاه‌هاى هسته‌اى اين کشور نيز بازديد کند.
در اين ديدار دو طرف هم‌چنين بر ضرورت استمرار گفت‌وگوها و رايزنى‌هاى دو کشور درخصوص موضوعات و چالش‌هاى بين‌المللى توافق کردند.
سعيد جليلى شب گذشته براى ديدارى چهار روزه از ژاپن و ديدار با مقامات اين کشور وارد توکيو شد.



تکذیب زخمی شدن رهبر مبارزان الحوثی

سخنگوی گروه الحوثی در گفتگو با خبرگزاری فرانس پرس، خبر زخمی شدن عبدالالک الحوثی را تکذیب کرد.
وی افزود:" دولت یمن تلاش می کند که با پخش این گونه شایعات ناکامی نظامی خود در نبرد با مبارزان الحوثی را پنهان سازد. "
وزارت دفاع یمن دیروز یکشنبه اعلام کرده بود: عبدالملک الحوثی رهبر مبارزان حوثی در بمباران منطقه مطره استان صعده زخمی شده و به جای دیگری نقل مکان کرده است.
بر اساس این گزارش، رهبری نیروهای الحوثی به یوسف المدانی شوهر خواهر و عبدالکریم الحوثی عموی عبدالملک سپرده شده است.
گفتنی است، در آخرین تحولات درگیری ها در شمال یمن، در پی بمباران جنگنده های ارتش یمن دست کم 54 غیرنظامی یمنی در منطقه رازح در استان صعده در شمال این کشور کشته شدند.
نیروهای زمینی ارتش سعودی همچنین با عبور از مرزهای مشترک این کشور با یمن به سوی روستای زوا در منطقه صعده پیشروی می کنند.
در پی حمله هوایی دیروز جنگنده های ارتش سعودی به مناطق صعده و دخان در شمال یمن نیز دست کم 20 غیرنظامی کشته شدند.
هوایی جنگنده های ارتش سعودی علیه غیرنظامیان یمنی در حالی ادامه دارد که آژانس های امدادرسان بین المللی و تعدادی از ارگان های وابسته به سازمان ملل همچون صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل درمورد شرایط وخیم غیرنظامیان یمن، ابراز نگرانی کرده اند.
گفتنی است، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان اعلام کرده است، ناآرامی های شمال یمن از سال 2004 تاکنون دست کم 175 هزار آواره برجا گذاشته است.
در همین حال، جنبش الحوثی نیز اعلام کرده است، جنگنده های عربستان سعودی از ماه نوامبر تا کنون 1011 بمب بر سر شیعیان یمن فرو ریخته اند.

اردوغان سیاستمدار برتر سال 2009 خاورمیانه

نخست وزیر ترکیه از سوی مجله "فارین پالیسی" بعنوان سیاستمدار برتر منطقه خاورمیانه در سال جاری میلادی انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجله "فارین پالیسی" چاپ آمریکا "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه را بعنوان سیاستمدار برتر خاورمیانه در سال 2009 معرفی کرد.
این مجله که بصورت تخصصی در زمینه سیاست خارجی منتشر می شود از نخست وزیر ترکیه بعنوان یک بازیگر جدید بین المللی در عرصه دیپلماسی و استراتژی نام برده و وی را حائز عنوان برترین سیاستمدار خاورمیانه در سال جاری میلادی دانست.
در مقاله ای که این مجله در همین رابطه منتشر کرده آمده است: اردوغان سیاستمدار تازه کاری نیست، اما وی در عرصه سیاست دیپلماسی خاورمیانه به بازیگر اصلی تبدیل شده است.
بر این اساس نخست وزیر ترکیه در سال 2009 با رشد چشمگیر محبوبیتش در خاورمیانه مواجه شده و سیاست خارجی کشورش را نیز در منطقه به سیاستی پیشرو تبدیل کرده است.
خاطرنشان می شود موضع گیری علنی نخست وزیر ترکیه در برابر "شیمون پرز" رئیس رژیم اسرائیل در برابر رسانه های بین المللی طی اجلاس داووس که پس از جنگ 22 روزه غزه برگزار شد، از جمله عوامل محبوبیت اردوغان به شمار می رود.

نگاه ايران و مصر به روابط آينده دو کشور مثبت است

به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانى خانه ملت، على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى در اولين روز از سفر خود به مصر، با حسنى مبارک رئيس‌جمهور اين کشور ديدار و گفتگو کرد. لاريجانى پس از ديدار با حسنى مبارک با حضور در نشستى خبرى، جزئيات ديدار را تشريح کرد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وى نتايج گفتگو با رئيس‌جمهور مصر را راضى کننده دانست و عنوان کرد: خيلى مسرور هستم که امروز به مناسبت شرکت در کميته بين‌المجالس اسلامى توفيق يافتم به کشور دوست‌مان، مصر سفر داشته باشم.
رئيس مجلس شوراى اسلامى در ادامه مسائل منطقه‌اى را از محورهاى گفتگو با حسنى مبارک عنوان و تصريح کرد: گفتگوهاى خوب و سازنده‌اى با رئيس‌جمهورى مصر داشتيم و درباره مسائل منطقه‌اى صحبت کرديم.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارزيابى وى از روابط ايران و مصر در آينده گفت که نگاه هر 2 طرف به موضوع مثبت و اين نقطه کليدى است و بايد از اين ظرفيت مثبت استفاده کرد.
وى در پاسخ به خبرنگارى در خصوص آنچه از سوى برخى رسانه‌ها مبنى بر حضور نيروهاى نظامى ايران در حوزه نفتى فکه در خاک عراق در روزهاى اخير مطرح شده است و تأثير اين موضوع بر روابط 2 کشور، اظهار داشت: تعجب مى‌کنم اين مسئله اين همه بعد رسانه‌اى گرفت؛ شايد بعضى‌ها دوست داشتند اين موضوع را بزرگ کنند.
لاريجانى با تأکيد بر اينکه اين موضوع حل شد و مشکلى با عراق نداريم، عنوان کرد: براى دولت عراق احترام و اهميت زيادى قائل هستيم و به همين دليل از تماميت ارضى عراق دفاع مى‌کنيم. رهبران عراق دوستان ما هستند و ما در روند دموکراسى در عراق تنها کشورى بوديم که از آن دفاع کرديم.
وی درخصوص نقش عربستان سعودى در مسائل اخير يمن و موضع ايران در قبال اين حوادث نيز گفت که ما با دولت يمن دوست و براى آن‌ها احترام زيادى قائل هستيم و گفتگو و رايزنى‌هاى بسيار نزديکى هم دراين خصوص داشته‌ايم.
وى اضافه کرد: در مسئله يمن، اشکال ما به برادران سعودى بود، نه يمنى؛ چرا که مصلحت نمى‌دانيم آن جا به برادر کشى متهم شويم اما هر کمکى که براى حل مسئله از دست ما بر آيد، از آن دريغ نمى‌کنيم.
رئيس دستگاه قانونگذارى کشور همچنين در ادامه سفر خود عصر روز يکشنبه با احمد ابوالغيط وزير خارجه مصر ديدار کرد.


روزنامه‌ى انديشه نو توقيف شد

روزنامه «انديشه نو» به علت تخلفات متعدد از مفاد قانون مطبوعات، در جلسه امروز هيأت نظارت برمطبوعات توقيف شد.
به گزارش ايسنا، بنا بر اعلام، روزنامه انديشه نو به علت تخلف از مفاد ماده 6 قانون مطبوعات، به استناد تبصره ماده 12 اين قانون توسط هيأت نظارت برمطبوعات توقيف و مقرر شد، پرونده تخلفات اين نشريه به منظور رسيدگى به مراجع قضايى ارسال شود.
بر اساس اين گزارش اين روزنامه على‌رغم تذکرات متعدد هيأت نظارت بر مطبوعات و اداره کل مطبوعات و خبرگزارى‌هاى داخلى، بر ادامه تخلفات خود اصرار داشته و با زير سوال بردن سياست‌هاى کلى نظام در حمايت از انسجام و اقتدار امت اسلامى و مستضعفين جهان و نيز تلاش مستمر براى تعميق اختلافات در بين مردم پس از انتخابات دهم رياست جمهورى ــ حتى پس از اعلام مواضع صريح مقامات و مراجع قانونى ــ از چارچوب رسالت مطبوعاتى خود خارج و از پايبندى به قوانين مطبوعات عدول کرده است.

دیدار متکی با سید حسن نصرالله در بیروت

روزنامه الحیات چاپ لندن از دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با دبیر کل حزب الله لبنان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الحیات چاپ لندن اعلام کرد: منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین ساعت شب گذشته با سید حسن نصرالله دیدار کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته برای سفری دو روزه وارد بیروت شد.متکی قرار است در این سفر پیام تبریک رئیس جمهور و دولت ایران به مناسبت تشکیل دولت لبنان را به مقامات این کشور ابلاغ کند.
متکی قرار است علاوه بر دیدار با "علی شامی" همتای لبنانی خود با نخست وزیر و رئیس جمهور لبنان نیز دیدار و رایزنی داشته باشد.
همچنین متکی با رئیس مجلس نمایندگان لبنان نیز بحث و تبادل نظر خواهد داشت.

کيم جونگ ايل به چین می رود

رهبر کره شمالى قرار است براى اولين بار پس از چهار سال براى ديدار با رئيس جمهور چين به اين کشور سفر کند.
به
گزارش فارس به نقل از روزنامه "يومى‌يورى " ژاپن، "کيم جونگ ايل " رهبر کره شمالى قرار است اوايل سال آينده ميلادى براى اولين بار در چهار سال اخير به چين سفر کند.
در اين سفر کيم جونگ ايل قرار است با "هو جينتائو " رئيس جمهور چين و ديگر مقامات بلند پايه اين کشور ديدار کند.
به اعتقاد تحليلگران سياسى سفر رهبر کره شمالى به چين در راستاى جلب حمايت اين کشور در رابطه با مذاکرات شش جانبه است
.
در سال 2008 روند مذاکرات شش جانبه مربوط به برنامه هسته اى کره شمالى
که در سال 2003 آغاز شده بود، با ايجاد جبهه آشکار طرفدار آمريکا شامل ژاپن و کره جنوبى، که باعث ناخرسندى پيونگ يانگ شد، به بن بست ر سيد و مقامات کره شمالى بار ديگر به سمت توسعه برنامه هسته‌اى گذشته خود روى آوردند.

اخبار قبلی

پیام تسلیت خاتمی به مناسبت درگذشت آیت الله منتنظری
شناور جاسوسى رژيم اسرائيل در خليج فارس!
نامه خصوصی اوباما به رهبر کره شمالی
ضارب برلوسکونی برایش نامه عذرخواهی فرستاد
استقبال آمریکا از میانجیگری ترکیه میان غرب و ایران
صادرات مشکوک زيمنس به ايران!
روسیه مقصر شروع جنگ در عراق
انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس
خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم
فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است


نظر شما :