توافق بر سر قانون انتخابات در لحظه آخر

۱۶ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۸ کد : ۶۳۹۲ اخبار اصلی
سرانجام عراق از تنگنای سیاسی بر سر قانون انتخابات خارج شد. ایاد سامرایی رئيس پارلمان عراق اعلام کرد، قانون جديد انتخابات اين کشور به تصويب رسیده است.
توافق بر سر قانون انتخابات در لحظه آخر

دیپلماسی ایرانی: سرانجام عراق از تنگنای سیاسی بر سر قانون انتخابات خارج شد. ایاد سامرایی رئيس پارلمان عراق اعلام کرد، قانون جديد انتخابات اين کشور به  تصويب رسیده است.

سامرايى در این باره گفت: «پارلمان قبل از نيمه شب يکشنبه با شبه اجماع نمايندگان پارلمان، تغييرات نهايى و در نتيجه قانون جديد انتخابات عراق را تصويب کرد.»

براساس گزارش شبکه الجزيره، پارلمان عراق با شبه اجماع نمايندگان تغييرات قانون انتخابات را تصويب کرد تا به بحران سياسى سه ماهه اين کشور پايان دهد و زمينه را براى برگزارى انتخابات پارلمانى آينده فراهم کند.

اين تصويب قبل از دقايق پايانى ضرب‌الاجل طارق الهاشمى معاون رئيس جمهوری عراق براى وتوى مجدد اين قانون، صورت گرفت.

طبق اين قانون تعداد کرسى‌هاى پارلمان از 275 به 325 کرسى افزايش مى‌يابد که از اين تعداد 310 کرسى به 18 استان عراق اختصاص مى‌يابد و 15 کرسى باقى ‌مانده به اقليت‌هاى دينى و بلوک‌هايى که از از حمايت ملى برخوردارند اما کرسى اختصاصى در استان‌ها ندارند، اختصاص مى‌يابد.

شوراى رياست جمهورى عراق اکنون بايد زمانى را براى برگزارى انتخابات پارلمانى تعيين کند.

اياد سامرايى بعد از ديدار با خالد عطيه معاون خود، اياد علاوى رئيس فهرست العراقيه و هادى العامرى از نمايندگان ائتلاف يکپارچه تاکيد کرد، به يک راه ‌حل اوليه برای حل بن بست موجود بر سر قانون انتخابات دست يافته است. چارچوب جديد تقريبا با آنچه در قانون مطرح شده بود (پيش از وتوى نخست قانون انتخابات) مطابقت دارد.

سليم الجبورى سخنگوى جبهه توافق العراقيه، به شبکه الجزيره گفت: «سفارت ایالات متحده امريکا از طريق اعضاى ديپلماتيک خود و سازمان ملل در رايزنى‌هاى پارلمان حضور داشتند.»

کاخ سفيد در بيانيه‌اى که رابرت گيبس سخنگوى آن منتشر کرد، از قانون جديد انتخابات عراق استقبال کرده است.

رابرت گيبس گفت: «امريکا از قانون انتخابات عراق که در روز ششم دسامبر از سوى مجلس نمايندگان عراق تصويب شد، استقبال مى‌کند. اين اقدام قوه مقننه به عراق اجازه خواهد داد انتخابات ملى را در چارچوب قانون اساسى اين کشور برگزار کند. اين لحظه‌اى تعيين کننده براى دموکراسى عراق است و ما به مردم عراق و نمايندگان منتخب آنها تبريک مى‌گوييم.»

انتخابات پارلمانى عراق پيش از اين قرار بود روز 16 ژانويه برگزار شود.

دفتر طارق الهاشمى معاون رئيس جمهوری عراق نيز اعلام کرد، هاشمى موافقت پارلمان با تغييرات نهايى قانون انتخابات را مورد قبول ارزيابى کرده و اين مساله احتمال وجود اعتراض ديگر را نسبت به قانون انتخابات از بين مى‌برد.

وى اظهار داشت، درمورد تاريخ برگزارى انتخابات که احتمالا 27 يا 28 فوريه (8 و 9 اسفند) خواهد بود، با مقامات انتخاباتى عراق بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

طارق الهاشمى نسخه قبلى اين قانون را وتو کرده بود، زيرا به اعتقاد وى اين قانون کرسى‌هاى کافى در اختيار اقليت سنى کشور قرار نمى‌داد.

خالد شوانى از اعضاى ائتلاف کردستان عراق نيز به الجزيره گفت: «فضاى مذاکرات در پارلمان فضاى مثبتى بود و ما توانستيم به يک‌ راه‌ حل توافقى دست يابيم.»

هشدار عمار حکیم

از سوی دیگر عمار حکیم رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق نسبت به حمايت‌هاى خارجى برای تاثيرگذارى بر نتايج انتخابات پارلمانى در اين کشور هشدار داد.

عمار الحکيم در سخنانى در مراسم عيد غدير که در دفترش در بغداد برگزار شد، گفت: «عراق به جايگاهش در عرصه منطقه‌اى و بين‌المللى باز خواهد گشت.»

رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق نسبت به حمايت‌هاى خارجى برای تاثيرگذارى بر نتايج انتخابات عراق از طريق حمايت از برخى طيف‌هاى سياسى با هدف مانع تراشى در روند دموکراسى در اين کشور هشدار داد و گفت: «برخى در تلاش هستند تا از طريق اين حمايت‌هاى نامناسب عراق را به عقب بازگردانند، اما اين کشور در راه برادرى، يکپارچگى و دوستى و محبت گام بر مى‌دارد.»

عمار الحکيم با تاکيد بر طرح‌هاى موجود برای خدمت به ملت عراق تاکید کرد، اين کشور به جايگاهى که عراقى‌ها شايسته آن هستند و بر اساس آن در صلح و امنيت زندگى خواهند کرد، باز مى‌گردد.


نظر شما :