وضعيت سياسى و اقتصادى افغانستان بدتر از هر سال

۱۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۸ کد : ۶۳۷۵ آسیا و آفریقا
بر اساس پژوهش بنیاد برتلسمن وضعیت افغانستان نسبت به سه سال پیش بدتر شده است. برخلاف نتایج این پژوهش اوباما خواستار افزایش نیروهای آلمانی در افغانستان شده است در حالی که صدراعظم آلمان به خواسته اوباما به دیده تردید می‌نگرد.
وضعيت سياسى و اقتصادى افغانستان بدتر از هر سال

دیپلماسی ایرانی: بر اساس پژوهش بنیاد برتلسمن وضعیت افغانستان نسبت به سه سال پیش بدتر شده است. برخلاف نتایج این پژوهش اوباما خواستار افزایش نیروهای آلمانی در افغانستان شده است در حالی که صدراعظم آلمان به خواسته اوباما به دیده تردید می‌نگرد. 

بنیاد آلمانی برتلسمن (Bertelsmann) در ۱۲۸ کشور در رابطه با دموکراسی، اقتصاد بازار و برنامه‌ریزی سیاسی، پژوهش جدیدی انجام داده است. بر اساس این پژوهش که گزارش آن روز سه‌شنبه یکم دسامبر (۱۰ آذر) منتشر شد، وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان نسبت به سال ۲۰۰۶ به مراتب بدتر شده است. در رده‌بندی بنیاد برتلسمن، افغانستان در رابطه با وضعیت سیاسی و اقتصادی در رده صدوبیست‌وچهارم قرار دارد و در رابطه با برنامه‌ریزی سیاسی صدوپنجم است. در سال ۲۰۰۶ در پژوهش مشابهی افغانستان در رده‌ شصت‌ویکم جا گرفته بود.

در گزارش بنیاد برتلسمن همچنین آمده است که ارگان‌های دموکراتیک در افغانستان کاربرد محدودی دارند و نیروهای نظامی و انتظامی این کشور قادر نیستند تصمیمات دولت و مجلس را به اجرا بگذارند.

بی‌ثباتی، فساد اداری و نبود امنیت باعث شده‌اند که اعتماد مردم نسبت به کارکرد ارگان‌های دولتی کاهش یابد و نارضایتی بیشتر شود.

پژوهشگران بیناد برتلسمن در گزارش خود هشدار می‌دهند که برای ایجاد امنیت و دموکراسی در افغانستان باید استراتژی غرب در رابطه با این کشور تغییر کند. آنها به فقر و مواد مخدر اشاره می‌کنند که در افغانستان بیداد می‌کنند. پژوهشگران معتقدند که مشکلات افغانستان با تقویت نیروهای نظامی حل نخواهند شد.

در گزارش بنیاد برتلسمن آمده است که ایران رده ۱۱۱، پاکستان رده ۱۰۶ و تاجیکستان رده ۱۱۸ وضعیت مشابهی دارند؛ به همین دلیل کشورهای غربی باید برای حل مشکلات افغانستان، همسایگان این کشور را در نیز نظر بگیرند و یک استراتژی منطقه‌ای اتخاد کنند.

هم‌زمان با انتشار این گزارش ایالات متحده امریکا از آلمان خواست، تعداد نظامیان خود در افغانستان را به میزان ۲۰۰۰ نفر افزایش دهد. به گزارش روزنامه‌‌ فرانسوی له مون، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا از کشورهای هم‌پیمان کشورش خواسته‌است در مجموع ۱۰هزار نفر به نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در افغانستان بیفزایند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد که در حال حاضر قصد ندارد، تعداد سربازان آلمانی در افغانستان را افزایش دهد. او گفت، تصمیم در این مورد را به آخر ژانو‌یه سال آینده موکول کرده است.

در روز ۲۸ ژانویه کنفرانس بین‌المللی افغانستان در لندن برگزار خواهد شد که یکی از موضوعات محوری آن استراتژی غرب در رابطه با افغانستان خواهد بود. در این کنفرانس قرار است که در مورد آموزش نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان نیز تصمیم‌گیری شود.


نظر شما :