دو روى سکه رابطه چين و اروپا

۱۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۷ کد : ۶۳۶۸ آسیا و آفریقا
دوازدهمین اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و چین برگزار شد. علی‌رغم اینکه اتحادیه اروپا مهمترین شریک تجاری چین است اما خواست‌های اروپا در چین گوش شنوائی ندارد.
دو روى سکه رابطه چين و اروپا

دیپلماسی ایرانی: دوازدهمین اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و چین برگزار شد. علی‌رغم اینکه اتحادیه اروپا مهمترین شریک تجاری چین است اما خواست‌های اروپا در چین گوش شنوائی ندارد.

درباره اجلاس نانجینگ که میان اتحادیه اروپا و چین برگزار می‌شود، بارها از اصطلاحات دیپلماتیکی چون گفت‌وگوهای باز و مستقیم استفاده شده است. در مجامع دیپلماتیک کاربرد این اصطلاحات به معنی عدم موفقیت و نظرات متفاوت است.

در این اجلاس خواست اتحادیه اروپا از چین مبنی بر افزایش گام به گام ارزش پول این کشور که به طور مصنوعی بهای آن پائین نگه داشته شده، از سوی مقامات چینی رد شد.

ژان کلود یونکر مسئول گروه اتحادیه اروپا با تعریف مثبت از این تلاش گفت: «اکنون ما درک بهتری از یکدیگر داریم.» اما ون جیابائو، رئیس دولت چین صراحت بیشتری به خرج داد و گفت: «این عادلانه نیست که تعدادی از کشورها به چین فشار می‌آورند، تا بهای یوان را افزایش دهد که به ضرر صادرات ماست، ولی خود از ابزاری برای حمایت از اقتصاد خود استفاده می‌کنند.»

فردریک راین‌فلد نخست وزیر سوئد که در حال حاضر ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، در این اجلاس از اعلام چین مبنی بر کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی گازکربنیک تا سال ۲۰۲۰ استقبال کرد.

چین در حال حاضر برای تولید کالا به ارزش یک دلار ۱۵ برابر سوئیس و چهار برابر امریکا گازکربنیک به اتمسفر می‌فرستد. دلیل آن این است که دو سوم نیاز انرژی چین از طریق ذغال سنگ تامین می‌شود. بدین ترتیب اتخاذ چنین سیاستی به دور از انتظار نیست و چین باید دیر یا زود ساختارهای خود را مدرنیزه کند.

خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نسبت به اختلافات بین اتحادیه اروپا و چین اعتراف کرد. وی گفت: «با این اجلاس دوران سردی بین طرفین به پایان رسیده و روابط به حالت عادی بازگشته است.»

سال گذشته چین در بحبوحه بحران اقتصاد جهانی بخاطر ملاقات نیکولا سارکوزی با دالای لاما برگزاری اجلاس مشترک را لغو کرد و روابط فی‌مابین به سردی گرائید.

با این حال هیات اروپائی نیز همچون بارک اوباما که دو هفته پیش به چین سفر کرد، در اجلاس نانجینگ شاهد این بود که چگونه وزنه قدرت در جهان به سود چین تغییر کرده است. 


نظر شما :