رایزنی‌هایی که نتیجه داد

۲۷ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۹ کد : ۶۳۳۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: صادق ربانى
گفتاری از دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای ایران.
رایزنی‌هایی که نتیجه داد

 

قدرت‌هاى جهان پیش نویس قطعنامه تازه‌اى را به آژانس بین المللى انرژى اتمى ارائه کرده‌اند که بر اساس آن از ایران خواسته شده است تا هدف از ساخت تاسیسات هسته‌اى در نزدیکى قم را روشن کرده و تایید کند که مراکز اتمى مخفى دیگرى ندارد.

این پیش نویس که از سوى کشورهاى امریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان پشتیبانى مى‌شود قرار است در نشست آتى شوراى حکام آژانس که روز پنج شنبه کار را خود را آغاز خواهد کرد، بررسی شود. آیا چین روسیه با حمایت از این پیش نویس زمینه تصویب آن را علیه ایران فراهم می‌کنند؟

گفتاری از دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای ایران:

حمایت یا عدم حمایت روسیه و چین از پیش نویس قطع نامه‌ای که در شورای حکام آژانس در دست بررسی است  تا حدودی بستگی به میزان موفقیت اوباما در جلب نظر مثبت مقامات این دو کشور در طول رایزنی‌های اخیرش با این دو کشور دارد.

طی چند هفته گذشته و به دنبال رفت و آمدهایی میان واشنگتن، مسکو و پکن صورت گرفت غرب امیدوار شد که چین و روسیه رای مثبتی به اقدامات سخت گیرانه تر علیه ایران ارائه دهند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که هم مسکو و هم پکن به دنبال منافع خودشان هستند و در حال بررسی امتیازاتی هستند که می‌توان از ایران گرفت و بازی‌هایی که می‌توان انجام داد. از سوی دیگرآنها باید بررسی کنند که چگونه می‌توان با غرب به ویژه امریکا بر سر ایران کنار آمد.

معتقدم که اکنون کشورهای طرف مذاکره با ایران در حال زمینه سازی است برای اعمال فشار بیشتر بر این کشور هستند و بعید است در آینده نزدیک و به سرعت قطع نامه‌ای در آژانس علیه ایران به تصویب برسد. آنها منتظر خواهند بود که این فشارها در مذاکراتی که ایران خواهد داشت موثر واقع شود.

در واقع تلاش طرف‌های مقابل این است که ایران را در شرایطی قرار دهند که اگر از پذیرش قطعنامه سر باز زند یا شرایط آژانس را قبول نکند؛ فشار بیشتری بر تهران وارد سازند، ظاهرا این رایزنی های غیر آشکار در مورد ایران بی تاثیر نبوده و ایران برای مبادله سوخت موافقت‌هایی را اعلام کرده است.

به نظر می رسد که دولت ایران به دنبال چگونگی اعلام توافقات به مردم کشور است چراکه شعارهای مختلفی در زمینه حقوق و دست آوردهای هسته ای ایران داده شده و اکنون باید به ترتیبی عمل شود که ناقض این شعارها نباشد. اکنون دولت باید برای قبول توافقات هسته ای در داخل کشور زمینه سازی کند در حالی که شاید مردم به سادگی آماده نباشند.

آنهایی که پیشترشعارهای تندی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای کشور داده اند اکنون باید پاسخ گوی مردم باشند،  این مشکلی است که دولت فعلا با آن درگیر است. با این وجود شرایط فعلی ایران، پذیرش توافقات هسته‌ای با غرب را برای ممانعت از فشارهای بیشتر ناگذیر کرده است.

 *این قطعنامه قبل از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران در روز پنج شنبه نوشته شده است. 

صادق  ربانى

نویسنده خبر


نظر شما :