مذاکره بر سر جابه‌جایی ۵۰۰ اسیر فلسطینی با جلعاد شلیط

۰۳ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۰ کد : ۶۳۳۰ اخبار اصلی
دو هیأت نمایندگی عالی‌رتبه‌ی حماس یکی از نوار غزه و دیگری از تبعیدگاه سوریه روز دوشنبه ۲۳ نوامبر راهی قاهره شدند تا با میانجیگر آلمانی بر سر تبادل اسرا دیدار کند. گفته می‌شود که مذاکرات میان نمانیدگان حماس و اسرائیل روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت.
مذاکره بر سر جابه‌جایی ۵۰۰ اسیر فلسطینی با جلعاد شلیط

دیپلماسی ایرانی: دو هیأت نمایندگی عالی‌رتبه‌ی حماس یکی از نوار غزه و دیگری از تبعیدگاه سوریه روز دوشنبه ۲۳ نوامبر راهی قاهره شدند تا با میانجیگر آلمانی بر سر تبادل اسرا دیدار کند. گفته می‌شود که مذاکرات میان نمانیدگان حماس و اسرائیل روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت.

شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل روز یکشنبه ۲۲ نوامبر در سفری که به مصر داشت، پس از ملاقات با حسنی مبارک همتای مصری خود از پیشرفت‌های واقعی در مذاکرات سخن گفت. به گزارش رسانه‌های عربی قرار است توافق میان دو طرف پس از عید قربان حاصل شود.

طی هفته‌های گذشته هم حماس و هم اسرائیل در مورد توافق‌هایی که صورت گرفته است سکوت مطلق اختیار کرده بودند. اما اکنون در نوار غزه سناریوهایی در این زمینه به بحث گذاشته شده است. از جمله می‌گویند که بر اساس این توافق حماس سرباز اسرائیلی گیلاد شالیط را که در سال ۲۰۰۶ به اسارت گرفته است، تحویل مقام‌های مصری دهد؛ در عوض اسرائیل در گام نخست ۴۵۰ فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

مقام‌های اسرائیلی در اوایل ماه اکتبر ۲۰ فلسطینی را آزاد کرده بودند. اسرائیل در قبال آزادی این افراد، نواری ویدیویی دریافت کرده بود که نشان می‌داد، سرباز ۲۳ ساله‌ اسرائیلی زنده است و در سلامت به سر می‌برد. باید اشاره کرد که نمایندگان سازمان اطلاعات و امنیت آلمان (BND) از اوایل ماه ژوئیه برای حصول به چنین توافقی تلاش می‌‌کردند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در شماره روز دوشنبه خود نوشت که ارتش اسرائیل از انتشار هر نوع خبری در این زمینه اکیدا پرهیز می‌کند. گابی اشکنازی رئیس ستاد نیروهای نظامی اسرائیل روز یکشنبه 22 نوامبر در این زمینه گفت که گزارش رسانه‌ها در گذشته به قدر کافی آسیب رسانده است.

با این حال برخی از رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دادند که اعضای کابینه امنیتی دولت، وزیران هیأت دولت و رؤسای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی مخالف آزادی برخی از فلسطینی‌ها هستند.

در صورتی که اسرائیل و حماس به چنین توافقی دست یابند، هفته‌ها طول خواهد کشید تا این توافق عملی شود. کابینه امنیتی اسرائیل و هیأت دولت باید موافقت خود را با این توافق اسرائیل و حماس اعلام کنند.

برخی رسانه‌ها گفته‌اند که نام ۴۵۰ نفر از افرادی که قرار است آزاد شوند، منتشر شده است. این امر می‌تواند موجی از اعتراض‌های حقوقی را به دیوان عالی کشور سرازیر کند. پس از رد همه‌ این اعتراض‌ها توسط دادگاه، تدارک آزادی این زندانیان تنها چند روز طول خواهد کشید.


نظر شما :