آشتی وزیر امور خارجه جدید آلمان با اسرائیل پس از هفت سال

۰۲ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۸ کد : ۶۳۲۱ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه‌ آلمان در ادامه سفرهای خارجی خود روز دوشنبه 23 نوامبر وارد اسرائیل می‌شود. گیدو وستروله در حالی میهمان اسرائیل است که خاطرات چندان خوبی از سفر اولش که بیش از 7 سال پیش انجام شد، در ذهن ندارد.
آشتی وزیر امور خارجه جدید آلمان با اسرائیل پس از هفت سال

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه‌ آلمان در ادامه سفرهای خارجی خود روز دوشنبه 23 نوامبر وارد اسرائیل می‌شود. گیدو وستروله در حالی میهمان اسرائیل است که خاطرات چندان خوبی از سفر اولش که بیش از 7 سال پیش انجام شد، در ذهن ندارد. از آن تاریخ تا کنون وی سفری به اسرائیل نداشته است. وستروله در ماه مه سال ۲۰۰۲ به اسرائیل سفر کرد. وی در آن سفر چنان مورد ملامت مقام‌های اسرائیلی قرار گرفت که موجب شد تا پس از بازگشت، در هفت سال و نیم گذشته دیگر سفر به اسرائیل را از سر خارج کند.

در آن زمان آریل شارون نخست‌وزیر وقت اسرائیل در کنفرانس مطبوعاتی که به همراه گیدو وستروله در سمت ریاست حزب دموکرات‌های آزاد آلمان برگزار کرده بود، این حزب را متهم به داشتن فعالیت‌های ضد یهودی کرد. سکوت تنها واکنشی بود که گیدو وستروله در برابر سخنان تند و تیز آریل شارون از خود نشان داد.

به دلایل تاریخی سفر هر وزیر امور خارجه‌ جدیدی در آلمان به اسرائیل مأموریتی ساده تلقی نمی‌شود؛ پیشرفت کند مذاکرات صلح در خاورمیانه و عدم یافتن راه ‌حلی برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها در این منطقه موضوعاتی است که خواه ناخواه مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این حال برای گیدو وستروله سختی این کار دو چندان است. به خصوص این که همتای اسرائیلی‌اش از چهره‌های تندروی اسرائیل است که حتی در سفرش به آلمان در دولت قبلی این کشور نیز چندان مورد استقبال قرار نگرفت. آویگدور لیبرمن دو ماه پس از آن که پست وزارت امور خارجه اسرائیل را به دست گرفت، به آلمان آمد و با انتقادهای شدید و تند و تیز مقام‌های آلمانی مواجه شد.

اکنون که وستروله به اسرائیل سفر کرده، ناخودآگاه شاهد فضایی ملتهب خواهد بود. فضایی که می‌تواند مذاکرات دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد.

در سال ۲۰۰۲ زمانی که وستروله رئیس حزب دموکرات‌های آزاد آلمان بود، یورگن موله‌مان معاون وی در اظهاراتی ضد یهودی با عاملان انتحاری فلسطینی ابراز هم‌دردی کرد. سخنان وی در حالی جنجالی و خبرساز شد که وستروله هیچ واکنشی از خود نشان نداد. تازه پس از شکست حزب دموکرات‌های آزاد در انتخابات پارلمانی آلمان بود که موله‌مان از سمت خود برکنار شد و یک سال بعد نیز درگذشت.

اما با تمام این احوال مقامات اسرائیلی این سخنان را از یاد نبردند و تا به امروز از حزب دموکرات‌های آزاد در مقایسه با دیگر احزاب آلمان به عنوان حزبی یاد می‌کنند که کمتر از همه با اسرائیل دوست است.

روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل، در آستانه سفر وزیر امور خارجه‌ آلمان به این کشور می‌نویسد، با توجه به نشانه‌های اخیر می‌توان حدس زد که وستروله مایل است تا پایانی بر این برهه بگذارد و در عوض بر دوستی عمیق حزبش با اسرائیل تأکید کند.

به باور کارشناسان گیدو وستروله در دیدار خود با مقام‌های اسرائیلی به ویژه در اولین سفر خود در سمت وزیر امور خارجه آلمان علیه شهرک‌سازی‌ها سخن نخواهد گفت. اما به طور قطع درباره برنامه هسته‌ای ایران میان او با طرف‌های اسرائیلی گفت و گوهایی انجام خواهد شد. به خصوص این که اسرائیل از سیاست‌های آلمان در برابر ایران گلایه دارد. اسرائیل معتقد است که دولت آلمان تلاش‌های کمی در زمینه‌ فشار بر ایران برای توقف برنامه‌های اتمی‌اش می‌کند. مقام‌های اسرائیلی همواره بر این نکته تأکید می‌کنند که آلمان پس از ایتالیا دومین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود.

بنابر این پیش‌بینی می‌شود که سفر وستروله به اسرائیل یکی از سخت‌ترین و چالشی‌ترین سفرهای دوره‌ای اش باشد. به ویژه در برهه کنونی که دولتی تندرو در اسرائیل بر سر کار است و احتمال شنیدن کنایه‌های آتشین از طرف‌های اسرائیلی بسیار زیاد است.


نظر شما :