نسخه صحوه‌هاى عراق اين بار براى افغانستان

۰۱ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۹ کد : ۶۳۱۶ آسیا و آفریقا
روزنامه‌ امریکایی نیویورک تایمز روز یکشنبه ۲۲ نوامبر گزارش داد که واشنگتن و کابل می‌خواهند در مبارزه با نیروهای طالبان از شبه نظامیان قبایل افغان استفاده کنند.
نسخه صحوه‌هاى عراق اين بار براى افغانستان

امریکا و ناتو این روزها درگیری‌های بسیاری در افغانستان دارند. طالبان بر خلاف پیش‌بینی‌ها به سرعت توانسته خود را بازسازی کند و با عملیات روزانه خود در افغانستان و پاکستان موی دماغ غرب شود.

از سویی حامدکرازی در حالی مجددا سکان‌دار قدرت در افغانستان شده که به تقلب در انتخابات متهم است و بسیاری شیوه رسیدن مجددش به کاخ ریاست جمهوری را برای آینده اجتماعی افغانستان خطرناک می‌دانند.

ناتو و امریکا هر روز شیوه‌ای را به روی میز می‌آورند و مورد بحث قرار می‌دهند شاید که بتوانند از تنگنای فعلی‌ای که در آن گرفتار شده‌اند، خلاصی یابند.

در همین رابطه روزنامه‌ امریکایی نیویورک تایمز روز یکشنبه ۲۲ نوامبر گزارش داد که واشنگتن و کابل می‌خواهند در مبارزه با نیروهای طالبان از شبه نظامیان قبایل افغان استفاده کنند. بر اساس این طرح نیروهای شبه‌نظامی افغان در برابر نیروهای طالبان مسلح شده و به مبارزه با آنها خواهند پرداخت.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام بلندپایه‌ نظامی امریکا در کابل که نخواست نامش فاش شود، نوشت، ایده ما این است که این افراد را تشویق کنیم، مسئولیت تامین امنیت خود را برعهده بگیرند. این اقدام در بخش‌هایی از افغانستان انجام گرفته است و امیدواریم که در صورت موفقیت در دیگر مناطق ناامن افغانستان نیز به کار برده شود.

این شیوه شبیه همان شیوه‌ای است که نیروهای امریکایی در زمان ریاست جمهوری جورج بوش رئیس جمهوری سابق ایالات متحده امریکا در عراق به کار بردند. در آن شیوه گروهی موسوم به صحوه شکل گرفت که توانست استان بزرگ الانبار را که به پایگاه اصلی القاعده در عراق تبدیل شده بود، پاک‌سازی کرده و اداره آن استان را بر عهده بگیرد. الانبار نزدیک به سه سال پیش ناامن‌ترین استان عراق شده بود که به همت صحوه‌ها پاک‌سازی شد به گونه‌ای که الآن یکی از استان‌های امن عراق محسوب می‌شود.

از همان موقع این بحث مطرح بود که مشابه نیروهای صحوه در عراق در افغانستان نیز تشکیل شود تا برای مبارزه با نیروهای طالبان فعالیت کنند. ژنرال دیوید پترائوس مسئول نیروهای امریکایی در خاورمیانه و افغانستان از مدافعان این طرح است که معلوم نیست چرا اجرای طرح وی تا این اندازه با تاخیر مطرح شده است.

گفته می‌شود که واشنگتن و کابل می‌خواهند پیش از هر جا در جنوب و شرق افغانستان که جزء مناطق تحت نفوذ طالبان هستند، از شبه‌نظامیان قبیله‌ای پشتیبانی کنند یا گروه‌های تازه‌ تشکیل دهند. واحدهای نظامی ویژه‌ امریکا هم اکنون در این مناطق فعال هستند.

دولت‌های افغانستان و امریکا ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند با این اقدام هزاران مرد مسلح را گرد خود آورند تا از روستاهای خود در برابر حمله‌های طالبان دفاع ‌کنند. علاوه بر آن این نیروها می‌توانند فرصت کافی برای نیروهای نظامی افغانستان ایجاد کنند تا به بازسازی کشور بپردازند و با آموزش‌هایی که از سوی یگان‌های غربی می‌بینند، امنیت کشور را برعهده گیرند.

خشم آلمان

کارل تئودر گوتنبرگ وزیر دفاع جدید آلمان که برای انجام نخستین سفر رسمی خود به ایالات متحده امریکا به واشنگتن سفر کرده است، با رابرت گیتس همتای امریکایی‌اش و جیمز جونز مشاور امنیتی باراک اوباما رئیس‌ جمهوری امریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. استراتژی آتی امریکا و ناتو در افغانستان از موضوعات محوری گفت‌وگوهای دو طرف بود.

وزیر دفاع آلمان در سخنرانی خود در مرکز پژوهش‌های بین‌المللی و استراتژیک حامد کرزای رئیس‌ جمهوری افغانستان را خطاب قرار داد و ضمن فراخواندن وی به عملکردی قاطع‌تر گفت: «ما به چیزی فراتر از لبخند پیگیر شخص رئیس ‌جمهور نیاز داریم.»

به گفته‌ وی بهبود وضعیت امنیتی و بازسازی در افغانستان و همچنین مبارزه با فساد مالی و اداری از جمله اهدافی هستند که دولت افغانستان باید در راه رسیدن به آنها تلاش بیشتری کند. گوتنبرگ تصریح کرد، دولت افغانستان باید فورا دست به کار شود.

گوتنبرگ در جریان این سفر همچنین به مسئله حضور سربازان آلمانی در افغانستان پرداخت و طرحی سه مرحله‌ای را در ارتباط با دقیق ساختن ماموریت آنان ارائه کرد.

بر اساس طرح وی نخست باید اهدافی دقیق و قابل بررسی را با این نکته فرمول‌بندی کرد که ماموریت نیروهای بین‌المللی در افغانستان چه زمان پایان می‌یابد، دوم آن که باید شرایط لازم را فراهم آورد تا همه کسانی که در این جریان شرکت دارند، نقش خود را درست بازی کنند و سوم آن که آلمان از حاصل این دو مرحله در مورد کم و کیف حضور خود در افغانستان تصمیم‌گیری کند.

وزیر دفاع آلمان در ارتباط با برقراری دمکراسی در افغانستان کوشید با گفته‌های خود سطح انتظارات را پایین بیاورد. به اعتقاد وی ایجاد دمکراسی‌ای به شکل غربی آن در افغانستان کار دشواری است.

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا نیز در این دیدار خواستار تقویت حضور هم‌پیمانان امریکا در افغانستان شد. وی اما از مطرح کردن مستقیم خواست‌هایی از سوی آلمان خودداری کرد.

وی در این باره گفت: «هر نوع کمکی برای ما سودمند خواهد بود. تا زمانی که رئیس ‌جمهوری امریکا تصمیم خود در ارتباط با افغانستان را اعلام نکند، نمی‌توانیم خواست‌های مشخصی را از هم‌پیمانان خود مطرح کنیم.»


نظر شما :