کابوس ناامنی و سناریوهای پیش رو

۰۵ آبان ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۶ کد : ۶۱۱۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بیشتر مقامات عراقی القاعده و بقایای حزب بعث را عامل اصلی این انفجار دانسته‌اند. اما پرسش این جا است که این عوامل از کجا وارد عراق می‌شوند و چرا این اواخر عملیاتشان علیه ملت و دولت عراق فزونی یافته است؟
کابوس ناامنی و سناریوهای پیش رو

عراق باز هم برای یک بار دیگر شاهد یک حادثه تروریستی خونین بود. روزی که خواب را از چشمان عراقی‌ها ربود و باعث شد عراقی‌ها شب آن روز تاریک را در خواب‌هایشان کابوس ببینند. 130 کشته و 700 زخمی که حاصل یک انفجار مهیب در مقابل وزارت دادگستری و شماری از مراکز شهرداری‌های عراق بود، خالق این روز تلخ در ذهن عراقی‌ها است.

بیشتر مقامات عراقی القاعده و بقایای حزب بعث را عامل اصلی این انفجار دانسته‌اند. اما پرسش این جا است که این عوامل از کجا وارد عراق می‌شوند و چرا این اواخر عملیاتشان علیه ملت و دولت عراق فزونی یافته است؟ آیا کاسه‌ای زیر نیم کاسه است که ملت عراق از آن خبر ندارند؟

مشابهاتی میان انفجار خونین روز یک‌شنبه 25 اکتبر با چهارشنبه خونین گذشته مشاهده می‌شود. در هر دو حادثه انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده عامل اصلی حادثه است و کشتار گسترده مردم حاصل حوادث بوده است.

از سویی این حادثه ظاهرا توانسته اعتماد به نفس نوری مالکی نخست وزیر فعلی عراق را نیز بشکند. مالکی تا کنون ادعا می‌کرد، توانسته آرامش نسبی را به عراق بازگرداند و سایه تروریسم را از بلای سر ملت مظلوم عراق دور کند. اما در این دو حادثه اخیر به نظر می‌رسد ادعای مالکی چندان هم محلی از اعراب ندارد. زمانی ادعای شکسته شدن اعتماد به نفس نوری مالکی بیشتر قوت می‌گیرد که خبرهایی درباره احتمال تن دادن مالکی برای پیوستن به ائتلاف ملی عراق به گوش می‌رسد. برخی منابع خبری گفته‌اند که مالکی و عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق روز دوشنبه 26 اکتبر دیداری با یکدیگر داشته‌اند که در این دیدار نخست‌وزیر عراق از پیش‌شرط‌های سابق خود عقب نشسته و نسبت به پیوستن به ائتلاف جدید نرم‌تر شده است.

در این میان بحث دخالت خارجی در حادثه دیروز همچنان مطرح است. جواد البولانی وزیر کشور عراق می‌گوید، تشابهی میان انفجار روز یک‌شنبه با چهارشنبه خونین مشاهده می‌شود و این احتمال که عاملین این حادثه تروریستی از عراق آمده باشند را تقویت می‌کند.

وی نسبت به افزایش انفجارها با نزدیک شدن به روز انتخابات پارلمانی عراق هشدار داد و گفت، باید کاری کنیم که طرح شکست انتخابات در موعد مقرر که عده‌ای به دنبال آن هستند شکست بخورد.

ملحان عمران المکوطر نماینده مجلس عراق از ائتلاف یکپارچه در گفت و گو با خبرگزاری عراق بیتنا گفت: «برخی کشورهای خارجی در یک توطئه جدی سیاسی به دنبال اسقاط نظام فعلی حاکم بر عراق هستند.»

وی سنگ‌اندازی در کارهای پارلمان، عدم توانایی برای یافتن راه حلی برای مشکل کرکوک و ناکامی پارلمان در رای دادن به قانون جدید انتخابات را به فشارهای خارجی نسبت می‌دهد و ابراز عقیده می‌کند که کشورهای خارجی با فشار به نمایندگان متمایل به خود در عراق تلاش می‌کنند که حرکت سیاسی در کشور متوقف شده و نظام مردمی فعلی سرنگون شود.  

گفته‌های المکوطر را محمد ناجی دیگر نماینده مجلس عراق از ائتلاف یکپارچه نیز تایید می‌کند و می‌افزاید، عناصر بعثی توانسته‌اند در سازمان امنیت عراق نفوذ کرده و ‌هم‌زمان با راهیابی به وزارت‌خانه‌های کشور و دفاع یک راه توطئه‌آمیز را برای سرنگونی نظام فعلی عراق طراحی کرده‌اند.

وی نیز مشابهت انفجار روز یکشنبه را با انفجار چهارشنبه خونین تصدیق می‌کند و می‌گوید این نشان می‌دهد همان هدفی که در روز چهارشنبه خونین بدان شک برده بودیم، در این جا نیز همان هدف دنبال می‌شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :