ايران از چين اورانيوم مى‌خرد

۰۴ آبان ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۱ کد : ۶۱۱۱ اخبار اصلی
منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه اعلام کرد که ممکن است تصميم بگيرد سوخت لازم براى رآکتور خود را از چين خريدارى کند. منوچهر متکى در مصاحبه مطبوعاتى خود گفت: اگر طرف چينى براى مذاکره بر سر انتقال اورانيوم غنى شده آماده باشد،‌ ايران آماده همکارى است.
ايران از چين اورانيوم مى‌خرد

ديپلماسى ايرانى: منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه اعلام کرد که ممکن است تصميم بگيرد سوخت لازم براى رآکتور خود را از چين خريدارى کند. منوچهر متکى در مصاحبه مطبوعاتى خود گفت: اگر طرف چينى براى مذاکره بر سر انتقال اورانيوم غنى شده آماده باشد،‌ ايران آماده همکارى است.

وى در پاسخ به اين سوال که پاسخ ايران در مقابل پيشنهاد آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى چه پاسخى خواهد داد گفت که تهران به زودى تصميم خود را اعلام خواهد کرد.

مذاکرات در وين بين ايران،‌ سازمان ملل و سه کشور قدرت‌مند حهان در ارتباط با برنامه هسته‌اى روز چهارشنبه به اتمام رسيد و طرفين به اين توافق رسيدند که اورانيوم غنى شده ايران با درصد پايين به روسيه و فرانسه منتقل شود. اين اورانيوم قرار است توسط روسيه با درصد بيشترى غنى شود و از آنجا اين اورانيوم براى آماده سازى براى رآکتور تهران به فرانسه منتقل شود.

ايران در ماه سپتامبر اعلام کرد که درحال راه اندازى يک تاسيسات جديد براى غنى سازى در نزديکى شهر قم است. اين مساله کشورهاى ديگر را براى اعمال تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران تحريک کرد. چنين مساله‌اى نگرانى‌هاى جديدى در ارتباط با برنامه هسته‌اى ايران را برانگيخت و آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى خواهان اطلاعات بيشتر در اين ارتباط و اجازه دسترسى هرچه سريعتربه اين تاسيسات از سوى ايران شد.

چهار نفر از بازرسان آژانس روز يکشنبه وارد تهران شدند تا از اين تاسيسات در حال ساخت ديدن کنند.

درحال حاضر سه دوره از تحريم‌هاى سازمان ملل عليه ايران اعمال شده است چراکه از از تعليق اورانيوم بنا به قطعنامه شوراى امنيت خوددارى کرده است.

ايران همواره اتهام تلاش براى دسترسى به سلاح‌هاى هسته‌اى را رد کرده سات اما بر حق خود مبنى بر داشتن انرژى هسته‌اى صلح‌آميز براى توليد برق اصرار دارد.

منبع:RIANOVOSTI


نظر شما :