مانور سیاسی ایران و نتیجه‌ای ناممکن

۱۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۲ کد : ۶۰۲۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران.
مانور سیاسی ایران و نتیجه‌ای ناممکن

 منوچهر متکی در ديدار لی يانگ جون، معاون وزير امور خارجه کره جنوبی، آمادگی تهران را برای ميانجى‌گری جهت حل بحران شبه جزيره کره و کاهش اختلافات ميان کره شمالی و جنوبی اعلام کرد. به گفته وی تهران  از توافق و تفاهم دو کره در جهت صلح و ثبات منطقه شبه جزيره استقبال می‌کند و آمادگی دارد مساعی خيرخواهانه خود را در اين راستا تعقيب نمايد.

گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:

دولت نهم به منظور رها شدن از بحران‌های بعد از انتخابات و کاهش بحران هایی که در سیاست خارجی کشور ایجاد شده در تلاش است فضای جدیدی را برای مانور سیاسی خود باز کند. باز کردن این فضا در سیاست خارجی موجب خواهد شد که در سیاست داخلی ایران نوعی التیام و انعطاف حاصل شود.

اما در مورد میانجی گری ایران میان دو کره باید گفت که آشتی میان کره شمالی و جنوبی به اندازه‌ای اهمیت دارد که در حد توان ایران نیست. اجلاس شش جانبه با تمام نفوذی که روی کره شمالی داشت نتوانست در این مسیر به نتیجه برسد. با این حال سفر اخیر نخست وزیر چین به کره شاید مقدماتی را برای توفیق اجلاس شش جانبه فراهم سازد.

از سوی دیگر ایران برای میانجی گری میان عراق و سوریه نیز اقدام کرد، آقای متکی مانور سیاسی را در این ارتباط همزمان با بررسی رای اعتماد مجلس به او انجام داد که بی‌نتیجه بود، همچنین تهران در مورد آشتی میان ارمنستان و ترکیه پیشنهاد میانجی‌گری کرد که مورد پذیرش قرار نگرفت.

به هر حال تصور نمی‌کنم که آمادگی تهران برای آشتی میان دو کره به نتیجه مطلوب برسد چراکه مشکلات دو کره مشکلات مربوط به خودشان نیست بلکه تاثیرپذیری بویژه کره شمالی از سیاست‌های روسیه و چین و اختلافات روسیه و امریکا موانعی سخت پیش روی هرگونه آشتی میان کره شمالی و جنوبی است.

مذاکراتی که برای حل و فصل اختلافات دو کره انجام شده تاکنون به نتیجه نرسیده و بعید است به سادگی اثربخش باشد، در عین حال اقدام میانجی‌گری ایران هیچ نتیجه در بر نداشته و صرفا مانوری سیاسی است.

علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :