سفير اسرائيل در امريکا: همه گزينه‌ها يعنى همه گزينه‌ها

۱۲ مهر ۱۳۸۸ | ۲۳:۲۸ کد : ۵۸۷۵ اخبار اصلی
مجله نیوزویک مصاحبه‌ای با مایکل اُرن ((Michel Oren سفیر اسرائیل در ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده و از وی سئوالاتی درباره واکنش دولت اسرائیل در برابر مذاکرات مشاوران ارشد اوباما رئیس جمهوری امریکا با ایران در ژنو پرسیده است.
سفير اسرائيل در امريکا: همه گزينه‌ها يعنى همه گزينه‌ها

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل همواره تاکید کرده است که ایران تهدیدی برای حیات اسرائیل به شمار می‌رود. اسرائیل حتی معتقد است ایران به دنبال گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای است. این در حالی است که بسیار از کشورها از جمله کشورهای اروپایی اسرائیل را به بزرگ نمایی تهدیدهای احتمالی ناشی از برنامه‌های هسته‌ای ایران متهم می‌کنند و معتقدند تلاویو در بسیاری مواقع بیش از اندازه در برابر ایران تندروی کرده است. اسرائیلی‌ها در برابر این اتهام‌ها به تقاضای ایران از روسیه برای دریافت سامانه‌های تدافعی S-300 اشاره می‌کنند و پافشاری ایران را برای دریافت این سامانه‌ها را ایجاد سپری در برابر حملات احتمالی اسرائیل به تاسیسات‌های هسته‌ای آن کشور قلمداد می‌کنند و همین موضوع را حمل بر مشکوک بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌دانند.

در حالی که ایران بارها تاکید کرده که هدف از دریافت این سامانه‌ها صرفا تقویت نیروی دفاعی‌اش است و معتقد است اسرائیل نیز با تهدیدهایی که روز به روز علیه ایران شدیدتر می‌شود، خود امنیت ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران با وجود ادعاهای غرب همواره تاکید کرده، هدفش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای صرفا مقاصد صلح‌آمیز است و هیچ گاه برنامه‌های نظامی را هدف خود قرار نداده است.

در همین حال به نظر می‌رسد دولت تندروی اسرائیلی از مثبت بودن مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در ژنو خشمگین است و آن را به ضرر منافع خود می‌داند و در برابر آن موضع گرفته است.

در همین رابطه مجله نیوزویک مصاحبه‌ای با مایکل اُرن ((Michel Oren سفیر اسرائیل در ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده و از وی سئوالاتی درباره واکنش دولت اسرائیل در برابر مذاکرات مشاوران ارشد اوباما رئیس جمهوری امریکا با ایران در ژنو پرسیده است.

وی در این مصاحبه گفته است که اسرائیل از سیاست‌های رئیس جمهوری امریکا برای توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران حمایت می‌کند و معتقد است هدف نهایی توقف برنامه هسته‌ای ایران است.

این در حالی است که در مذاکرات ژنو طرف غربی از تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران عقب‌نشینی کرده بود.

ارن در پاسخ به این سئوال مجله نیوزویک که ایران در حالی که خبر از راه‌اندازی مرکز غنی‌سازی دوم خود در قم را داده پس چرا باید توقف غنی‌سازی را بپذیرد، به سیاست‌های کلان اسرائیل در این زمینه اشاره کرد و گفت: «اسرائیل به دنبال این است که در نهایت اجازه ندهد ایران توانایی غنی‌سازی را برای مدتی طولانی داشته باشد.»

وی سپس درباره احتمال دسیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌گوید: «دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. اما اسرائیل معتقد است ایران زمانی به این سمت متمایل خواهد شد که بتواند جایگاه فعلی خود را پشت سر بگذارد و به وضوح به سمت دست یابی سلاح هسته‌ای حرکت کند.»

ارن در پاسخ به این سئوال که ایران مصر است که به غنی سازی اورانیوم خود ادامه دهد و برای رسیدن به این هدف حاضر نیست هیچ امتیازی بدهد از این رو آیا ممکن است اسرائیل به تنهایی به ایران حمله هوایی انجام دهد، بدون دادن پاسخی روشن گفت: «اسرائیل از هر آنچه رئیس جمهور اوباما موضع خود می‌داند و گزینه‌هایی که روی میز می‌گذارد، حمایت می‌کند.»

نیوزویک مجددا از وی پرسیده آیا این بدان معنا است که گزینه نظامی نیز مطرح است، ارن صرفا گفت: «همه گزینه‌ها یعنی همه گزینه‌ها.»
مجله نیوزویک در ادامه از میزان تاثیرگذاری تحریم‌های احتمالی بر برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌پرسد. سفیر اسرائیل در امریکا در این زمینه پاسخ می‌دهد، من فکر می‌کنم ما هنوز دیپلماسی خسته کننده‌ای که به تحریم‌های بیشتر منجر شود نداشته‌ایم. اگر ایرانی‌ها در این مذاکرات نتوانند بر سر برخی موضوعات با امریکایی‌ها به توافق برسند – و ما دلایل بسیاری داریم که ثابت می‌کند نمی رسند – اسرائیل معتقد است باید بسته تحریم‌های بیشتر علیه ایران به اجرا در آید تا تاثیرات بیشتری بر رفتار ایرانی‌ها بگذارد.

وی درباره کیفیت تحریم‌ها نیز می‌گوید: «این تحریم‌ها باید قابلیت منع شدید ایران در داد و ستدهای جهانی‌اش را داشته باشد. مثلا باید بر سر واردات و صادرات ابزارهای تولید کننده نفت ایران تاثیر مستقیم بگذارد تا بازرگانی این کشور در صنعت نفت مختل شود یا محدودیت‌هایی بر سر مسافران رهبران ایرانی به کشورهای خارجی به وجود آورد.»

سفیر امریکا درباره احتمال اثرگذاری این تحریم‌ها به زندگی عادی مردم ایران نیز مدعی می‌شود، تا قبل از انتخابات اگر با یک راننده تاکسی در تهران درباره مشکلات ناشی از تحریم‌ها صحبت می‌کردید، به امریکا و اسرائیل دشنام می‌داد. اکنون همان راننده تاکسی در صورت اعمال تحریم‌ها دولت را مقصر می‌داند. به اعتقاد ما تحریم‌ها بیش از همه دولت ایران را ضعیف خواهد کرد.

  


نظر شما :