تحليل روزنامه‌هاى روسى از مذاکرات ژنو

۱۲ مهر ۱۳۸۸ | ۰۱:۳۷ کد : ۵۸۶۲ اروپا
روزنامه های روسی در تحلیل نشست ژنو نوشتند، ایران بطور غیر منتظره ای برای خرید اورانیوم از خارج از کشور ابراز آمادگی کرد. در مقابل غرب نیز تصمیم گرفت که فعلاً مسئله تحریم را مطرح نکند.
تحليل روزنامه‌هاى روسى از مذاکرات ژنو

دیپلماسی ایرانی: روزنامه های روسی در تحلیل نشست ژنو نوشتند، ایران بطور غیر منتظره ای برای خرید اورانیوم از خارج از کشور ابراز آمادگی کرد. در مقابل غرب نیز تصمیم گرفت که فعلاً مسئله تحریم را مطرح نکند. 

به گزارش خبرگزاری نیانووستی، تحلیل بسیاری از روزنامه‌های روسی در روز جمعه دو اکتبر این گونه بود که تهران آماده سازی برای دیدار روز گذشته در ژنو بین نمایندگان 1+5 با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را با دقت و زیرکی آغاز کرد. روز جمعه مقامات این کشور اطلاع دادند که دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم در قم ساخته می شود. اوایل هفته نیز ایران موشک‌های خود را آزمود. اما یک روز مانده به دیدار، لحن بیانیه های هر دو طرف ملایم شد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه برای اولین بار تمایل کشورش به خرید اورانیوم غنی شده از کشورهای دیگر را اعلام کرد. وی گفت: «تهران آماده است اورانیوم خود که تا 5/3 درصد غنی شده است را داده و اورانیوم با غنای 75/19 درصد دریافت کند. پس از آن احمدی نژاد برای نختسین بار برای انجام مذاکرات مستقیم با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا ابراز آمادگی کرد که این اقدام برای نخستین بار از سوی ایران طی 30 سال اخیر پیشنهاد می‌شد. این حرکت را واشنگتن مثبت قلمداد کرد.

آنتون خلوپکوف مدیر مرکز انرژی و امنیت درباره گام های اخیر رئیس جمهور ایران می گوید: «ایران مدت بسیاری است که به کره شمالی نگاه می کند و همین نیز تهران را به فکرهایی مشابه و بزرگنمایی دستاوردهای خود در برنامه هسته ای سوق می دهد تا آن را گرانتر بفروشد.»

به گفته وی ایران بیشتر پیشنهادهای خود را رو به غرب مطرح می کند، چرا که در آنجا بیشترین امتیازها برای ایران وجود دارد. این کارشناس یقین دارد که پیشنهاد ایران برای خرید اورانیوم غنی شده نیز رو به غرب است، اما امریکا با ایران توافق‌نامه به اصطلاح 123ندارد که همکاری در عرصه اتمی را مجاز می سازد. آلمان چنین توافق‌نامه‌ای را چندی پیش فسخ کرد و فرانسه بعید است که بنا به دلایل سیاسی چنین گامی اتخاذ کند. این کارشناس می گوید که اورانیوم غنی شده به ایران را می تواند روسیه بفروشد؛ در گذشته مسکو پیشنهاد کرده بود که از مرکز بین المللی غنی سازی اورانیوم در آنگارسک برای نیروگاه اتمی ایران سوخت عرضه شود اما تهران همچنان از این پیشنهاد بهره نبرده است.

الکساندر پیکایف معاون رئیس بخش خلع سلاح و حل مناقشات انستیتو اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است، تهدید تحریم‌ها ایرانی‌ها را چندان نمی ترساند. تحریم‌های یک جانبه امریکایی‌ها نیز دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود و در نهایت دورنمای تحریم‌ها به کشورهایی بستگی دارد که منافع اقتصادی مهمی در ایران دارند، همانند چین، هند و ژاپن که آنها نیز آماده ایجاد مشکلاتی مصنوعی برای خود در عرصه اقتصادی نیستند.


نظر شما :