فشار غرب به آلمان؛ ایجاد محدوديت برای تجارت با ايران

۰۹ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۵ کد : ۵۸۴۲ اخبار اصلی
نيکلاس برنز خطاب به دولت آلمان گفت: «تجارت با ایران و سرمایه گذاری در این کشور را کاهش دهید.»
فشار غرب به آلمان؛ ایجاد محدوديت برای تجارت با ايران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که در آستانه نشست 1+5 با ایران هستیم، به نظر می‌رسد کشورهای غربی تلاش دارند اختلاف‌های موجود میان خود را بر طرف کرده تا موضعی یکپارچه‌ در برابر ایران داشته باشند. این در حالی است که ظاهرا در این میان برخی کشورهای غربی از اعمال فشارهای بیشتر به ایران مخالفند و تلاش می‌کنند تا به نوعی از فشار غربی‌ها فرار کنند.

علاوه بر روسیه و چین که تمایلی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ندارند، آلمان و برخی از اعضای اتحادیه اروپا نیز به نوعی تلاش دارند ساز مخالف با روند کشورهای غربی در برابر ایران اتخاذ کنند. ظاهرا آلمان به رغم این که آنگلا مرکل صدر اعظم آن سخنان تندی علیه ایران بر زبان رانده است، چندان از برخورد شدیدتر با ایران خشنود نیست و حتی در موضع‌گیری یکپارچه سه کشور امریکا، فرانسه و بریتانیا در پیتسبورگ با آنها همراه نشد و تنها در یک موضع ساده از ایران خواست که برای مرکز غنی‌سازی جدیدش در قم توضیح دهد.

همچنین برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، شرکت‌های آلمانی به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران متحمل خسارت‌های سنگینی شده‌اند و از آنجا که علاوه بر این خسارت بازار خود را در ایران نیز از دست داده‌اند بسیار ناخشنودند و به دولت آلمان فشار می‌آورند که علیه ایران با غربی‌ها همراه نشود.

در این میان برخی رسانه‌های آلمانی معتقدند که سیاست خارجی آلمان به گونه‌ای تعریف شده که روابط ایران و آلمان به هیچ وجه دست خوش تغییر نخواهد شد و آلمان در نهایت روابط خود را با تهران حفظ خواهد کرد.

این در حالی است که پس از انتخابات اخیر آلمان و پیروزی مجدد آنگلا مرکل در این انتخابات از یک سو و پیروزی حزب لیبرال از سوی دیگر غربی‌ها انتظار دارند با ائتلاف این دو حزب در دولت آینده آلمان رویه‌ای محافظه‌کارتر و سخت‌تر در برابر ایران اتخاذ کند.

در همین حال نیکلاس برنز دیپلمات برجسته پیشین امریکایی که همچنان با کاخ سفید در ارتباط است و جزو مشاوران این نهاد محسوب می‌شود، از دولت آلمان خواست رابطه تجاری خود را با تهران کاهش دهد.

برنز امکان موفقیت مذاکرات اول اکتبر در ژنو در مورد ایران را منتفی دانست و گفت: «به احتمال خیلی قوی گفت‌وگو‌ها به بن‌بست خواهند رسید و بلافاصله پرسش مربوط به افزایش شدت تحریم‌ها در مورد ایران به طور قطعی‌تری در مقابل غرب و بویژه دولت جدید آلمان قرار خواهد گرفت.»

نیکلاس برنز تأکید کرد، وقتی بعد از جنگ عراق و افغانستان گفته می‌شود که باید از شروع جنگ سومی جلوگیری به‌عمل آورد، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران معنای حیاتی دیگری می‌یابد. به همین دلیل این خواست با آلمان به عنوان شریک تجاری بزرگ ایران و ائتلاف جدید دولتی طرفدار اقتصاد آزاد این کشور مطرح می‌شود.

برنز سپس از دولت آلمان انتقاد کرد که محدودیت‌های اقتصادی تجارت با ایران در آلمان مانند فرانسه، بریتانیا و امریکا قاطعانه به اجرا درنیامده است. این موضع‌گیری با دیدگاه برخی از مشاوران اوباما در مورد مسئله ایران نزدیکی دارد.

برنز معتقد است به همین دلیل باید آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و وستروله معاون اول آینده وی هر چه سریع‌تر سیاست قاطعانه و سازش‌ناپذیری را در مورد موضوع تحریم‌ها علیه ایران پیش ببرند.

وی سپس خطاب به صدر اعظم آلمان گفت: «تجارت با ایران و سرمایه گذاری در این کشور را کاهش دهید.»


نظر شما :