واکنش جهانی به موشک‌های ایرانی

۰۷ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۹ کد : ۵۸۲۲ اخبار اصلی
درحالی که برنامه هسته‌ای ایران با کشورهای امریکا و هم‌پیمانان او به بن‌بست رسیده است، ایران روز دوشنبه اعلام کرد که سپاه پاسداران موشک‌های میان بردی را آزمایش کرد که توان اصابت به اسرائیل، بخش‌هایی از اروپا و پایگاه‌های امریکایی در خلیج فارس را دارند.
واکنش جهانی به موشک‌های ایرانی

دیپلماسی ایرانی: درحالی که برنامه هسته‌ای ایران با کشورهای امریکا و هم‌پیمانان او به بن‌بست رسیده است، ایران روز دوشنبه اعلام کرد که سپاه پاسداران موشک‌های میان بردی را آزمایش کرد که توان اصابت به اسرائیل، بخش‌هایی از اروپا و پایگاه‌های امریکایی در خلیج فارس را دارند.
عبدالله عراقی، یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران اعلام کرد که موشک‌های ایرانی قابلیت این را دارند که هرنقطه‌ای را که تهدیدی برای ایران به حساب می‌آیند را مورد هدف قرار دهند.

گزارش‌ها حاکی از این است که آزمایش موشک‌های برد متوسط با سوخت مایع شهاب 3 و سوخت گازی سجیل 2 روز دوشنبه انجام شده است و این درحالی است که روز یکشنبه ایران موشک‌های برد کوتاه خود را مورد آزمایش قرار داده‌ بود. آزمایش این موشک‌ها درست یک روز پس از آن اتفاق افتاد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا به همراه رهبران کشورهای فرانسه و بریتانیا در ارتباط با اعلام تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی تهران برای عکس‌العملی تندتر نسبت به اقدامات ایران با یکدیگر مذاکره کرده بودند.

ایران اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای کشورش با هدف‌های صلح‌آمیز انجام می‌شود اما بسیاری در غرب می‌گویند که ایران به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای است. اکنون دولت اوباما به دنبال تهیه مجموعه ای veاز تحریم‌های جدید علیه ایران است که صنایع نفت و گاز این کشور علاوه بر بانک‌های بیشتر ایرانی در تیررس خود قرار می‌دهد.

اولین تماس مستقیم ایران و امریکا پس از گذشت چند دهه قرار است که روز پنجشنبه در شهر ژنو برقرار شود. تحلیلگران می‌گویند که آزمایش چنین موشک‌هایی شاید به این دلیل باشد که ایران بتواند در این گفت‌وگوها دست برتر را داشته باشد.

در گزارشی که از شبکه پرس تیوی پخش شد، سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که ایران آزمایش این موشک‌ها را از چندی پیش برنامه‌ریزی کرده بود و این مسئله ارتباطی به برنامه هسته‌ای کشور ندارد، این گزارش همچنین اعلام کرد که آزمایش این موشک‌ها تنها برای توسعه سیستم دفاعی ایران است.

نگرانی‌های از دشمنی ایران و اسرائیل به همراه احتمال حمله موشکی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران به یکدیگر گره خورده است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که تاسیسات جدید هسته‌ای ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در شهر فوردو، روستایی در 115 مایلی جنوب تهران و 60 مایلی نطنز واقع شده است که در واقع در نزدیکی شهر مقدس قم است.

کمتر از دو هفته پیش باراک اوباما از استقرار سیستم دفاعی موشکی که جورج بوش طرح آن را ارائه کرده بود منصرف شد. هدف این سیستم دفاع موشکی که قرار بود در جمهوری چک و لهستان مستقر شود مقابله با حمله احتمالی موشکی ایران بود.

اکنون دولت اوباما درصدد است تا سیستم دفاع موشکی کوچک‌تری را تا سال 2011 مستقر کند که ابتدا قرار است این سیستم بر روی کشتی‌ها و پس از آن احتمالا دوباره در لهستان و جمهوری چک مستقر شود.

روز یکشنبه، ایران سه موشک کوتاه برد با برد 90 تا 125 مایل را آزمایش کرد. روز دوشنبه نیز در ادامه این رزمایش موشک‌های شهاب 3 و سجیل 2 نیز آزمایش شد.

موشک شهاب 3 بهینه شده بردی از 8020 تا 1250 مایل دارد. سجیل 2 موشکی پیشرفته‌تر از شهاب 3 است هرچند که برد نسبتا یکسانی دارند. این درحالی است که بخش‌های غربی ایران 650 مایل با تل‌‌آویو فاصله دارد.

برخی می‌گویند که ایران تکنولوژی شهاب 3 را از کره شمالی تهیه کرده است. اما از آنجا که سجیل 2 با سوخت جامد کار می‌کند، متخصصان می‌گویند که می‌تواند در مناطق کوهستانی مستقر شود، و توجه کمتری را به خود جلب کند و به همین دلیل برای اسرائیل و سایر کشورها سخت خواهد بود که بتوانند با آن مقابله کنند.

رزمایش نظامی و افزایش تنش‌ها با غرب بعد از انتخابات ایران به بی‌ثباتی‌های سیاسی منجر شده است.

منبع: نیویورک تایمز


نظر شما :