به‌رغم تهدیدهای غرب چقدر امکان انزوای ایران وجود دارد؟

۰۷ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۴ کد : ۵۸۲۰ اخبار اصلی
این روزها اخبار ایران در صدر خبرهای رسانه‌های جهان قرار دارد. ظاهرا هم غالب خبرها علیه ایران است تا به نفع آن. آیا با این توصیف‌ها می‌توان نتیجه گرفت در آینده نزدیک ایران در منطقه به شدت منزوی خواهد شد؟
به‌رغم تهدیدهای غرب چقدر امکان انزوای ایران وجود دارد؟

دیپلماسی ایرانی: این روزها اخبار ایران در صدر خبرهای رسانه‌های جهان قرار دارد. ظاهرا هم غالب خبرها علیه ایران است تا به نفع آن. بی‌اغراق بیش از سه ماه است که در صدر اخبار جهانیم و بیشتر خبرها هم به جای القای خبرهای مثبت بیشتر خبرهای منفی و ناامید‌کننده را منعکس می‌کنند. به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان هم تلاش می‌کنند که القا کنند که ایران به دلیل تحولات سیاسی داخلی و عدم عقب‌نشینی از برنامه‌های هسته‌ای خود روز به روز منزوی‌تر می‌شود به گونه‌ای که به زودی شاهد انزوای کامل ایران خواهیم بود.

آیا چنین تحلیلی واقعیت دارد؟ آیا به دنبال انزوا در جامعه جهانی هستیم؟ آیا واقعا باید روزی شاهد انزوای کامل خود در سطح منطقه‌ای و جهانی باشیم؟

به سه دلیل می‌توانیم بگوییم حداقل در منطقه در انزوا نخواهیم بود و با گسترش توان‌ها و پتانسیل‌های سیاسی و اقتصادیمان می‌توانیم خود را به عنوان یک کشور مهم و اثرگذار همچنان حفظ کنیم. با وجود این که همچنان مشکلاتمان با غرب بر سر پرونده هسته‌ای حل نشده است.

1- نمی‌توانیم کتمان کنیم که رابطه ایران با جامعه عربی به طور کل تیره شده است. البته این تیرگی کاملا صلبی نبوده، گرچه نمی‌توانیم هم بگوییم ایجابی بوده ولی به هر حال این شیوه رابطه حداقل کشورهای عضو اتحادیه عرب را بر سر رابطه با ایران دچار دو دستگی کرده است. در حالی که روابط ما با کشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اردن، مغرب، تونس و غیره تیره شده در مقابل روابط ما با کشورهای تاثیر گذاری چون عمان، عراق، قطر، الجزایر، سوریه و لبنان رو به گسترش است و می‌توانیم بگوییم اکنون در اوج قرار دارد.

روابط ایران با قطر در سال‌های اخیر به شدت رو به گسترش بوده است. ایران و قطر پیمان استراتژیک نظامی دارند و روابط سیاسی دو کشور به اندازه‌ای گسترده است که قطر در اتحادیه عرب در حمایت از ایران در برابر کشورهایی نظیر مصر و عربستان قرار گرفته است. این گستردگی روابط به اندازه‌ای است که اگر بخواهیم رسانه‌های حامی دولت را بشماریم در کنار رسانه ملی می‌توانیم شبکه الجزیره را نیز اضافه کنیم. این شبکه دقیقا رو به روی شبکه العربیه قرار گرفته و به جای بزرگ کردن تحولات و اختلافات پس از انتخابات ایران بر عکس به حمایت از دولت احمدی نژاد و وابستگان به آن برخواسته است.

رابطه ایران با عمان نیز به شدت رو به گسترش است. منابع مطلع به دیپلماسی ایرانی اطلاع داده‌اند که روابط ایران با عمان در سال‌های اخیر به اندازه‌ای گسترش یافته که دو کشور به فکر انعقاد پیمان تمام و کمال امنیتی و نظامی هستند.

رابطه ایران با سوریه نیز سابقه‌ای طولانی دارد. اصولا در 30 سال گذشته تنها کشوری که نه تنها رابطه خود را با ایران ضعیف نکرده بلکه روز به روز رابطه خود را گسترش داده، سوریه بوده است. این گستردگی روابط در سال‌های اخیر به اندازه‌ای گسترش یافته که تا پایین‌ترین سطوح نظام سوریه روابط مستحکمی با ایران دارند.

رابطه ایران با عراق نیز در اوج قرار دارد. اکنون رهبران عراق به ویژه رهبران شیعه به صراحت می‌گویند که آرزو دارند روزی شاهد پیمان مستحکمی باشند که شامل ایران، عراق و سوریه باشد. در آخرین اظهار نظر نیز جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق در اجلاس سالانه سازمان ملل گفت: »تحریم‌های جدید علیه ایران کارساز نیست.»

به گزارش آسوشیتد پرس، وی در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: «تا حالا غرب با ایران صادقانه و جدی گفت و گو نکرده. ایرانی‌ها بارها گفته‌اند به فکر دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای نیستند و تنها این تکنولوژی را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهند. حالا که آنها این موضوع را به صراحت گفته‌اند، جامعه غربی باید به ایران اعتماد کند.»

طالبانی به صراحت گفت، به هیچ عنوان به اسرائیل اجازه نمی‌دهد که با استفاده از حریم هوایی عراق تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد، عراقی‌ها به ایرانی‌ها به دیده یک متحد استراتژیک منطقه‌ای می‌نگرند و به تهران کاملا اطمینان دارند.  

2- رابطه ایران با پاکستان پس از انتخاب آصف علی زرداری به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور رو به گسترش است. امضای توافق‌نامه انتقال نفت و گاز ایران به آن کشور موسوم به خط لوله صلح که قرار است تا هند گسترش یابد، دلیلی بر این ادعا است. اما دلایل محکم‌تری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد روابط ایران و پاکستان به‌رغم تمام سختی‌های موجود که یک طرف آن غرب است، باز هم رو به گسترش خواهد گذاشت.

هفته گذشته مجله تایم در گزارشی یادآور شد اکنون پاکستانی‌ها به هسته‌ای شدن ایران بیش از پیش افتخار می‌کنند. بنا به نظرسنجی‌ای که در پاکستان صورت گرفته، 63 درصد پاکستانی‌ها از این که ایران به تکنولوژی هسته‌ای دست یافته و در مقابل غرب ایستاده است، خشنودند.

مجله تایم همچنین به روابط ایران و پاکستان پرداخته و نوشته است، زرداری به شدت به دنبال استحکام روابط خود با ایران است. چرا که به خوبی می‌بیند از آنجا که مورد حمایت جریان‌های شیعه پاکستانی است دولت عربستان از جریان‌های مخالف او حمایت می‌کند و وی تلاش دارد با ایجاد رابطه مستقیم با ایران دشمن‌ترشی‌های عربستان را خنثی کند. علاوه بر آن رئیس ستاد ارتش پاکستان بسیار تمایل دارد امریکایی‌ها را به چالش بکشد و شکست آنها را ببیند و برای رسیدن به این هدف ایران را بهترین گزینه برای اتحاد در برابر امریکا می‌بیند. تایم همچنین گزارش می‌دهد، چهره‌های اثرگذار پاکستانی به شدت جامعه را به هم‌سویی و هم‌فکری با ایران در برابر غرب تشویق می‌کنند.

3- رابطه با ترکیه مهمترین همسایه غربی ایران روز به روز در حال گسترش است. با روی کار آمدن دولت اسلامگرای ترکیه و با قوت گرفتن ارکان سیاسی این جریان در این کشور روابط ایران و ترکیه نیز به شدت به هم نزدیک شده است. منابع مطلع به دیپلماسی ایرانی گفته‌اند، روابط ایران و ترکیه به اندازه‌ای مستحکم است که طرف ایرانی پیشنهاد انعقاد پیمان استراتژیک منطقه‌ای را به دولت ترکیه داده و احتمالا در سفر آتی رجیب طیب اردوغان به ایران این پیشنهاد مورد گفت و گوی دو طرف قرار خواهد گرفت.

گستردگی روابط دو طرف به اندازه‌ای است که اکنون دولت اسلام‌گرای ترکیه به ایران به دیده یک متحد استراتژیک منطقه‌ای که می‌تواند از حیات این جریان در ترکیه و منطقه حمایت کند، می‌نگرد.  

حال اگر این رابطه‌ها را در کنار روابط استراتژیکمان با افغانستان، لبنان، غزه و از آن طرف کشورهای امریکای لاتین قرار دهیم به خوبی می‌بینیم که ما در منطقه به رغم تمایل غرب چندان هم تنها نیستیم و می‌توانیم بیش از پیش به آینده امیدوار باشیم.


( ۱ )

نظر شما :