کسی روی مسکو شرط نبندد

۰۸ مهر ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۸ کد : ۵۷۹۷ اخبار اصلی
برنامه‌های جدید اوباما برای استقرار سپر دفاع موشکی عکس‌العمل‌های بسیار منفی به همراه خواهد داشت...
کسی روی مسکو شرط نبندد

وقتی روز چهارشنبه هفته گذشته دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه به حمایت روسیه از تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره کرد، مقامات امریکایی گیج و مبهوت شده بودند.

" ما بر این باوریم که باید به ایران کمک کنیم تا بتواند مسیر درست را انتخاب کند". این جمله را مدودف درحالی که کنار اوباما ایستاده بود گفت و ادامه داد که تحریم‌ها به ندرت تاثیرات مثبتی دارند اما در برخی از شرایط، تحریم‌ها غیر قابل اجتناب هستند.

مایکل کم فایل، مشاور اوباما در امور روسیه نیز در گفت‌وگوی خود با نیویورک‌تایمز خوشحالی خود را از این مسئله بیان کرد. اکنون در میان تیم امریکایی می‌توان صدای بشکن‌های آنها را شنید.

اما آیا کلمات مدودوف در زمان عمل نیز با همین لحن به زبان روسی ترجمه خواهد شد؟ تیم اوباما انتظار دارد که روس‌ها با آنها همکاری کنند، بخصوص پس از آنکه اوباما از اجرای طرح جورج بوش در ارتباط با استقرار سپر دفاع موشکی در کشورهای لهستان و جمهوری چک صرف‌نظر کرد. مک‌فایل و سایر مقامات ارشد امریکایی چنین توافقنامه‌ای با روس‌ها را منکر شدند.

چنین قراردادی بین امریکا و روسیه چه بسته شده باشد و چه بسته نشده باشد، برخی مقامات اوباما می‌خواهند این مسئله را یادآوری کنند که روس‌ها در گذشته نیز در سازمان ملل به تحریم‌ها علیه ایران رای دادند ولی عملا این تحریم‌ها را عملی نکردند. روسیه همچنین به ادامه همکاری‌های تجاری خود با ایران ادامه داد و حتی راکتورهای هسته‌ای و سلاح به ایران فروخت. و حمایت روسیه از تحریم‌ها با آنچه که روس‌ها واقعا در سر می‌پرورانند متفاوت است: هفته گذشته ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه و سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور مخالفت خود را با تحریم‌های جدید اعلام کرده بودند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که دولت اوباما اصرار دارد این مسئله را القا کند که هیچ رابطه‌ای بین تحریم‌های ایران و سپر دفاع موشکی امریکا وجود ندارد. اوباما در همین رابطه اعلام کرد که روسیه همواره در ارتباط با سپر دفاع موشکی بدگمان بود، اما جورج بوش حقیقت را بیان کرده بود و این سیستم هیچ تهدیدی برای روس‌ها نبود. بنابراین موضوع مذاکره با روس‌ها بر سر موقعیت دفاعی ما نیست. اما اگر تغییر این سیستم دفاعی به روس‌ها احساس خطر کمتری می‌دهد و آنها در شرایط کنونی می‌خواهند که همکاری‌های بیشتری در ارتباط با تهدید موشک‌های بالستیک ایرانی داشته باشند، این مسئله به صورت یک امتیاز اضافی برای ماست.

چنین می‌پندارم که تصمیم دولت امریکا یک هفته پیش از دیدار اوباما و مدودوف چیزی بیشتر از یک تصادف است. امریکا نیازمند حمایت روسیه برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران است. همچنین امریکا نمی‌خواهد که روسیه سپر دفاع موشکی خود را در کالینگراد مستقر کند. بنابراین می‌بینیم که هیچ مذاکره‌ای بین روسیه و امریکا انجام نشده است.

اما عکس‌العمل مثبت مسکو به تصمیم امریکا می‌تواند از هم بپاشد و روسیه را متمرکز سپر دفاع موشکی جدید امریکا کند. برنامه دولت امریکا این است که سپر دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های برد کوتاه و میان‌برد را جایگزین سپر دفاع موشکی، موشک‌های دور برد کند. به گفته منابع دولتی امریکا، مکان انتخابی برای استقرار این سپر دفاع موشکی لهستان است. قرار داد استقرار سیستم دفاع موشکی بین واشنگتن و ورشو سال گذشته به امضا رسیده است. اما برخی از مقامات لهستانی همچنان برای میزبانی سیستم جدید نیز آمادگی دارند.

به گزارش رویترز، حتی برخی از مقامات لهستانی معتقدند که استقرار سیستم دفاعی در مقابل موشک‌های میان برد برای لهستان مزایای بیشتری خواهد داشت.

بنابراین احتمال اینکه لهستان بخواهد میزبان سپر دفاع موشکی امریکا باشد وجود دارد. این درحالی است که امریکا با 2 کشور در ارتباط با استقرار این سیستم همکاری خواهد کرد که هر دوی این کشورها کرملین را آزرده خواهند کرد.

بنابراین برنامه‌های جدید اوباما برای استقرار سپر دفاع موشکی عکس‌العمل‌های بسیار منفی به همراه خواهد داشت. مسلما آنها احساس بازنده را خواهند داشت. در چنین شرایطی این بازی جور دیگری رقم خواهد خورد. پس بهتر است بیش از حد ذوق زده نشویم و دست از بشکن زدن برداریم.

منبع: فارن پالیسی


نظر شما :