نیویورک تایمز: تقلب بزرگ

۰۷ مهر ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۸ کد : ۵۷۸۸ اخبار اصلی
مذاکرات اول اکتبر باید به نتیجه برسد و اگر رهبران ایرانی در این مسیر جدی باشند ...
نیویورک تایمز: تقلب بزرگ

ایران ید طولایی در بازی دادن دیگران در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود دارد، بنابراین خبر احداث مخفیانه یک تاسیسات جدید غنی سازی اورانیوم چندان متحیرکننده نیست. اما دلیل الزام آور دیگری را به همراه دارد که چرا امریکا و سایر قدرت‌های اصلی باید خود را برای تحریم‌های سخت‌تر در صورت شکست دیپلماسی آماده کند.

این تاسیسات جدید که روز جمعه توسط اوباما و رهبران فرانسه و بریتانیا تایید شد، نزدیک شهر مقدس قم قرار دارد و از سال 2006 در حال احداث است. مقامات غربی اعلام کردند که شواهدی از حفاری، کندن تونل و ساختن زیربناهایی برای جاسازی سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم وجود داشت. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که این تاسیسات تا چند ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مدت‌ها بود که مقامات اطلاعاتی در ارتباط با احتمال احداث مخفیانه یک تاسیسات دیگر در ایران گمانه‌زنی می‌کردند. تاسیسات جدید در نزدیک قم بسیار کوچک‌تر از آن است که بتواند کمیت صنعتی لازم برای کارخانه سوخت هسته‌ای را تولید کند اما اندازه آن در حدی است که می‌تواند در تولید جنگ‌افزار هسته‌ای به کار آید.

ایران در حین ارتکاب به جرم بار دیگر دستگیر شده است. مواد مورد نیاز خود را از بازار سیاه هسته‌ای پاکستان تهیه کرده است. تاسیسات خود را پنهان کرده است و جهان را مرعوب کرده است. به عنوان یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ایران باید از زمان آغاز به ساخت پروزه قم، وجود این مرکز را اطلاع می‌داد. اکنون سه سال پس از اعلام شورای امنیت سازمان ملل برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در نطنز همچنان سانتریفیوژهای ایرانی برای غنی سازی اورانیوم می‌چرخند.

با وجود چنین تاریخی، برخی بر این عقیده‌اند که هیچ روزنه‌ای در مذاکرات باز نخواهد شد. اما گزینه دیگر یعنی حمله نظامی فاجعه‌ای است که به ایران این اجازه را می‌دهد که نسبت به این مسئله عکس‌العمل نشان دهد.

مذاکرات اول اکتبر باید به نتیجه برسد و اگر رهبران ایرانی در این مسیر جدی باشند مسلما به سرعت این مسئله مشخص خواهد شد. اگر چنین نباشد، امریکا و کشورهای اروپایی باید تحریم‌های جدی‌تری را از طریق شورای امنیت سازمان ملل پی‌گیری کنند. آنها همچنین باید خود را آماده کنند که اگر روسیه و چین همراهی نکردند بتوانند خودشان ضربه نهایی را وارد کنند.

منبع: نیویورک‌تایمز


نظر شما :