اين مرد روز سه شنبه رييس جمهور است؟

۱۲ آذر ۱۳۸۶ | ۰۰:۳۰ کد : ۵۶۲ اخبار اصلی
آشنايى با عبدالله گل رييس جمهور احتمالى جديد ترکيه
اين مرد روز سه شنبه رييس جمهور است؟

جاه ‌طلبی‌های بلندپروازانه‌ ریاست جمهوری عبدالله گل، وزیر امور خارجه‌ ترکیه، این کشور را به چند قطب تقسیم کرده است. اما او آماده است که جنبش سکولار را شامل ارتش، دوباره به مبارزه بطلبد.

 

حزب حاکم عدالت و توسعه تصمیم گرفت که عبدالله گل را مجدداً کاندیدای خود کند و اکنون اظهار می‌کند که رای‌دهندگان و مردم نیز قویاً چنین مطالبه‌یی را دارند.

 

با این حال، مخالفان سکولاریست بر علیه او همچنان با قدرت فعالیت می‌کنند. در ماه می نیز میلیونها نفر ترک، بر علیه احتمال انتخاب رییس جمهور از حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه، راهپیمایی کردند.

 

 ارتش نیز هشدار داد که در صورت نیاز برای حمایت و پشتیبانی از نظام سکولار، وارد عمل خواهد شد. اما تصمیم حزب اعتدال و توسعه این است که از بین هر دو رای ممکن در انتخابات پارلمانی، حداقل یک رای کسب کند.

 

عبدالله گل 56 ساله می‌گوید که اسلام سیاسی را نمی‌پسندد و به بیش از چهار سال فعالیت خود به عنوان نخست وزیر و تلاش برای تغییرات و رفرم‌های دموکراتیک و عضویت ترکیه در اتحادیه‌ اروپا اشاره می‌نماید.

 

ترکیه پس از تبدیل به جمهوری در سال 1923، شدیداً از جداسازی و فاصله‌ بین دین و سیاست حمایت کرد. سکولارها، این واقعیت که همسر آقای گل، حجاب اسلامی اختیار کرده است را نمی‌پسندند. اگر آقای گل توسط پارلمان به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، همسر وی نخستین بانوی سیاستمداری خواهد بود که اینگونه حجاب خود را رعايت مى کند.

 

علیرغم اینکه دقیقاً مشخص نیست آیا این نوع پوشش امکانپذیر است و قوانین کاخ ریاست جمهوری، اجازه‌ به سر کردن حجاب اسلامی را به زنان می‌دهد یا نه، رییس جمهور ترکیه، امکان وتو و منحل کردن مجلس را نیز دارد. وی همچنین نخست وزیر و برخی دیگر از مقامات کلیدی کشور را برای استقرار برمی‌گزیند و منصوب می‌کند.

 

پرونده‌ی بین‌المللی

آقای گل حقیقتاً یک سیاستمدار باتجربه است. او از زمانی که در سال 2003 به عنوان وزیر امور خارجه برگزیده شد، مذاکرات برای ورود ترکیه به اتحادیه‌ اروپا را هدایت کرد.

 

 او همچنین در اواخر سال 2002 و اوایل 2003 به عنوان نخست وزیر برگزیده شد اما همیشه یک مانع بزرگ برای آقای اردوغان بوده است. او به دلیل خواندن یک شعر اسلامی در مناظره‌یی سیاسی، مدتی زندانی و از انتخابات سال 2002 نیز محروم شد.

 

آقای گل همچنین سرپرستی مجموعه‌ تغییر در قانون اساسی ترکیه را بر عهده داشت و بعد از انتخاباتی فرعی‌، به آقای اردوغان اجازه‌ برگشت به پارلمان را داد. پس از این انتخابات، او سریعاً کنار کشید.

 

با این حال آقای گل نسبت به تضادها و درگیری میان سکولارها و مذهبی‌ها غریبه نیست و برخی از تحلیل‌گران نیز معتقدند که مانند رجب طیب اردوغان، ریشه‌های مذهبی قوی و خوبی دارد، اگر از او قوی‌تر نباشد.

 

بلاتکلیفی قبرس

سکولاریستها از این مساله می‌ترسند که اگر حزب اسلامگرای عدالت و توسعه، هم کنترل مجلس و هم کنترل دولت را بر عهده بگیرد، یک "سکولاريسم در ترکيه تضعيف شود.

 

آقای گل در جهت برقراری آشتی ملی تلاش کرده و اینگونه نیز ابراز عقیده نموده که  "اگر انتخاب شوم، همینگونه عمل خواهم کرد." او ضمانت کرده که به قوانین و اصول سکولارها نیز وفادار باقی بماند.

 

در رابطه با موضوع روسری، او از همسرش دفاع می‌کند اما ستیزه‌جویانه برخورد نمی‌نماید: "اینها انتخابها و علایق شخصی هستند و باید مورد احترام قرار بگیرند." اما موضوع قبرس، همچنان به عنوان یک دردسر قدیمی و پایدار برای گل باقی مانده است.

 

در دوره‌ فعالیت کوتاه خود به عنوان نخست‌وزیر، او همواره با دقت موضوع قبرس را به عنوان یکی از الویتهای اصلی خود نام می‌برد. اما چهار سال بعد، قبرس همچنان به عنوان یک مانع و سد مستحکم در راه پیوستن ترکیه به اتحادیه‌ اروپا وجود دارد.

سال گذشته، عبدالله گل اشاره کرد که قبرس فرآیند پیوستن ترکیه به اتحادیه‌ اروپا را زهرآگین کرده است .

 

او همچنین سیاستهای آمریکا در خاورمیانه را مورد نقد قرار داده و معتقد است که حمایت واشنگتن از اسراییل در جنگ سال گذشته علیه لبنان به بحرانی در ترکیه بدل گشته است .

 

او همچنین اظهار کرده که ترکهای میانه ‌رو در خطر ضدآمریکایی شدن هستند. سایر اولویتهای کلیدی در برنامه‌ی کاری او، موضوع ارتباط با سوریه و جدایی‌طلبان کرد به شمار می‌رود.

 

شکست خفیف

عبدالله گل در 10 اکتبر سال 1950 در قیصریه متولد شد. او در سال 1971 در رشته‌ اقتصاد از دانشگاه استانبول فارغ التحصیل شد و همانجا در سال 1983 دکتری گرفت. او همینطور در انگلستان تحصیل کرد .

او که انگلیسی و عربی را با تسلط صحبت می‌کند، در سال 1991 به عنوان عضو حزب رفاه ملی به مجلس پیوست.

 

 در سال 1999 نیز مجدداً به عنوان نماینده‌ حزب رستگاری به پارلمان پیوست که جانشین حزب رفاه بود اما در سال 2000 با اختلافی بسیار ناچیز به رجای کوتان رهبر حزب رستگاری باخت و به مجلس نرفت.

او سپس در سال 2001 به عضو موسس حزب عدالت و توسعه بدل گشت. او در سال 1980 با حایرون‌عیسی اوزیرت ازدواج کرد و در حال حاضر 2 فرزند پسر و یک فرزند دختر دارند .


نظر شما :