آقای هالبروک لطفا تلفن را بردارید

۳۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۷ کد : ۵۴۳۲ اخبار اصلی
سفر مداوم هالبروک به پاکستان این مسئله را نشان می‌دهد که این جنگ پاکستان با طالبان نیست، بلکه جنگ امریکاست و این سفرهای مداوم بیشتر خود را مانند سفری برای سخنرانی نشان می‌دهد تا سفری برای همکاری بیشتر با دولت پاکستان.
آقای هالبروک لطفا تلفن را بردارید

هفته گذشته، ریچارد هالبروک، به عنوان فرستاده ویژه باراک اوباما در افغانستان و پاکستان بار دیگر به پاکستان رفت.

امروز تکنولوژی‌های ارتباطی سبب شده است تا مردم بتوانند بدون درنظر گرفتن فاصله با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گزارشی که اخیرا به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که 40 درصد از امریکایی‌ها می‌توانند کارهای خود را از خانه انجام دهند و با دفتر مرکزی ارتباط برقرار کنند. مطمئنا آقای هالبروک که می‌خواهد با سهام‌داران آسیای جنوبی صحبت کند هم می‌تواند در میان این 40 درصد قرار بگیرد.

تنها هزینه‌های سوختی نیست باید سبب شود هالبروک در سفرهای خود تجدید نظر کند، بلکه دلایل ژئوپلیتیکی زیادی نیز دارد.

ساده‌ترین این مسائل این است که امریکا به شدت در پاکستان منفور است. تحقیقی که در ماه می سال گذشته انجام شد، نشان می‌دهد که تنها 37 درصد از مردم پاکستان بر این عقیده‌اند که کشورشان باید برای مبارزه با ترور با امریکا همکاری کند.

این درحالی است که تنها 9 درصد از مردم پاکستان، امریکا را به عنوان یک شریک می‌داند و 59 درصد از پاکستانی‌ها، امریکا را دشمن خود و در واقع بزرگ‌ترین تهدید برای پاکستان می‌دانند. این درحالی است که این درصد در ارتباط با هند و طالبان 18 و 11 درصد است.

می‌دانید دلیل این چیست؟ دولت‌های پاکستان در 5 سال گذشته، چه آنها که نظامی بودند و چه آنها که با رای مردم سر کار آمدند مشکلات فراوانی داشتند تا بتوانند به مردم بقبولانند که مبارزه با طالبان خواست خود پاکستان است. این واقعیت ندارد آنچه مردم به آن باور دارند این است که پاکستان درگیر جنگ امریکا است. جنگی که از افغانستان به مرزهای این کشور روانه شده است.

درست است که تمام فاکتورهای مبارزه و جنگ در پاکستان به افکار عمومی باز نمی‌گردد اما افکار عمومی نقش مهمی در این فرآیند دارد. در ماه‌های اخیر محبوبیت طالبان در میان پاکستانی‌ها کاهش یافته است و این عمده‌ترین دلیلی است که جنگ علیه طالبان را ساده‌تر کرده است. امروز پاکستانی‌ها طالبان را دشمن جدی‌تری از گذشته می‌دانند.

اما سفر مداوم هالبروک به پاکستان این مسئله را نشان می‌دهد که این جنگ پاکستان با طالبان نیست، بلکه جنگ امریکاست و این سفرهای مداوم بیشتر خود را مانند سفری برای سخنرانی نشان می‌دهد تا سفری برای همکاری بیشتر با دولت پاکستان.

بنابراین من پیشنهاد می‌کنم که هالبروک می‌تواند ارتباطات خود با مقامات پاکستانی را از طریق خطوط تلفن و یا شبکه‌های ارتباطی انجام دهد.

منبع: فارن پالیسی


نظر شما :