اوضاع اقتصاد پاکستان، یک نگرانی بزرگ

۲۸ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۱:۵۵ کد : ۵۳۵ اخبار اصلی
سرمایه گذاران خارجی پاکستان را نادیده گرفته اند و سرمایه های خود را به جای این سرزمین پر آشوب و پر هیاهو که به بی ثبات ترین سرزمین جهان از لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی معروف است وارد بازارهای باثبات تر شده اند.
اوضاع اقتصاد پاکستان، یک نگرانی بزرگ

برای بررسی اوضاع اقتصادی پاکستان اولین گام استفاده از شاخص های جهانی و برای مقایسه کشورها است.اخیرا گروه تحقیقاتی Euro Asia تحقیقی در مورد ثبات اقتصادی و سیاسی کشورهای واقع در قاره آسیا و اروپا انجام داده اند و کشورها را از نظر میزان ثبات طبقه پندی کردند.

 

طبق این پژوهش کشورهای پاکستان ، نیجریه و ونزویلا بی ثبات ترین کشورهای جهان و کشورهای مجارستان، کره جنوبی و لهستان با ثبات ترین کشورها شناخته شدند.

 

به گزارش سایت Marketwatch در انجام این پژوهش شاخصی برای مقایسه کشورها معرفی شد که برای بدست آمدن آن 20 فاکتور تاثیر گذار در حوزه های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

 

شاخص ترکیبی حاصل برای مقایسه ثبات کشورهای اروپا و آسیا استفاده شد و به کشورهای مختلف عددی بین صفر تا صد تعلق گرفت.

 

طبق این فعالیت پژوهشی کشور پاکستان با کسب عدد 46 بی ثبات ترین اقتصاد جهان معرفی شد و پس از آن کشورهای نیجریه و ونزویلا هر دو با کسب عدد 50 قرار گرفتند.کشورهای مجارستان با کسب عدد 79، کره جنوبی با کسب عدد 76 و کشور لهستان با کسب عدد 72 در صدر جدول قرار داشتند.

 

در مباحث مربوط به کشور پاکستان از بی ثباتی و نابسامانی اوضاع اقتصادی ان سخن به میان آمده است .به گزارش گروه تحقیقاتی Euro Asia وضعیت بازار بورس و سهام شرکتهای خصوصی و دولتی این کشور آسیایی بسیار نابسامان است.

 

در نیمه اول سال 2007 میلادی ارزش بورس این کشور پایین ترین میزان در میان تمامی کشورهای منطقه بوده است که این نشان از ضعف عملکرد دستگاههای اقتصادی این سرزمین دارد.

 

البته بسیاری از تحلیل گران گناه ضعف اقتصادی این کشور را علاوه بر دستگاههای اقتصادی بردوش نظام سیاسی هم می گذارند زیرا بر این باورند بی ثباتی های سیاسی این منطقه سبب شد تا سرمایه گذاران بین المللی نتوانند با آرامش خاطر وارد این وادی شوند و زمینه را برای بهره برداری اقتصاد از پتانسیل های بالقوه در کشور فراهم آورند.

 

گری ایوانس تحلیل گر بازار بورس و سهام کشورهای آسیا و اقیانوسیه در بانک HSBC در این مورد می گوید که ما برای تکمیل داده های خود با شمار زیادی از سرمایه گذارن بزرگ در جهان مصاحبه کردیم.

 

پژوهشهای ما نشان داد از بین این افراد که بیشتر از نصف سرمایه گذاران را تشکیل می دهند هیچ یک برای سرمایه گذاری در پاکستان اقدامی نکرده اند و برای این کار انگیزه ای هم ندارد.

در حال حاضر تمامی سرمایه گذاران خارجی پاکستان را نادیده گرفته اند و سرمایه های خود را به جای این سرزمین پر آشوب و پر هیاهو که به بی ثبات ترین سرزمین جهان از لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی معروف است وارد بازارهای باثبات تر در کشورهای در حال توسعه کردند تا علاوه بر پذیرش ریسک کمتر، سود بیشتری نیز بدست آورند.

 

ایوانس درگزارش سفر اخیر خود به پاکستان که برای بررسی بازار بورس این کشور صورت گرفته بود اوضاع اقتصادی پاکستان را یک نگرانی بزرگ قلمداد کرد.

 

وی در گزارش این سفر نوشته حملات تروریستی زیاد در پاکستان، نابسامانی سیاسی، نامساعد بودن بستر برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی ، نا مساعد بودن اوضاع اقتصادی همگی نمایانگر اوضاع نامساعد و نگران کننده پاکستان است.

 

پژوهشهای ایوانس نشان داد طی 5 سال گذشته در آمد 14 شرکت بزرگ پاکستان که در شاخص MSCI قرار گرفته اند 18 درصد رشد کرده است.

 

این در حالیست که انتظار می رود در سال جاری میلادی درآمد آنها 6 درصد تنزل داشته باشد. پژوهشگر Euro Asia پیش بینی می کند سیر افزایش درامد آین شرکتها از سال 2008 میلادی دوباره آغاز شود. وی نرخ رشد درآمد آنها در سال 2008 و 2009 میلادی رابه ترتیب 15 و 14 درصد برآورد می کند.

آمارهای ارایه شده توسط سایت Market Watch نشان می دهد طی 5 سال گذشته نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با 9/6 درصد بوده است ولی در سال جاری این کشور شاهد کاهش نرخ رشد این فاکتور خواهد بود.

 

البته انتظار می رود سیر رشد ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور از سال آینده آغاز شود.

اقتصاد پاکستان اقتصادی خدمات محور است. طبق آمار ارایه شده توسط دولت این کشور تولید در این اقتصاد جای چندانی ندارد و همان سهم اندک هم به تولید محصولات کشاورزی بالاخص برنج اختصاص دارد.

 

آمارهای دولت نشان می دهد بیشتر اقتصاد پاکستان بر پایه فعالیتهای خدماتی و بازرگانی می چرخد.

 


نظر شما :