پچپچه‌ها

۲۹ تیر ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۵ کد : ۵۱۸۴ اخبار اصلی
ماجرای آزادی آخرین کارمند سفارت بریتانیا، حضور ایران در میان ده کشور ثروتمند و آلاینده جهان و مشخص شدن کشورهای منشا خس و خاشاک، عناوین خبرها و نظرهای این بخش است.
پچپچه‌ها

کارمند سفارت بريتانيا آزاد ‌شد

بعد از چند روز فضای التهاب و تنش میان تهران و لندن بر سر دیپلمات های دو طرف و نیز مسدود شدن برخی دارایی های منتسبین به نظام در انگلیس، اوضاع در حال آرام شدن است و تهران تلاش می کند تا گامی مثبت - و البته بی سروصدا - در این راستا بردارد.

حسین رسام، کارمند بازداشت شده سفارت بريتانيا در تهران که پس از انتخابات ایران بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد. عبدالصمد خرمشاهی، وکیل آقای رسام در گفتگویی با بی بی سی گفت که وی ساعت 9 یکشنبه شب با قرار وثیقه آزاد شده است.  آقای خرمشاهی در گفتگو با رسانه های خبری مبلغ وثیقه را 100 میلیون تومان ذکر کرده است.  

خبر دستگيرى حسين رسام که تحليلگر سياسى ارشد سفارت بريتانيا در تهران است، همراه با هشت کارمند ايرانى ديگر سفارت بريتانيا، در روز هفتم تير منتشر شد. رسام از سوی رسانه های رسمی ایران به کمک در ایجاد ناآرامى های پس از انتخابات متهم شده است. او آخرین وابسته به سفارتخانه های خارجی در تهران است که قرار است آزاد شود.

ایران جزو ده کشور ثروتمند جهان است

در حالی که در ادبیات دولتی ایران، ثروتمندی و سرمایه داری جزئی از موارد مفسده معرفی می شود و از سوی دیگر، فقر و استضعاف واجد ارزش و قابل تقدیس خوانده می شود، یکی از اعضای شورای مرکزی خانه صنعت و معدن در ادعایی شجاعانه گفته است که ایران جزو ده کشور ثروتمند جهان است.

البته ادعای او ناظر بر وجود ذخایر زیرزمینی است که موجب ثروتمندی خاک ایران می شود و نه مردم ایران. داریوش هندویی گفته است: تمام نقاط کشور دارای ذخایر معدنی ارزشمندی است و استکبار به دلیل وجود این ذخایر چشم طمع به ایران دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن مازندران در عین حال از ورشکستگی برخی واحدهای صنعتی کشور سخن به میان آورده و گفته است: یکی از دلایل ورشکستی واحدهای صنعتی پاسخگو نبودن متخصصین به توقعات است.

او البته نقیضه ای را هم در برابر این حرف آورده و گفته است: ایران دارای نیروهای انسانی با ضریب هوشی بالاست که توانسته اند در فرصت های کوتاهی کارهای بزرگی انجام دهند که جهانیان را به تعجب وا داشته است.

با این وصف می توان نتیجه گرفت که ایران مستعد ثروتمند بودن است و پتانسیل قرارگیری در میان ده کشور ثروتمند دنیا را دارد اما واحدهای صنعتی ورشکسته ای دارد که به خاطر فقدان متخصصان کافی – یا نداشتن عزم کافی از سوی آنان – رو به ورشکستگی گذاشته و البته نیروهای انسانی با ضریب هوشی بالایی در ایران وجود دارند که یا کشف نشده اند و یا مورد استفاده قرار نمی گیرند.

هم جزو ده آلاینده دنیا هستیم و هم نیستیم

از دیگر ترین های ما ایرانیان، یکی هم آلایندگی است.

دکتر فاطمه واعظ جوادی رییس سازمان حفاظت از محیط زیست روز جمعه در مراسم افتتاح یک نیروگاه بیوگازسوز در مشهد، گفت: خدا را شکر که ایران جزو ‌10 کشور اول آلاینده هوا نیست.

وی در عین حال افزود: ولی نام ایران در لیست ‌ده کشوری در جهان قرار دارد که نسبت به سایر کشورها به میزان بیشتری هوا را آلوده می‌کنند.

واعظ جوادی در همان روز و در همان مراسم آورده است که "رتبه ایران در بین کشورهایی که بیش ترین میزان آلایندگی آب و هوا را دارند، از جایگاه ‌18 و ‌19 به جایگاه ‌14 و ‌15 جهان رسیده است." (به روایت ایسنا)

کشورهای منشا خس و خاشاک

بعد از چند هفته وجود گرد و غبار در استان های غربی و جنوب غربی ایران، سرانجام با همکاری کشور هلند تحقیقاتی به کمک سنجش از راه دور توسط مرکز آبخیزداری انجام شد و در نهایت سندی در زمینه خسارات زیست محیطی و منابع طبیعی ایران و ادعای ایران علیه عراق برای ارائه در دادگاه لاهه تهیه شد.

عبدالمحمد غفوری روزبهانی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری از فعالیت های این مرکز در زمینه پدیده گرد و غبار خبر داده و گفته است: بر اساس تحقیقات ما منشا گرد و غبار به ترتیب عراق، سوریه، عربستان، بخشی از ترکیه و همچنین بخشی از ایران است.

وی به تحقیقات این مرکز در ارتباط با نفوذ گرد وغبار به کشور اشاره کرده و افزوده است: در سال های اخیر گاهی در مناطق غرب، جنوب غرب و اخیرا در مرکز ایران شاهد بروز این پدیده هستیم که در این زمینه تحقیقاتی انجام دادیم. در این تحقیقات که به کمک سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره ای انجام شد تصاویر به دست آمده در طی چندین سال جمع آوری و بر اساس آن منشا گرد و غبار مشخص شد که گزارش آن را سال گذشته به سازمان "تات" ارسال کردیم.

پیش از این گفته می شد که منشا اصلی این پدیده کشور عراق است و با توجه به اتمام قرارداد پنجاه ساله ای که برای مالچ پاشی میان دو کشور منعقد شده بود، عراق دیگر تعهدی در این باره ندارد و باید قراردادی تازه میان دو کشور منعقد شود.

 


نظر شما :