ايران در رسانه‌هاى جهان

۱۰ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۹ کد : ۵۰۴۴ اخبار اصلی
چند روز اخير با مرگ مايکل جکسون،‌سلطان موسيقى پاپ جهان و کودتاى نظامى در هندوراس ايران،‌از تيتر يک اخبار جهان پايين آمده است اما اين مسائل سبب نشده است تا در رسانه‌هاى خارجى موضوع انتخابات ايران و مسائل بعد از آن حذف شود.
ايران در رسانه‌هاى جهان

امروز با توجه به اعلام شوراى نگهبان مبنى بر صحت کامل انتخابات 22 خرداد،‌ رسانه‌هاى جهان دوباره به موضوع انتخابات ايران پرداخته‌اند.

روزنامه نيويورک‌تايمز مى‌نويسد که آنچه شوراى نگهبان اعلام کرد مسئله غير قابل پيش بينى نبود. شوراى نگهبان روز گذشته با اعلام صحت انتخابات پيروزى محمود احمدى‌ن‍ژاد در انتخابات 22 خرداد را تاييد کرد و مجلس قرار است طى هفته‌هاى آينده براى تنفيذ حکم رياست جمهورى وى اقدام کند.

اين روزنامه در ادامه مى‌نويسد که شوراى نگهبان کمى بعد از شمارش تصادفى 10 درصد از آرا نظر خود را اعلام کرد. اين درحالى است که خبرگزارى ايرنا اعلام کرده است که اين بازشمارى تنها يک نتيجه در بر داشت و آن اين بود که آراى احمدى‌نژاد افزايش پيدا کرد.

روزنامه واشنگتن پست نيز بعد از تاييد نتايج انتخابات توسط شوراى نگهبان نوشت: پيش از اعلام نتايج توسط شوراى نگهبان نيروهاى امنيتى به علاوه بسيج در خيابان‌ها به چشم مى‌آمدند اما اين سبب نشد که مردم همچنان به اعتراض‌هاى خود ادامه ندهند. اين روزنامه مى‌نويسد که صداى الله اکبر شب دوشنبه بلندتر از شب‌هاى ديگر به گوش مى‌رسيد.

شبکه سي.ان.ان نيز پس از تاييد انتخابات توسط شوراى نگهبان نوشت: کدخدايى،‌ سخنگوى شوراى نگهبان اعلام کرد که پس از اين پرونده انتخابات 22 خرداد بسته شد. کدخدايى در مصاحبه‌اى يک‌ساعته چگونگى بازشمارى آرا را شرح داد. او همچنين اضافه کرد که ما در چارچوب قانون هر آنچه را که مى‌توانستيم انجام داديم.

سايت شبکه سي.ان.ان نوشت که شبکه پرس تي.وى اعلام کرده است که ميرجسين موسوى نتوانسته است با شوراى نگهبان به توافق برسد و اين درحالى است که اين شبکه براى توضيحات بيشتر نتوانسته با ميرحسين موسوى ارتباطى برقرار کند.

سي.ان.ان همچنين نوشت که در درگيرى‌هاى پس از انتخابات حداقل 17 نفر کشته شده اند. اين رقم رقمى رسمى است و احتمال اينکه تعداد کشته شدگان بيش از اين باشد وجود دارد.

نشريه تايمز نيز نوشت که درگيرى‌هاى پس از انتخابات وارد هفته سوم شده است. اين درگيرى‌ها در 30 سال گذشته در ايران بى سابقه بوده است. اين نشريه همچنين به مقاله هفته گذشته اشاره مى‌کند که در آن آمده بود که حضرت على بازگشته است. اما او اين‌بار تنها نيست.

تايمز مى‌نويسد که بيش از 100 هزار بسيجى براى کنترل تهران و 8 شهر ديگر ايران استخدام شده‌اند و همچنين به سخنان حسين تائب اشاره مى‌کند که اعلام کرده بود برخى با لباس بسيجى مردم را در خيابان‌ها مورد ضرب و شتم قرار مى‌دهند. در انتهاى اين مقاله نويسنده ادعا مى‌کند که اين تنش‌ها تمام نخواهد شد و هرچند ممکن است تعداد کشته شده‌ها افزايش پيدا کند اما همچنان مردم بخ دنبال حق خود خواهند بود.

برخى ديگر از رسانه‌ها نيز به دستگيرى کارمندان سفارت بريتانيا در ايران اشاره کرده‌اند اما اين مسئله در کنار ساير مسائل رنگ کمترى به خود گرفته است. شايد يکى از دلايل آن آزادى تعدادى از اين کارمندان باشد. پيش بينى مى‌شد که بريتانيا موضعى متفاوت‌تر در قبال اين مسئله اتخاذ کند، ‌اما ديويد ميليبند،‌وزير امور خارجه بريتانيا با شعارهايى تقريبا تکرارى خواهان آزادى اين کارمندان شده است.


نظر شما :