هيل: عراق آينده سختى در پيش دارد

۰۸ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۲ کد : ۵۰۳۳ اخبار اصلی
سفير ایالات متحده امريکا در عراق اعلام کرد، عراق در پيشرفت روند سياسى سال سختى را پيش رو خواهد داشت؛ چرا که مشکلات امنيتى در مرحله‌ آينده کاهش خواهد يافت، اما عقب نشينى نيروهاى ما از شهرها، عراق را وارد مرحله‌اى مى‌کند که عراق را با مشکلات زيادى روبه‌رو خواهد کرد.
هيل: عراق آينده سختى در پيش دارد

کریستوفر هیل، سفیر ایالات متحده در امریکا در نخستین اظهار نظر سیاسیش به گفت و گو با خبرنگاران پرداخت و درباره ماموریت جدیدش که تصدی سفارت امریکا در عراق است، صحبت کرد.

سفير ایالات متحده امريکا در عراق اعلام کرد، عراق در پيشرفت روند سياسى سال سختى را پيش رو خواهد داشت؛ چرا که مشکلات امنيتى در مرحله‌ آينده کاهش خواهد يافت، اما عقب نشينى نيروهاى ما از شهرها، عراق را وارد مرحله‌اى مى‌کند که روند سياسى با مشکلات زيادى روبه‌رو خواهد بود.

کريستوفر هيل در جمع خبرنگاران رسانه‌هاى مختلف عراق اظهار کرد، عراق در مسير پيشرفت سياسى به علت عقب نشينى نيروهاى ما از شهرها و مناطق عراق در سى‌ام ماه جارى (فردا سه‌شنبه) با سالى سخت روبه‌رو خواهد شد و دولت عراق در مرحله‌ آينده در روند سياسى با مشکلات زيادى درباره توافق بر سر مسائل مورد اختلاف روبه‌رو خواهد شد.

هيل تاکيد کرد، مرحله انتقالى که نيروهاى عراقى مسئوليت امنيتى در سراسر کشور را بر عهده خواهند گرفت، سخت است. من پيش‌بينى می‌کنم، فراکسيون‌هاى سياسى هر چه سريعتر اقدام به دستيابى به راه حل‌ها و توافق‌نامه‌هاى ويژه درباره‌ مسائل مورد اختلاف کنند.

وى خاطرنشان کرد، نقش آنها در مرحله آينده بر موفقيت‌ تلاش‌هاى صورت گرفته برای توافق سياسى از طريق ورود فراکسيون‌هاى سياسى و احزاب به مذاکرات عميق براى حل مشکلات متمرکز خواهد بود.

هيل درباره‌ نقش سفارت امريکا در حل مشکلات مناطق درگير گفت: «امريکا از تلاش‌هاى سازمان ملل براى حل مشکل مناطق درگير حمايت خواهد کرد.»

وى هر گونه ايجاد راه حل سريع که به مشکلات کرکوک و موصل پايان دهد را رد کرد و ابراز اميدوارى کرد، گروه‌هاى سياسى از طريق مذاکرات سازنده و عميق و نشست‌هاى مداوم به حل مشکلات دست يابند.

سفير امريکا درباره روابط عراق و امريکا بعد از عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى از شهرهاى عراق گفت: «اين مساله به وقايع آينده بستگى دارد. روابط امريکا و عراق در راستاى توسعه‌ همکارى اقتصادى و کشاورزى و همکارى امنيتى متمرکز خواهد بود.»

وى پيش‌بينى کرد، دولت عراق بعد از بر عهده گرفتن مسئوليت امنيتى به بررسى اوضاع مردم خود و شهرها بپردازد و در اين زمينه در راستاى حفظ منافع مشترک دو طرف با نيروهاى امنيتى ما روابطش را ادامه دهد.

کريستوفر هيل گفت: «نيروهاى ما از تمامى شهرها و مناطق عراق از جمله موصل و کرکوک در سيم ژوئن جارى عقب‌نشينى مى‌کنند. نيروهاى عراقى آماده‌ به عهده گرفتن مسئوليت امنيتى هستند و نيروهاى ما در خارج از شهرها مستقر خواهند بود. من دو روز پيش از واشنگتن برگشتم و در جريان سفرم به واشنگتن به بررسى اجراى توافق‌نامه امنيتى و عقب نشينى نيروهايمان بر اساس بندهاى اين توافق‌نامه با هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا و تنى چند از اعضاى مجلس سنا پرداختم. امريکا متعهد به اجراى بندهاى توافق‌نامه امنيتى است و نيروهاى ما به همکارى خود با نيروهاى عراقى ادامه خواهند داد.»

سفير امريکا ابراز عقیده کرد، افراد مسلح تلاش کنند که مرحله انتقالى سخت شود اما طرح ما با نيروهاى عراقى براى تحويل مسئوليت‌هاى امنيتى بسيار عالى است. پايان ماه جارى بار ديگر نيروهايمان را در مناطق مورد نظر مستقر خواهيم کرد و اين مساله هرگز بر تعداد نيروهاى ما در عراق تاثير نخواهد گذاشت. در اين توافق‌نامه بندى وجود دارد که خروج نيروهاى ما را در ماه اوت 2010 ضرورى مى‌داند و بايد تعداد نيروهاى ما به 50 هزار سرباز در عراق برسد.

در همین حال فرمانده نيروهاى چند مليتى در جنوب عراق اعلام کرد، عمليات عقب نشينى نيروهاى امريکايى از شهرها از جمله بصره در سيم ژوئن به منزله اين نيست که نيروهاى ما به طور کامل از اين شهرها خارج شوند. نيروهاى امريکايى بعد از عقب نشينى بنا به درخواست دولت عراق با هماهنگى نيروهاى امنيتى عراق برای آموزش، مشاوره و ايجاد کادرهاى امنيتى و نيز ايجاد توانمندى‌هاى مدنى در شهرها حضور خواهند داشت و همچنين به يارى از تيم‌هاى بازسازى استان‌ها و حمايت از رهبران محلى عراق خواهند پرداخت. ما از مرحله مشارکت به مرحله‌ مشورت منتقل خواهيم شد. موفقيت عراق و بهبود شرايط امنيتى در آن گواه پيشرفت نيروهاى امنيتى عراق در کنترل اوضاع است. گام مهم در عقب نشينى نيروها از شهرهاى عراق اقدامى ديگر در تحکيم روابط استراتژيک ميان عراق و امريکاست.

اين فرمانده نيروهاى چند مليتى همچنین گفت: «گروهى از افراط‌گراها در عراق بعد از عقب نشينى سعى خواهند کرد که بار ديگر اوضاع را متشنج‌ کنند، اما آنها هرگز موفق نخواهند شد. ما به عنوان شريکان نيروهاى امنيتى عراق همواره آماده خواهيم بود.»

وى تعداد پرسنل غيرنظامى را که در شهر بصره بعد از سيم ژوئن باقى خواهند ماند، 293 کارمند عنوان کرد که قبل از 30 ژوئن 488 کارمند در مرکز فرماندهى عمليات بصره بودند.

اين در حالى است که مسئول منطقه‌ سنجار از توابع استان نينوا اعلام کرد، نيروهاى امنيتى در سنجاب، طرح‌هاى امنيتى را براى آمادگى برای خروج نيروهاى امريکايى از شهرها اتخاذ کردند. نيروهاى ارتش پليس محلى و نيروهاى پيش مرگ بر اساس يک طرح امنيتى خود را براى خروج نيروهاى امريکايى آماده کردند.


نظر شما :