بخارا (شماره ۷۰)

۰۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۷ کد : ۵۰۲۷ کتابخانه
هفتادمین شماره مجله فرهنگی بخارا با مطالبی از عزت الله فولادوند، داریوش شایگان، محمدعلی موحد و ژاله آموزگار منتشر شد.
بخارا (شماره ۷۰)

بخارا - شماره 70

سردبیر: علی دهباشی

510 صفحه

سرفصل های موضوعی این شماره بخارا عبارت اند از: یادداشت سردبیر، فلسفه، زبان شناسی، فرهنگ، نقد ادبی، ایران شناسی، یادداشت هایی از ژاپن، کتاب و کتاب خوانی، اندیشه، سفرنامه، موسیقی، طنز، شعر جهان، شعر فارسی، رونمایی ترجمه هلندی "جای خالی سلوچ"، مجموعه مطالعات ایران باستان، عصر پنجشنبه ها در بخارا، سالگرد دکتر فریدون آدمیت، جشن نامه همایون خرم، بررسی و نقد کتاب، یاد و یادبود.

یکی از مهم ترین مقالات این شماره "آرتور کوستلر" نام دارد. این مقاله را جورج اورول نوشته و عزت الله فولادوند به فارسی برگردانده است. کوستلر نویسنده ای متولد بوداپست بود که در دهه 1930 به حزب کمونیست آلمان پیوست. سپس به عنوان خبرنگار یکی از روزنامه های چپ انگلیسی برای گزارش جنگ داخلی اسپانیا به آن کشور رفت. در آنجا فالانژیست ها او را دستگیر و به اعدام محکوم کردند. کوستلر از زندان نجات یافت و در همان دهه با مشاهده محاکمه های مسکو و تصفیه های هولناک استالین از کمونیسم برگشت. موضوع پرتاثیرترین کتاب او "ظلمت در نیمروز" که در این مقاله درباره آن نیز بحث شده و از مدارک ارزنده تاریخ روشنفکری قرن بیستم اروپاست، همان محاکمه هاست.

عبدالحسین آذرنگ نیز در مقاله ای خواندنی با عنوان "نگاه محلی، نگاه جهانی" نگاهی به شهر تاریخی کرمانشاه و رویدادهای آن در طول تاریخ انداخته و نوشته است: شهرهای کهنسال وارث گذشته ای هستند که آن گذشته می تواند به سان تنه درختی تناور شاخه های تازه برویاند، سایه گستر بشود و بر سر خیلی ها سایه بیفکند. آنها که این گذشته را درست بشناسند، به همه شهرهای جهان که در تاریخ پیشینه ای دارند با نظر دیگری می نگرند.

"دریای پارس از دیرباز" نیز عنوان مطلبی به قلم ژاله آموزگار است که پیشتر در قالب مقاله ای در همایش خلیج فارس ارائه شده بود. آموزگار در این مقاله تصویری از تاریخ خلیج فارس ارائه و زیست تاریخی آن را بررسی کرده است.

تازه ها و پاره های ایران شناسی به قلم ایرج افشار، پنج قرن دموکراسی در ایران باستان نوشته همایون صنعتی زاده، آمیزش افق ها به قلم داریوش شایگان ترجمه کامران فانی، شرحی بر سفرها و نوشته های ادوارد لین از جیسون تامپسون ترجمه حسن کامشاد، گزارش سالگرد درگذشت دکتر فریدون آدمیت و مطالبی درباره چند کتاب تازه منتشر شده، دیگر مطالب هفتادمین شماره بخارا را تشکیل می دهد.

از دیگر نویسندگان این مجله می توان محمدرضا باطنی، هاشم رجب زاده، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، محمود دولت آبادی، تورج اتحادیه، جواد مجابی، رضا یکرنگیان، هاشم بناپور و... را نام برد.


نظر شما :