پچپچه‌های انتخاباتی (3)

۰۸ تیر ۱۳۸۸ | ۰۱:۳۷ کد : ۵۰۲۰ اخبار اصلی
یکی از نامزدهای معترض انتخابات نظر خود را درباره صلاحیت مراجع رسیدگی کننده به اعتراضات اعلام کرد، جمعی از نخبگان ایرانی در نامه‌ای به دبیرکل سازملل ملل خواستار رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان شدند، هاشمی رفسنجانی به زودی نظر خود را درباره حوادث اخیر اعلام می کند و...
پچپچه‌های انتخاباتی (3)

موسوی: حکمیت مورد اتفاق مراجع را قبول دارم نه شورای نگهبان

قلم: میرحسین موسوی در نامه ای مهم به شورای نگهبان اعلام کرد: موضوع انتخابات دهم با حکمیتی شرعی و قانونی و مستقل، مورد اتفاق نامزدها و مراجع تقلید حل و فصل شود.

وی در این نامه نوشته است: از آنجا که بنا بر اعلام شورای نگهبان بخشی از تخلفات صورت گرفته در انتخابات دهم ریاست جمهوری بیرون از دایره صلاحیت بررسی آن شورا است و نیز بخش هایی از اعتراضات قانونی علاوه بر شخص وزیر کشور و عوامل و مجریان آن وزارتخانه متوجه نحوه عملکرد تعدادی از اعضای خود شورای نگهبان و تخطی آنها از ضوابط قانونی و نقض بی طرفی است، رسیدن به یک داوری منصفانه در این مورد اساساً نمی تواند در حیطه شورای نگهبان و به طریق اولی در حیطه هیأتی باشد که منتخب این شوراست... اینجانب ضمن تأکید مجدد بر ابطال انتخابات به عنوان مناسب ترین راه برون رفت از معضل ایجاد شده و بازسازی اعتماد عمومی و صرفاً برای اینکه راهی نیز جهت رسیدگی از طریق یک هیأت حکمیت ملی گشوده بماند و اعتراض قانونی مردم در مرجعی مورد رسیدگی قرار گیرد که بتواند مورد اجماع ملی و وفاق عمومی بوده و رأی آن مورد قبول عموم رأی دهندگان و مایه اطمینان خاطر مردم باشد، پیشنهاد می کنم که موضوع به حکمیتی شرعی و قانونی و مستقل که مورد اتفاق نامزدها و حمایت آن دسته از حضرات آیات و مراجع عظام تقلید که حل و فصل موضوع را پیگیری نموده اند، باشد ارجاع داده شود.

نامه تعدادی از روشنفکران ایرانی به دبیرکل سازمان ملل

جمعی از اندیشمندان و اساتید ایرانی در نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازملل متحد خواستار تذکر این سازمان به دولت ایران برای رعایت موازین حقوق بشر نسبت به بازداشت شدگان و اعتراض کنندگان اخیر شدند.

در بخشی از این نامه ضمن اعلام اسامی برخی محبوسین آمده است: تا به حال نزديک به سيصد تن مقامات کابينه های دولت های پيشين، مخالفان نامدار، فعالان اجتماعی و خبرنگاران به نحو غيرقانونی دستگير شده و گاه در مکان های اعلام ناشده به حبس افتاده اند. دستگيرشدگان از داشتن وکيل محروم اند و بنا بر رويه معمول دولت ایران و طبق اخبار مورد اعتماد، بسياری از آنان تحت فشار هستند تا به ارتکاب خيانت ناکرده اعتراف نمايند. 

امضاکنندگان از بان کی مون خواسته اند تا حوادث اخیر را پیگیری کرده و دولت را ملزم به پایبندی به قواعد پذیرفته شده بین المللی کند. این نامه می افزاید: حکومت ايران بايد متذکر باشد که حبس ناموجه شهروندان، سرکوبی خشن تظاهرات مسالمت آميز، دستگيرى های فاقد محمل قانونی و گرفتن اعتراف از طریق شکنجه از مصاديق نقض قوانين بين الملل و قانون اساسی خود آن کشوراست.

در میان امضاکنندگان این نامه نام هایی چون تورج اتابکی، سعید امیر ارجمند، عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش، احمد و محمود صدری، محسن کدیور، اروند آبراهامیان، حسین کمالی، احمد کریمی حکاک، رضا فراهانی و عطاالله مهاجرانی به چشم می خورد.

اعتراض سایت احمد توکلی به پخش اعترافات از تلویزیون

خبر آنلاین: سایت الف متعلق به دکتر احمد توکلی با انتشار مقاله ای با عنوان "اقرارهای تلویزیونی: قانونی یا غیر قانونی؟" به این اقدام اعتراض کرد.

در بخشی از این مقاله آمده است: روشن نیست صدا و سیمای - به قول یکی از دوستان میلی و نه ملی - بر اساس چه مجوز قانونی اقدام به چنین کاری نموده است. هیچ کس نمی‌پذیرد که یک فرد تحت بازداشت با میل و خواست خویش اقدام به بیان سخنانی علیه خود نماید که بعدتر به عنوان دلیل اثبات اتهام وی مورد استناد قرار بگیرد چه برسد به این که اندک رضایتی برای پخش تصویر خود در تلویزیون داشته باشد! حال اگر چنین است، صدا و سیما باید پاسخ بدهد بر اساس چه مجوز قانونی اقدام به پخش اقرارهای تلویزیونی مزبور نموده است؟ اقرارهایی که نه اعتبار قانونی دارند و نه قانون اجازه پخش چنین اقرارهایی را از رسانه‌های همگانی داده است. قانون تا آنجا برای حیثیت و آبروی افراد ارزش و احترام قایل گردیده است که تبصره 1 ماده 188 قانون آیین دادرسی در امور کیفری انتشار گزارش محاکمات علنی دادگاه در رسانه‌های گروهی قبل از قطعی شدن حکم را ممنوع اعلام نموده و متخلف از آن را به عنوان مفتری قابل مجازات دانسته است.

نقل قولی از هاشمی: نظر رهبر انقلاب را برای خود حجت می دانم

مهر: حسین سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ملاقات های انجام شده توسط برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ملاقات با آقای هاشمی رفسنجانی در فضای بسیار خوبی انجام شد و ایشان اظهارات خوب و مثبتی داشتند و بر حل مسائل از طریق مجاری قانونی تاکید کردند.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در این دیدار به سابقه دوستی دیرینه خود با رهبر انقلاب اشاره کرد ادامه داد: ایشان از تعابیری استفاده کردند که عمق رابطه و دوستی وی با مقام معظم رهبری را نشان می دهد. آقای هاشمی تاکید کرد که نظر رهبری به عنوان ولی امر است و اگر اختلاف نظری در جایی باشد نظر مقام معظم رهبری برای وی حجت است.

بطلان هيچ جايى در انتخابات اخير ندارد

ایسنا: پرویز داوودی معاون اول رییس جمهور با بيان اينکه ايجاد اغتشاش‌، شائبه تقلب در انتخابات و سر دادن موضوع بطلان انتخابات، خدعه و نيرنگ بزرگى است که کشورهاى غربى به راه انداخته‌اند، تصريح کرد: بطلان هيچ جايى در انتخابات اخير ندارد.

وی با تاکيد بر اينکه کشورهاى غربى هم‌ اکنون در موقعيت باخت ـ باخت قرار دارند، گفت: آنها تصور کردند که مى‌توانند در ايران نيز مثل کشورهاى آسياى ميانه که 70 سال زير سلطه شورى سابق قرار داشتند، «انقلاب مخملى» راه بيندازند اما اين خيالشان بيهوده بود و بيهودگى آن ثابت شد.

درخواست جبهه اصلاحات برای برپایی تجمع با حضور موسوى

ایلنا: رئيس شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات از درخواست اين تشکل براى برگزارى يک تجمع مسالمت آميز در ميدان آزادى با سخنرانى مير حسين موسوى خبر داد.

عباس ميرزا ابوطالبى با اشاره به تشکيل جلسه شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات گفت: در راستاى تداوم راه امام و بر اساس اصل 27 قانون اساسى درباره آزادى تجمعات و در حمايت از سخن امام(ره) مبنى بر ”ميزان راى ملت است”، اعتراض به شيوه برگزارى انتخابات و رفتار يکسويه رسانه ملى در قبل، حين و بعد از انتخابات، از وزارت کشور درخواست برگزارى يک تجمع مسالمت آميز در ميدان آزادى با سخنرانى مير حسين موسوى کرده‌ايم که در صورت پاسخ مثبت، زمان آن اعلام خواهد شد.


نظر شما :