آغاز مذاکرات مخفى امريکايى‌ها با حزب بعث

۰۶ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۳۲ کد : ۵۰۱۶ اخبار اصلی
هم‌زمان با نزديک شدن به مرحله‌ دوم عقب‌نشينى ارتش امريکا از شهرهاى عراق نيروهاى امريکايى اخيرا مذاکرات جديدى را با حزب بعث منحل شده در تکريت و امان با هدف ايجاد نيروهاى موثر در امنيت کشور و يارى به دولت عراق برای در کنترل گرفتن معارضان آغاز کردند.
آغاز مذاکرات مخفى امريکايى‌ها با حزب بعث

هم‌زمان با نزديک شدن به مرحله‌ دوم عقب‌نشينى ارتش امريکا از شهرهاى عراق بر اساس توافق‌نامه امنيتى عراق و ا‌مريکا نيروهاى امريکايى اخيرا مذاکرات جديدى را با حزب بعث منحل شده در تکريت و امان با هدف ايجاد نيروهاى موثر در امنيت کشور و يارى به دولت عراق برای در کنترل گرفتن معارضان آغاز کردند.

به گزارش روزنامه الحبات و به گفته‌ منابع حزب بعث، اتاق‌هاى عمليات کوچکى در عراق براى برگزارى نشست‌هاى نمايندگان سفارت ایالات متحده و سازمان سيا با اعضاى حزب منحل شده بعث در ابتداى ماه آوريل در تکريت ايجاد شد.

به گفته اين منابع بر اساس سه نشست گسترده‌اى که ميان دو طرف صورت گرفته نشست مستقيمى ميان يکى از معاونان عزت الدورى و مسئولان سازمان اطلاعات امريکا در امان پايتخت اردن و نماينگان سفارت امريکا در بغداد صورت گرفته است. اين نشست بعد از ورود نماينده‌ الدورى به امان در دهم ماه مه انجام شده است.

منابع حزب بعث به نقل از الدورى اعلام کردند، الدورى از طريق ميانجى‌گران امريکايى ابلاغ کرد آماده‌ تحويل اعضاى حزب بعث که دستشان به خون عراقى‌ها آغشته شده در ازاى تغيير قانون اساسى که مشارکت آنها را در روند سياسى تاثير مى‌بخشد و قانون مواخذه و عدالت را لغو مى‌کند، است.

این منابع همچنین تاکید کردند، بعثى‌ها متعهد شدند در ازاى ورود به روند سياسى و اعتراف به عملکرد دولت بر اساس چارچوب دموکراسى که در قانون اساسى آمده است در راستاى حفظ منافع ا‌مريکا در عراق و منطقه با دولت عراق در تحکيم امنيت و اجتناب از خشونت همکارى کنند.

ابووسام الجشعمى، از رهبران حزب بعث به روزنامه‌ الحيات گفت: «در پى اين مذاکرات اختلافاتى در داخل جناح الدورى ايجاد شد. به طورى‌که رهبران خط دوم حزب بعث موافقت مذاکره کنندگان را با محاکمه کسانى که دستشان به خون عراقى‌ها آلوده شده است به ضرر حزب بعث مى‌دانند.»

اين در حالى است که محمد يونس احمد، از ديگر رهبران حزب بعث در پيامى به الدورى و رهبران داخل و خارج حزب منحل شده بعث از آنها خواسته است که وحدت خود را حفظ کنند و کنفرانس گسترده‌اى را براى انتخاب رهبران جديد براى حزب برگزار کنند.

پیش از این مجلس اعلای اسلامی عراق نسبت به نفوذ بعثی‌ها در کشور هشدار داده بود و اعلام کرده بود، نزدیک به 5 هزار بعثی در وزارتخانه‌‌های کلیدی کشور از جمله وزارت کشور و وزارت امنیت نفوذ کرده‌اند. مجلس اعلا همچنین گزارش داده بود که در انتخابات اخیر استانداری‌ها حداقل 55 نفر از اعضای وابسته به حزب بعث با اسامی دیگر نفوذ کرده‌اند.


نظر شما :