بان کى مون: از آينده صلح خاورميانه نااميدم

۰۶ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۳۲ کد : ۵۰۱۵ اخبار اصلی
بان کى مون گفت: «اسرائيلى‌ها تنها خواسته‌هاى مرا ناديده نمى‌گيرند بلکه خواسته‌هاى کميته‌ کارى چهار جانبه و امريکا را نيز ناديده مى‌گيرند. من از اين وضع بسيار نااميدم، بويژه اين که هنوز پيشرفت قابل ملاحظه‌اى حاصل نشده است.»
بان کى مون: از آينده صلح خاورميانه نااميدم

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: «زمان آن رسيده که فلسطينى‌ها و اسرائيلى‌ها فرصت را غنيمت بشمارند و به حل مشکلا روند صلح بپردازند. اين همان شيوه‌اى است که ما تمام کشورها را تشويق به گام برداشتن در آن مسير مى‌کنيم.»

بان کى مون دبيرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه الحيات درباره روند صلح اظهار کرد، من در راستاى استفاده از فرصت کنونى براى برقرارى صلح ميان فلسطينى‌ها و اسرائيلى‌ها با رهبران اسرائيل تماس داشتم و با سلام فياض نخست وزير دولت موقت فلسطين نيز صحبت کردم. در شرايط کنونى مذاکره و گفت‌وگو بايد به طور مداوم ادامه يابد. ما به دو طرف کمک مى‌کنيم که مذاکرات دو جانبه را هر چه سريع‌تر آغاز کنند.

دبير کل سازمان ملل تصريح کرد، بايد نوار غزه شاهد برخى تغييرات ريشه‌اى در راستاى بازسازى و مسائل انسانى باشد. بدون بهبود اوضاع معيشتى در نوار غزه نگرانم که ما به وضعيت دسامبر گذشته بازگرديم؛ يعنى قبل از انفجار اين وضع در نوار غزه، کرانه باخترى نيز بايد شاهد کاهش برخى ايست‌هاى بازرسى باشد تا ملت فلسطين در آنجا بتوانند در شرايط اجتماعى و اقتصادى بهترى زندگى کنند. اسرائيلى‌ها تنها خواسته‌هاى مرا ناديده نمى‌گيرند بلکه خواسته‌هاى کميته‌ کارى چهار جانبه و امريکا را نيز ناديده مى‌گيرند. من از اين وضع بسيار نااميدم، بويژه اين که هنوز پيشرفت قابل ملاحظه‌اى حاصل نشده است.

اما با این حال وی تا کید کرد، من به طور کلى از روند صلح در خاورميانه و صلح ميان فلسطينى‌ها و اسرائيلى‌ها نااميدم.

از سوی دیگر شائول موفاز مرد شماره دو حزب کاديماى اسرائیل و عضو پارلمان اين رژيم تاکيد کرد، در روزهاى آينده طرح تشکيل کشور موقت فلسطين را اعلام خواهم کرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه اورشليم پست گفت: «به‌زودى جزئيات اين طرح را فاش کرده و نسبت به ترويج آن در بين موسسات حزب کاديما و دولت اسرائیل اقدام خواهم کرد.»

موفاز ابراز اطمينان کرد که اين طرح از سوى کاديما، کابينه اسرائيل و جامعه بين‌المللى مورد پذيرش قرار خواهد گرفت.

اين مقام اسرائیلی همچنین با اعلام تلاشش برای پيوستن حزب کاديما به ائتلاف دولتى از کابينه اين رژيم خواست تا طرح تشکيل کشور موقت فلسطين را بپذيرد.

وى در این باره گفت: «دولت اسرائيل تاکنون طرح خاصى را دراختيار نداشته و بايد طرحى را دنبال کند که موجب حفظ منافع امنيتى اسرائيل شود. چنانچه دولت با طرح من موافقت کند نشستى را با سازمان‌هاى وابسته به کاديما برگزار مى‌کنم و در اين نشست‌ها موضوع پيوستن کاديما به دولت ائتلافى را بررسى خواهم کرد.»


نظر شما :