برلوسکونى باز هم مواضعى خلاف غرب اتخاذ کرد

۰۴ تیر ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۰ کد : ۵۰۰۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سیلیو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا در اظهاراتی شگفت‌آور از طرح نتانیاهو برای تشکيل کشور مسقل فلسطينی بدون سلاح در ازاى به رسميت شناخته شدن اسرائيل به عنوان کشور يهودى، استقبال کرد!
برلوسکونى باز هم مواضعى خلاف غرب اتخاذ کرد

در حالی که اغلب کشورهای عربی، غربی و اروپایی اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را در نطق هفته گذشته‌اش مورد انتقاد قرار داده و شرط و شروط وی را برای مذاکره با اعراب و فلسطینیان غیر قابل قبول دانسته‌اند، سیلیو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا در اظهاراتی شگفت‌آور از سخنان وی استقبال کرده و از طرح نخست‌وزیر اسرائیل برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی استقبال کرده است.

سيلويو برلوسکنى اظهارات عجیب خود را در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در رم اظهار داشته است. وی در این ديدار از طرح نتانیاهو برای تشکيل کشور مسقل فلسطينی بدون سلاح در ازاى به رسميت شناخته شدن اسرائيل به عنوان کشور يهودى، استقبال کرد!

بنيامين نتانياهو که روز سه‌شنبه وارد ایتالیا شد به خبرنگاران همراهش گفت: «استقبال گرمى از من به عمل آمد و پيدا کردن دوستى مثل برلوسکنى برایم بسيار سخت است.»

این اظهارات نتانیاهو به خوبی نشان می‌دهد که خود نیز از استقبال برلسکونی از وی شگفت‌زده شده است.

در این دیدار نتانياهو و برلوسکنى به بررسى نگرانى‌هاى اسرائیل از برنامه‌هاى هسته‌اى ايران نیز پرداختند. نکته‌ای که در این بخش از مذاکرات حائز اهمیت است، این است که به رغم اين‌که ايتاليا در ميان کشورهاى اروپايى نزديک‌ترين هم پيمان اسرائيل است؛ اما شريک نخست تجارى ايران نیز محسوب مى‌شود. ميزان صادرات و واردات ايتاليا با ايران 26 درصد از مجموع روابط تجارى ايران با اتحاديه اروپا است.

برلوسکنى در ديدار با نتانياهو در رم تاکيد کرد، خلع سلاح کشور فلسطين در راستاى روند صلح ضرورى است!

وى همچنين بر لزوم به رسميت شناختن کشور يهودى اسرائيل تاکيد کرد و گفت: «اسرائيل بايد شهرک سازى‌ها را متوقف کند چرا که ادامه آن مانع تحقق صلح است.»

برلوسکنى بار ديگر طرح مارشال را در زمينه حمايت اقتصادى از کرانه باخترى به محض پيشرفت در مذاکرات دو طرف مطرح کرد.

وی تصریح کرد، تشکيل کشور فلسطين بدون سلاح امرى کاملا عادلانه است.

بنيامين نتانياهو نيز بعد از ديدار با برلوسکنى گفت: «مذاکره با حماس در راستاى آزادى گلعاد شليط سرباز اسرائيلى اسير شده با ميانجيگرى مصر بعيد نيست. من به تمام سازمان‌هاى دولتى دستور داده‌ام تمام تلاش خود را براى آزادى شليط به کار گیرند.»

وى اشاره‌اى به جزئات تلاش‌هاى کنونى تيم حغاى هداس مسئول پرونده آزادى شليط نکرد و تنها گفت: «هر چه قدر کمتر در اين باره صحبت کنيم بهتر است. اعضاى کميته صليب سرخ تاکنون اجازه نيافته‌اند با شليط ديدار کنند.»

وى در اظهاراتى مداخله جولانه درباره اوضاع نیز گفت: «ايران تنها از حماس و حز‌ب‌الله لبنان که گروه‌هاى تروريستى هستند حمايت نمى‌کند، بلکه ملت خود را نيز سرکوب مى‌کند!»

همچنين فرانکو فراتينى وزير امور خارجه‌ ايتاليا نيز در خصوص سفر نتانياهو به رم گفت: «ما از توقف شهرک سازى‌ها و عدم گسترش آن بسيار خوشحال مى‌شويم چرا که اعلام توقف شهرک سازى‌ها بسيار حائز اهميت است. اسرائيل به ما ابلاغ کرده که شهرک سازى‌ها روند رشد عادى خود را طى خواهد کرد و اين از نظر ما مشکل ساز نيست، اما گسترش شهرک‌ها در چارچوبى عظيم مشکل است. مذاکرات بايد هر چه سريعتر با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين آغاز شود. اين خواسته‌ امريکايى‌ها و اروپايى‌ها است.»

قرار است نتانياهو پس از دیدار با جورجيو ناپوليتانو رئيس جمهوری ايتاليا به پاريس برود.

با این حال برخی منابع خبری عربی گزارش داده‌اند، هزاران تن از ايتاليايى‌ها در اعتراض به سفر نتانياهو به اين کشور در برابر مقر مجلس نمايندگان و مجلس سنا و مقر نخست وزيرى ايتاليا تظاهرات کردند و خواستار طرد وى شدند. تظاهر کنندگان تصاويرى از قربانيان جنگ نوار غزه را در دست داشتند. آنها همچنين ضمن سر دادن شعارهايى در مخالفت با سياست‌هاى نژادپرستانه اسرائیل خواستار طرد فورى نتانياهو از ايتاليا شدند. به گزارش این منابع اين تظاهرات بنا به درخواست طرفداران صلح در ايتاليا و مخالفان سياست اشغالگرى اسرائيل و اقدامات وحشيانه‌ آن عليه ملت فلسطين برگزار شد.

حزب کمونيست ايتاليا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نتانياهو فردى منفور است که هيچ کس از سفر وى به رم خوشحال نيست.

ماريزيو موسولينو رئیس حزب کمونیست از موافقت مقام‌هاى ايتاليایی برای سفر وى به رم انتقاد کرد.

وی در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: «اين امر موجب خشم ايتاليايى‌ها شده است؛ به‌ويژه اين که اين سفر بعد از سخنرانى اخير وى صورت گرفت که نتانياهو در آن بر ادامه‌ گسترش شهرک‌سازى‌ها اصرار کرد. استقبال از بدترين مسئول اسرائيل در ايتاليا به منزله اهانت است. ايتاليا هم چنين از آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه‌ اسرائيل نيز استقبال کرد.»

اين نخستين سفر نتانياهو به اروپا بعد از تصديش بر پست نخست وزيرى است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :