پچپچه‌های انتخاباتی (دوره دوم – شماره 1)

۰۴ تیر ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۰ کد : ۵۰۰۱ اخبار اصلی
یکی از دلایلی که موجب شد تا درج گزیده خبرهای انتخاباتی را ذیل عنوان "پچپچه های انتخاباتی" تعطیل کنیم، پایان انتخابات ریاست جمهوری و داغ شدن بازار شایعات و اخبار تایید نشده بود. در این بخش تلاش می‌کنیم برخی اخبار رسمی و نیمه رسمی را تا مشخص شدن فرجام انتخابات دهم از نظر بگذرانیم.
پچپچه‌های انتخاباتی (دوره دوم – شماره 1)

اوباما یک ماه پیش از انتخابات به سران ایران نامه نوشته است

تابناک: یک شبکه خبری آمریکایی از ارسال نامه ای توسط اوباما به مقامات ایرانی در حدود یک ماه پیش از انتخابات خبر داد.

فاکس نیوز مدعی شد این نامه در فاصله زمانی چهارم تادهم ماه می - یعنی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران - توسط نماینده سفارت سوییس در ایران به وزارت خارجه تحویل داده شده است. بر اساس گزارش "فاکس نیوز" ، یک ایرانی که نخواسته نامش فاش شود به واشنگتن تایمز گفته است در این نامه باراک اوباما از مسئولان ایران در خواست همکاری های دو جانبه منطقه ای و مذاکره درباره مساله هسته ای ایران را داده است. با این وجود ، مقامات آمریکایی تا به این لحظه و حتی در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته اوباما در باره این موضوع موضع گیری خاصی نکرده و از هر گونه صحبت درباره این نامه خودداری کرده اند.

انصراف محسن رضايى از ادامه پيگيرى شکايات

ایسنا: محسن رضايى کانديداى دهمين دوره انتخابات رياست جمهورى در نامه‏اى به دبير شوراى نگهبان انصراف خود را از پيگيرى شکايت‏هاى مطرح شده اعلام کرد.

هشدار به کسانی که مردم را به راهپیمایی دعوت می کنند

مهر: وزیر کشور تاکید کرد: از ابتدا نباید دعوتی از کسی برای شرکت در راهپیمایی های غیر قانونی صورت بگیرد لذا کسی که ادعا می کند قانونگرا است باید پاسخگوی این خونها باشد. چرا که تک تک این آسیب ها پیگیری خواهد شد و قوه قضائیه باید به موقع به این مسائل رسیدگی کند.

محصولی اضافه کرد: کسانی که بر خلاف قانون و ادعاها مردم را به راهپیمایی های غیر مجاز دعوت می کنند آیا فکر می کنند پس از پایان راهپیمایی اتفاقی برای کسی نمی افتد و همین که بگویند والسلام آیا بعدش به آنان مربوط نیست؟ نمی توان گفت که به آنان مربوط نیست.

وزیر کشور در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه قرار است پنجشنبه تجمعی صورت بگیرد آیا مجوزی دراین خصوص صادر شده است یا خیر، گفت: هیچ مجوزی برای راهپیمایی و تجمع صادر نکرده ایم.

دست داشتن گروه های تابلودار ضد انقلاب در اغتشاشات

ایسنا: محسنی اژه ای وزیر اطلاعات گفت:‌ علاوه بر اين که عده‌اى مساله‌ اغتشاشات را به صورت نرم پيگيرى مى‌کنند که عمدتا غربى‌ها و آمريکايى‌ها و صهيونيست‌ها اين مساله را دنبال و حمايت مى‌کنند، در اين چند ماه اخير به ويژه چند هفته قبل از انتخابات گروه‌هاى تابلودار ضدانقلاب وارد شدند که برخى عوامل آنها در اغتشاشات اخير بازداشت شدند. شما نيز برخى از آنها را از طريق رسانه‌ ملى ديديد.

محسنى اژه‌اى ادامه داد:‌ کسانى که اين اغتشاشات را سازماندهى مى‌کردند در مورد آن‌ها تصميم‌گيرى مى‌کردند و مجريان اغتشاشات بسيارى از آن‌ها دستگير شدند.

وى در پاسخ به اين پرسش که آيا خبرنگاران خارجى نيز در اين ارتباط دستگير شده‌اند گفت: يکى دو نفر که تحت عنوان جمع‌آورى اطلاعات پنهان، اقداماتى انجام مى‌دادند دستگير شده‌اند، نه به عنوان خبرنگار که يک نفر آنها دستگير شده و يک نفر آنها وسايلش ضبط و جمع شده و قرار است در موردشان تحقيق شود.

توقیف یک کامیون اسپری اشک آور

تابناک: روزنامه جوان که ارتباط نزدیکی با بسیج دارد مدعی شد، دوشنبه شب يک کاميون گاز اشک‌آور، توسط مأموران امنيتى توقيف شد.

اين کاميون در نيمه‌هاى شب در ساعتى که عبور و مرور کاميون‌ها در تهران آزاد مى‌شود، توقيف شده است.

سپردن مسائل انتخاباتی به مجمع تشخیص بدعتی نامطلوب است

مهر: وزیر دادگستری با بیان اینکه اساسا انتخابات مشکل ویژه‌ای ندارد که بخواهد نظام حقوقی را نقض کند و دور بزند، پیشنهاد سپردن حل و فصل مسائل انتخاباتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام را بدعتی خواند که عوارض نامطلوبی دارد و قطعا نتیجه آن تامین حقوق ملت نیست.

غلامحسین الهام در پایان جلسه چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: هر نوع شکاف در قانون و نقض اصول یک بدعتی است که عوارض نامطلوبی دارد و قطعا نتیجه آن تامین حقوق ملت نیست. در این زمینه مقام معظم رهبری نیز تصریح کردند، که زیر بار بدعت تحت هر عنوانی از جمله مصلحت نخواهند رفت ،هیچ مصلحتی بالاتر از تمکین به قانون نیست.

بازداشت روزنامه نگاران کلمه سبز

سرمایه: دوشنبه هفته جاری ماموران ضمن مراجعه به ساختمان روزنامه «کلمه سبز» (به مدیرمسئولی میرحسین موسوی) تمام افراد حاضر در محل روزنامه را بازداشت کردند.

علیرضا بهشتی (عضو شورای سردبیری این روزنامه) با اعلام این خبر افزود: این افراد با حکم قاضی مرتضوی دست به این عمل زده و حدود 25 نفر از کارمندان حاضر در محل روزنامه را بازداشت کرده اند.

برای حل مشکل پیامک باید صبر کرد

مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم خواست تا برای حل مشکل پیامک ها که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهور ایجاد شده است، صبر پیشه کنند.

متکی پاسخ نداد

منوچهر متکی بعد از نشست هیئت دولت مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت. خبرنگاری از او پرسید "با توجه به اظهارات اخیر شما مبنی بر اینکه از افزایش چشمگیر مسافران انگلیسی به ایران و در آستانه انتخابات مطلع بوده اید چرا به این حجم زیاد از مسافران ویزا داده اید؟" ولی وزیر خارجه به سوال او پاسخی نداد.

وزیر خارجه به سئوال خبرنگاری هم که پرسید در اغتشاشات اخیر چه کشورهایی دست داشتند، پاسخی نداد.


نظر شما :