منتفی شدن حضور ایران در اجلاس گروه هشت

۰۳ تیر ۱۳۸۸ | ۲۱:۵۴ کد : ۴۹۹۱ اخبار اصلی
فراتينى وزير امور خارجه ايتاليا گفت: چنین تصور مى‌شود که ایران دعوت را رم را برای شرکت در این اجلاس که اختصاصا به مسائل و اوضاع افغانستان خواهد پرداخت، رد کرده است.
منتفی شدن حضور ایران در اجلاس گروه هشت

با توجه به اتمام موعد مقرر برای اعلام حضور در نشست وزرای خارجه 8 کشور صنعتی، فرانکو فراتینی وزیر امورخارجه ایتالیا گفت که به نظر می‌رسد ایران دعوت برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه 8 را نپذیرفته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز فراتینی که کشورش میزبان نشست وزرای امور خارجه هشت کشور صنعتی جهان موسوم به جی 8 است، گفت که در سه روز گذشته ایتالیا پاسخی از ایران دریافت نکرده و بنابراین چنین تصور می شود که ایران دعوت را رم را برای شرکت در این اجلاس که اختصاصا به مسائل و اوضاع افغانستان خواهد پرداخت، رد کرده است.

از دید ایتالیا و متحدان اروپایی این کشور، ایران با عدم مشارکت در نشست گروه 8 یک فرصت را از دست خواهد داد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، ایتالیا با هدف کمک به استقرار ثبات در افغانستان، از ایران دعوت کرده بود تا در نشست وزرای خارجه گروه جی 8 شرکت کند.

اخیراً رم اعلام کرده بود که به رغم ناآرامی‌ها در ایران، دعوت از کشورمان به قوت خود باقی است. عصر یکشنبه وزارت امور خارجه ایران رسماً اظهار امیدواری کرد که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای برای ارائه کمک هایش در نشست جی 8 حضور یابد، پس از آن در روز دوشنبه وزیر خارجه ایتالیا گفت که ایران باید تا آخر امروز پاسخ دهد، در غیر این صورت تصور می‌شود دعوت به صورت ضمنی رد شده است.

سخنگوی فراتینی علت دعوت از ایران را پتانسیل کشورمان برای کمک به افغانستان ذکر کرده بود. بنابر گزارش فاکس نیوز، وزارت خارجه ایتالیا در واکنش به حوادث اخیر ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود" ایتالیا بر این باور است که خروج از بحران از طریق نشستی باز و صلح‌آمیز میان دولت و سایر احزاب جامعه ایران میسر است."

در عین حال منوچهر متکى وزير امور خارجه ایران روز چهارشنبه ( سوم تیر) در حاشيه جلسه هيات دولت به خبرنگاران گفت برنامه‌اى براى سفر به ايتاليا ندارد.
وى هم چنين با تاييد خبر اخراج دو تن از ديپلمات‌هاى سفارت بریتانیا در تهران گفت: "اسامى اين دو نفر از طريق سخنگوى وزارت امور خارجه اعلام مى‌شود، اين دو تن از دبيران سفارت انگلستان در تهران بودند."


نظر شما :