طيف مخاطبان نتانياهو چه کسانى بودند؟

۳۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۰ کد : ۴۹۵۸ اخبار اصلی
بنیامین نتانیاهو نخست وزير اسرائيل در حرکتى مشابه آنچه باراک اوباما چندى پيش انجام داد، به ايراد سخنرانى در دانشگاه بار – ايلان تل آويو پرداخت. طيف سخنان وى چه کسانى بودند؟
طيف مخاطبان نتانياهو چه کسانى بودند؟

بنیامین نتانیاهو نخست وزير اسرائيل در حرکتى مشابه آنچه باراک اوباما چندى پيش انجام داد، به ايراد سخنرانى در دانشگاه بار – ايلان تل آويو پرداخت. وى دانشگاهى را به عنوان محل سخنرانى‌اش انتخاب کرد که با اصل و اساس پيام سياسى وى نيز هماهنگى داشت.

پايگاه اينترنتى روزنامه آلمانى فرانکفورتر آلگماينه در گزارشى با اشاره به سخنرانى اخير بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل آورده است، دانشگاهى که نتانياهو اقدام به سخنرانى در آن کرد به عنوان مرکز و کانون گروه‌هاى مذهبى‌ اسرائيل محسوب مى‌شود. دانشگاه بار – ايلان تل آويو دانشگاهى است که قاتل اسحاق رابين نخست وزير اسبق در آن تحصيل کرده است و دراين دانشگاه به ندرت فردى يافت مى‌شود که حامى ايجاد تعادل در رابطه با فلسطين باشد.

سخنرانى نتانياهو را مى‌توان به منزله شکست تابوى حزب وى دانست. با توجه به آن که از هفته‌ها پيش انتظار مى‌رفت که وى تحت فشار امريکايى‌ها نهايتا راه‌ حل تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل را پذيرا شود، اما وى در سخنرانى اخيرش سخن از کشور خلع سلاح شده فلسطين به ميان آورد.

سخنرانى نتانياهو بيش از پيش توجه سياستمداران را به اين واقعيت مهم معطوف کرد که سخن از کشور مستقل فلسطين تا چه اندازه براى نتانياهو دشوار است حتى اگر به رسميت شناختن اين کشور مستقل با پيش شرط‌هاى بسيارى همراه باشد.

بخش اعظم سخنرانى 30 دقيقه‌اى نتانياهو براى مقدمه چينى براى اردوگاه راست سپرى شد تا از اين طريق بتواند هواداران و هم حزبى‌هاى خود را براى ايراد سخنان غافلگير کننده و مخالف با مواضع گذشته‌اش آماده کند. وى طى سال‌هاى گذشته يکى از مخالفان سرسخت تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل بوده است.

با وجود اين، اظهارات نتانياهو تنها قدمى کوچک در پيشبرد روند صلح است، هرچند که اين گونه گفته‌ها از سوى شخصى همچون نتانياهو با توجه به مواضع گذشته‌اش جهشى عظيم محسوب مى‌شود.

بن کاسپيت يکى از تحليلگران اسرائيلى در روزنامه‌ معاريو با اشاره تمسخرآميز به سخنرانى اخير نخست وزير اسرائيل نوشت، آقاى نخست وزير به قرن 20 خوش آمديد! مشکل فقط اينجاست که ما در قرن 21 زندگى مى‌کنيم.

گفته‌ اين تحليلگر اسرائيلى اشاره تلويحى به اين واقعيت است که خواسته تشکيل کشور مستقل فلسطين آن هم بدون ارتش مستقل و سلاح، درخواست و پيشنهاد جديدى نيست. در مذاکرات 9 سال گذشته اسرائيل و فلسطينى‌ها در کمپ ديويد، آريل شارون نخست وزير اسبق نيز اين درخواست را مطرح کرده بود.

اکنون در اسرائيل اختلاف نظرهايى بر سر اين واقعيت که سخنرانى نتانياهو قبل ازهر چيز براى چه کسانى ايراد مى‌شود، وجود دارد. هر گروه مخاطب اين سخنرانى فارغ از آن که اوباما باشد يا حزب راست نتانياهو و نيز چه براى اکثريت اسرائيلى‌ها باشد، هر کدام از اين گروه‌ها تلاش مى‌کنند از پيش شرط‌هاى نتانياهو به نفع خود استفاده کنند. البته نبايد اين امر را ناديده گرفت که نتانياهو قبل از سخنرانيش با مقام‌های امريکايى هماهنگى داشته است. اندکى قبل از آنکه نتانياهو وارد تريبون سالن دانشگاه شود، وى با جو بايدن معاون اوباما گفت‌وگوى تلفنى داشت و نکات مهم سخنرانيش را به وى خاطر نشان کرد. طبق گزارش رسانه‌هاى اسرائيلى، واکنش بايدن نسبت به نکات مهم سخنرانى نخست وزير اسرائيل، موجب ترغيب وى شده است.

علاوه بر اين، نتانياهو در روزهاى گذشته مذاکراتى را با نمايندگان راستگرا و جبهه‌ها‌ى مذهبى در اسرائيل داشته است. مطمئنا در فرمول بندى متن ارائه شده توسط نتانياهو، موشه يعالون رئيس اسبق ستاد مشترک ارتش اسرائيل نيز کمک کرده است. يعالون يکى از مخالفان سرسخت راه ‌حل تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل است.

نتانياهو از قبل مى‌دانست که بايد متوجه اعتراض‌ها و مخالفت‌هاى هم حزبى‌هاى خود نيز باشد؛ از اين رو وى در سخنرانى خود بسيار مراقب مواضع هم حزبى‌هايش نيز بود، به همين دليل در کنار درخواست براى خلع سلاح کشور جديد فلسطين، درخواست کرد که فلسطين، اسرائيل را به عنوان يک کشور يهودى مستقل به رسميت بشناسد. علاوه بر اين نتانياهو در سخنرانيش بسيار مراقب بود که شهرک نشينان را خشمگين نکند، از اين رو وى هيچ اشاره‌اى به درخواست اوباما مبنى بر توقف شهرک سازى‌ها و يا تخليه پاسگاه‌هاى دور افتاده نکرد. به جاى اين گونه اظهارات، وى شهرک نشينان را به عنوان پيشگامان اصول صهيونيسم خواند که حق دارند از زندگى طبيعى برخوردار باشند.

مصطفى برغوثى يکى از نمايندگان برجسته‌ جنبش حماس در مورد سخنرانى نتانياهو اظهار کرده، نتانياهو از کشور مستقل فلسطين صحبت نمى‌کند. کشور بدون استقلال به چه معناست؟.

نتايج نظرسنجى‌هاى اخير نيز حاکى از آن است که 53 درصد در اسرائيل موافق تشکيل يک کشور مستقل فلسطين و 64 درصد هم موافق تشکيل دو کشور مستقل هستند؛ چيزى که نتانياهو تاکنون با آن مخالفت کرده‌ است.


نظر شما :