آمادگى ايتاليا براى ميانجيگرى درباره برنامه هسته‌اى ايران

۰۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۴ کد : ۴۷۳۹ اروپا
سيلويو برلوسکونى، نخست‌وزير ايتاليا در گفت‌وگو با پايگاه خبرى «سى‌ان‌ان» با اشاره به سفرى که «فرانکو فراتينى»، وزير خارجه اين کشور قرار بود هفته گذشته به ايران انجام دهد، گفت: «با هيلارى کلينتون، وزير خارجه آمريکا گفت‌وگو کرديم و سعى داشتيم نقشى سودمند ايفا کنيم.»
آمادگى ايتاليا براى ميانجيگرى درباره برنامه هسته‌اى ايران
نخست‌وزير ايتاليا از آمادگى کشورش براى ميانجى‌گرى به‌منظور دستيابى به توافق با ايران، درباره برنامه هسته‌اى اين کشور خبر داد. 

«سيلويو برلوسکونى»، نخست‌وزير ايتاليا در گفت‌وگو با پايگاه خبرى «سى‌ان‌ان» با اشاره به سفرى که «فرانکو فراتينى»، وزير خارجه اين کشور قرار بود هفته گذشته به ايران انجام دهد، گفت: «با «هيلارى کلينتون»، وزير خارجه آمريکا گفت‌وگو کرديم و سعى داشتيم نقشى سودمند ايفا کنيم.»

بنابر اين گزارش، سفر فراتينى به ايران در آخرين لحظات و در پى تغيير محل ديدار وى با رئيس‌جمهورى اين کشور که در سفر استانى به سر مى‌برد، لغو شد.
ايتاليا که از بزرگ‌ترين شرکاى تجارى ايران در اروپا است، به‌رغم اينکه در گروه 1+5 که بررسى برنامه هسته‌اى ايران را بر عهده دارند، عضو نيست، همواره براى ايفاى نقشى فعالانه‌تر درباره پرونده هسته‌اى تهران ابراز تمايل کرده است.

برلوسوکنونى همچنين گفت: «ايتاليا در موقعيت‌هاى ديگر همواره کمک‌کننده بوده است و در شرايط فعلى و در قبال ايران نيز چنانچه از ما خواسته شود، مايليم براى به‌دست آمدن نتيجه مشترک راضى‌کننده، کمک کنيم.»
فراتينى چهارشنبه گذشته و در پى آزمايش موشکى ايران سفر خود به اين کشور را لغو کرد.

وزارت خارجه ايتاليا در اين‌باره اعلام کرد که ايرانى‌ها از فراتينى خواسته بودند تا با «محمود احمدى‌نژاد»، رئيس‌جمهورى کشورشان در محل پرتاب موشک ديدار کند.
فراتينى همچنين اعلام کرد که لغو اين سفر «وظيفه» وى بوده است، چرا که رفتن به محل پرتاب موشک، هدف ماموريتش در ايران را تغيير مى‌داد.

وى در عين‌حال تاکيد کرد که همچنان تصميم دارد از ايران براى حضور در کنفرانسى که قرار است ماه ژوئن به‌منظور بررسى مسائل امنيتى افغانستان در شهر «تريسته» برگزار شود، دعوت کند.
وزير خارجه آمريکا نيز قرار است به‌عنوان بخشى از مجموعه نشست‌هاى گروه هشت (G8) در اين کنفرانس شرکت کند.

فراتينى همچنين با اعلام تصميم خود مبنى بر ديدار از ايران گفت که در گفت‌وگوهايى مستقل از برنامه‌ هسته‌اى تهران، با مقام‌هاى اين کشور درباره ثبات افغانستان رايزنى مى‌کنم.

وى در پاسخ به پرسشى مبنى بر اينکه در صورت سفر به ايران، وى بلندپايه‌ترين مقام از کشورهاى اتحاديه اروپا است که در چهار سال گذشته به ايران سفر مى‌کند، گفت: «خواهيم ديد؛ در چند روز آينده نماينده‌اى را به تهران اعزام مى‌کنم.»
مقام‌هاى اتحاديه اروپا تلاش کرده‌اند به‌دليل خوددارى ايران از توقف برنامه‌ غنى‌سازى به‌رغم قطعنامه‌هاى شوراى امنيت‌، از ديدارهاى سطح‌بالا با مقام‌هاى اين کشور جلوگيرى کنند.

در حالى‌که آژانس بين‌المللى انرژى اتمى همواره غيرنظامى بودن ماهيت برنامه هسته‌اى ايران را تائيد کرده است، فراتينى با تکرار برخى ادعاها درباره فعاليت‌هاى هسته‌اى تهران گفت: «رم دست خود را به سمت تهران و نه به سوى بمب اتمى اين کشور دراز کرده است.»
وى افزود: «چنين اتفاقى هرگز نمى‌افتد، نه امروز و نه فردا.»

فراتينى ادامه داد: «ايتاليا بهترين دوست اروپايى اسرائيل است و ايران اين مساله را به خوبى مى‌داند ولى لازم است با منطقه‌اى که با خطرناک‌ترين نقطه ‌جهان هم‌مرز است، گفت‌وگو کنيم.»
مقام‌هاى ايتاليايى معتقدند که صلح و ثبات دراز مدت در خاورميانه بدون مشارکت ايران، محقق نخواهد شد.

نظر شما :